Otroligt knottbiten redan!!

Sonic76

Trådstartare
Min häst har redan nu problem med knott o småflugor.
Hon var täckt med det på halsen huvudet och mellan bakbenen.
VAd göra?
Jag har switchat och lagt på renons flugmedel,me vad är bäst?
Ska jag använda flugtäcke kanske?
Ingen annan häst har problem med detta o hon har aldrig haft så mkt förr.
Nu ska jag ta med RB 86 till stallet men hur ska hon klara sommarbetet?

Sv: Otroligt knottbiten redan!!

ajdå låter jobbigt men tyvärr så har inte jag någon bra svar.. Kanske går det att flytta hästen till en hage lite länggre ifrån en eventuell skog där det inte finns riktigt lika mycket knott...

Flug eller exemtäcke med hals o hela kitet?

Du kan väl prova med ett exemtäcke? Islandshästar med sommarexem brukar klara sig agnska bra med dem. I stallet där jag har min häst (som tack och lov har sluppit exem) har exemhästarna täcke från det att knotten börjar komma, de flesta av dem har huvor med. Och före eller efter varje ridtur smörjs mankam och svans med Horsol. Det funkar bra.

Ska prova det, ska beställa ett flugtäcke åt henne, om inte odal fått hem sina än.Att hon reagerar så mkt nu, jag menar vi har bott i knottrikt land för uppe i uppland så vi ha inte så mkt här nu tycker jag.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: affinity
·
S
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här i hopp om lite råd ang. mina "plötsliga" planer på att köpa häst. För drygt ett år sedan såldes min...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka