Otrolig tur / bra förärvning?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Har haft en liten fundering som jag vill lufta med er mer erfarna uppfödare:

Vi har ett sto med ganska renodlad dressyrstam, pappa Bernstein leder fortfarande blup-statistiken för trav.
Stoet själv har ingen märkvärdig trav, överlag ganska ordinära gångarter, och har tävlats främst i hoppning och fälttävlan. Så när vi skulle betäcka henne, valde vi att avla för för fälttävlan, med en hopphingst med stort fullblodsinslag (Jaguar Mail).

Nu till (den iofs glada) överraskningen: Vi fick ett föl med mkt bra trav. Vi är inte så erfarna på att bedömma föl, men man ser en tydlig skillnad på honom och vårt andra föl, jag har även varit på fölchampionat och försökt jämföra och andra mer erfarna har också sagt att han har bra trav. (Han är inte visad eftersom han knappt var mer än friskförklarad från en senskada när visningarna var)
Men i vilket fall, eftersom vi själv har fött upp stoet också kan vi ju jämföra hur hon rörde sig som föl, och då är sonen betydligt vassare.

Nu till den egentliga frågan: Har vi bara haft en otrolig tur att den lilla trav som finns i henne slagit väl ut på denna fölungen, eller kan man hoppas att hon faktiskt kan förärva sig bättre än hon själv är?
Är det värt det att prova dressyrhingst på henne nästa gång?
Jag förstår självklart att man inte kan säga säkert förrän man sett flera avkommor till henne , och om ens då.

Men finns det någon som har erfarenhet av hingstar/ston som visat sig förärva en egenskap som de "egentligen" inte har själv? Dåliga egenskaper är man ju väldigt noga med att poängtera att de kan slå igenom, men det borde ju även gälla bra egenskaper, eller? :p
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Mitt äldre sto har ganska mediokra gångarter, kanske att traven är bäst av dem men fortfarande inte något 'wow' liksom. Hennes två föl som vi har tagit hos oss har bättre gångarter än henne i samtliga, båda fölen är e. samma hingst. Troligtvis nedärver hon bättre än sig själv för hingsten kan ju inte påverka allt tycker man ju.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Mitt sto e Ceylon har en medioker trav, lätt och taktmässig, men mer påskjut är önskvärt. Hon har två avkommor, e Feliciano respektive Lambourghini, och båda har mycket bättre trav än sin mamma. Jag antar att det kommer från Ceylon, det kommer i alla fall inte från Feliciano.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Jag är absolut ingen erfaren avlare så jag kanske inte ens ska svara men jag tycker definitivt att det är värt ett försök att prova dressyrstammat nästa gång.
Det finns ju även hingstar som förärver sig bättre än vad man tycker att hingsten själv är (och det är sådana man vill åt istället för hingstar som i sig själva är fantastiska men inte förärver sig).
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Jag kan bidra till dina funderingar genom att berätta att det finns ett erkänt mycket framgångsrikt stuteri ( ej i sverige) som valt att sätta en av sina hingstars avkommor (de hoppas alltid på stoföl ifrån denne) direkt i avelsboxen, då de hävdar sig ha fått tillräckligt med bekräftelse på att hingsten i fråga bara ger sämre till ordinära avkommor men förvärver sig alldeles strålande som morfarshingst..!

Dessa ston är alltså sämre/ordinära men lämnar mycket bra avkommor.
(I detta fall hoppförmåga)
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Zinsky xx - Jaguar - Kaliber - Cyrano - Brabant - Nepal

Mamma Moonlight var usel hoppare, hade bra skritt, ordinär trav, mkt bra galopp. Mormor Cavatina vet jag inte så mkt om, mormorsmor Fennella Elit-premierad, lämnat avkommor som främst tävlat hoppning/fälttävlan upp till Msv men alla bedömda avkommor har även bra gångarter, för att spinna vidare på traven har av 4 bedömda avkommor 3 st fått 8 som bästa betyg och en 9.
(Finns det intresse kan jag visa film på både stoet och hennes mamma)

Hennes BLUP-sida:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/114745-molinna-36swb
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Svarar både Mitrolle och Görel:

Ni avlar väl också för allround/fälttävlan främst?

Kommer nog inte helt gå ifrån hoppningen vad det än blir, blir det en dressyrhingst ska han kunna hoppa skapligt också/ ha lämnat avkommor som gör det. För att hålla fler dörrar öppna sas...

I vilket fall är det inte aktuellt med föl igen på några år, men det skadar ju aldrig att fundera :angel:
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Stämmer, jag försöker få fram fälttävlanshästar. Stoet hoppar bra och är en väldigt god terränghäst, det är just traven på henne som är sämst, och därför har jag med stor glädje konstaterat att hennes båda avkommor har bättre trav än hon själv.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Självklart kan hon nedärva bättre trav än vad hon själv har. Det som finns i generna är ju inte alltid det som syns på utsidan.
Sedan ska det ju även "passa rätt" ihop med de gener som kommer från hingsten.

Det kan ju lika gärna bli så att ditt nästa föl med en ren dressyrhingst får lika dålig trav som stoet eller sämre men det TROLIGASTE är ju att den blir bättre.

Genetik är ju otroligt komplex och är många gånger en kvalificierad gissning. Det är ju det som är tjusningen med avel, att man aldrig kan vara säker.

Ett kort exempel: En bekant till mig betäckte sitt mkt kapabla sto som hade många avkommor som var högt bedömnda e. olika hngstar, alla med dressyrstam. Dessa avkommor(8st)tävlade (5st) sedan även på relativt hög nivå. De bestämde sig då fär att sattsa på en riktig "kanon" hingst och tog den som det året hade bäst resultat på bruksprovet. De hade jättestora förväntningar på detta föl.
Ut kommer ett litet (men fullgånget) stoföl som verkligen var..ful. Hon var ingen svan utan förblev ful och mkt medioker. Mkt uttåad (vilket ingen av de andra eller stoet var), liten ca 152 (de andra 162 - 170cm), mkt dålig gång 5-6 mässiga (de andra som är visade har haft mellan 7-10 på gången).
Självklart finns det fler faktorer som kan ha påverkat hur det blev, men det beskriver i allafall att man ALDRIG kan veta exakt hur det kommer att bli.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Ja, jag avlar också för att avkommorna ska vara användbara i både dressyr och hoppning. Lite multitalang eller fälttävlan, det beror på hur man ser det. Detta beror mest på mitt breda intresse inom sporten och att jag inte är hopp eller dressyr utan båda.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Tycker mig ofta se i resultatlistor från fölbed. och unghästvisningar att många med Bernstein i 2:a led är högt bedömda. Så ett fint avelssto e. Bernstein är nog inte fel! (Vad tjusig hon var på bilderna på Blup-sidan!) Om jag hade haft ditt sto så hade jag nog velat prova en renodlad dressyrhingst.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Maste bara inflika att det faktiskt ser ut som ditt sto är rena paradexemplet pa att blup faktiskt är ganska bra ibland. För hon har ju jättehögt blup-index pa traven, sa enligt blup borde hon ge riktigt bra trav. Och det tycks hon ju göra ocksa.

Sa i princip skulle jag inte säga att din avkomma är en otrolig tur, utan snarare ungefär vad man kunde vänta sig.

Ska bli intressant att se hur avkomman hoppar när det beger sig, för det ser ut pa bilden pa blup-sidan som ditt sto hoppar riktigt trevligt (frambenstekniken var inget att klaga pa i vilket fall), men om man ska tro blup-värdena där ocksa borde den hoppa nagot sämre än man kunde vänta sig om man bara sag till föräldrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Tycker att hon är ett bra exempel på att ett sto som kanske inte själv är en superindivid, men som har bra stam-lämnar bra avkommor med ett tydligt avelsframsteg. Idag stirrar alla sig blinda på stoets egna prestationer i största allmänhet, men ett mindra bra sto med mycket gott bakom kan absolut vara en tillgång för aveln!

Jättekul att hon lämnat en bra trav med den hingsten dessutom. Tror absolut att ni hade kunnat lägga en renare gångartshongst på henne, men ändå en hingst som kan hoppa.
 
Sv: Otrolig tur / bra förärvning?

Jo, eftersom hon har så högt blup på trav kan man ju vänta sig att hon nedärver det. Det jag funderar på då, är att om hon nu själv skulle blivit visad och fått ex en 7a (eller kanske tom 6a en dålig dag?) på sin trav, vad hade blup sagt då? Hur mycker går blupen på vad som borde finnas i henne och hur mycket går det på vad hon själv visat ;) ?

Stoet hoppar trevligt teknikmässigt, lite mycket på fart ibland och med svag rygg, öppnar inte alltid upp bak och brister kanske lite i scope och kapacitet. Hennes fördelar i hoppningen är just hennes fina framben, plus hennes inställning och vilja. Har vi haft riktig tur har han fått lite scope från pappa men snarare mammans framben :angel: Jag tycker också det ska bli spännande att se hur han hoppar, och blir det inte till belåtenhet så kan han ju förhoppningsvis bli en bra dressyrhäst! :D

Vårt drömscenario var trav från Bernstein, skritt och galopp från mormor Moonlight, typ och scope från Jaguaren, "gulgenen" :angel: frambensteknik och hoppvilja från Molinna.
Än har vi bara blivit lurade på den där fullblodstypen, lillen liknar mest en köttbulle i kroppen :p
 

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 054
Senast: Karoliten
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 511
Senast: Ramona
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 417
Senast: moiran
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 202
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp