Ja man kan se det på olika vis. Självklart har den otrogne ett ansvar gentemot sin partner, men i min värld har även jag ett ansvar. Att jag inte känner, eller ens har sett partnern betyder ju inte att den inte existerar. Min handling skadar den personen.
Jag har ofrivilligt hamnat i den situationen, mannen i fråga berättade på morgonen efter att vi haft sex att han har en sambo, "men att det inte var så bra mellan dem". Jag hade gärna haft den infon på förhand så att det varit upp till mig om jag ville bli en bricka i spelet eller inte.
Det blir med min personliga logik liksom lite samma sak som att någon som är beroende vill ha tag på droger, jag kan välja att ge personen det, eller avstå. Personen kommer förmodligen att få tag på droger ändå, men jag har inte stöttat beroendet.
Jag skulle bli oerhört besviken om den jag var tillsammans med kände ett behov av att gå bakom min rygg och vara med andra utan min vetskap. Men så har jag ett rätt stort trygghetsbehov också, och vill känna att jag kan lita på folk.