Otakt i traven!

L

LillAmi

Någon som har bra tips på övningar för att jobba fram en taktmässig trav?

Min häst hamnar lätt i otakt i traven och detta beror främst på att hon behöver mer muskler för att jobba bakifrån och framåt. Galoppen är väldigt taktmässig och bra (brukar få beröm för den på tävling) men traven är det värre med. Hur kan jag träna för att få fram takten?

/P

Sv: Otakt i traven!

rida takten. det är alltid ryttaren som bestämmer eller skall bestämma takten och inte hästen. så öva på att bli starkar i dit säte och rid i varje steg.

Trava över markbommar och känn takten! (Se till att hästen inte ändrar tempot över bommarna.) Försök att få in den känslan och håll den även när du ökar-minskar steglängden...

På vilket sätt hamnar den i otakt? Rinner iväg?

Rida halvhalter och förhållningar i takten, balansera av hästen hela tiden - ryttaren måste hjälpa hästen att bibehålla rätt takt om hästen har svårt för det.
(Utan att för dens skull låta handen bli ett extra stödhjul för hästen givetvis - lätt hänt om den inte orkar bära upp sig själv)

jaa, en trav som inte är taktmässig beror nästan alltid på ryttaren. så den första du ska jobba med är dig själv ;) otakt kommer ur obalans mellan häst och ryttare, så det du ska jobba på är att hitta balansen. du kan ju börja med att trava framåt, ev på lång tygel (men du får inte belasta framdelen), i början av passet och bara hänga med i hästens trav. när ni därefter hittat balans så kan du börja jobba takten.
otakt kan även bero på att hästen inte är helt lösgjord. det är ju oftast så att traven blir som bäst i slutet av passet.
lycka till :)

Är det så att din häst har för bråttom i traven?

men jag tycker att det låter som om det kanske är du som är lite i obalans.. det kan ju vara så.. men jag vet inte...

PrinceFair: Nja, det blir snarare så att när hon tycker att saker och ting blir för jobbiga så "låser hon sig", avskärmar sig från mina hjälper och plöjer bara på i OTAKT.

Claraa: Ja, jag jobbar hårt med att få henne mer lösgjord. Öppna, sluta, öpnna, sluta. Hon skulle definitivt ha större möjlighet att röra sig bättre om jag kunde få henne mer lösgjord!

Någon som har bra träningstips inom det? Lösgjordhet alltså!

Hizzan: Nej, bråtton har hon inte direkt, det blir snarare så att hon trippar fram när det blir jobbigt. Hon kan även bli stark och rent av hängig, så ibland rider jag med 400 kilo häst i handen.. :|
Det har dock blivit bättre på den fronten då hon har blivit betydligt starkare bak och orkar bära sig själv.

Tack alla andra för svar och tips! Markbommar använder jag alltför sällan, måste bli bättre på det!

Min häst tappar takten när jag tappar takten. Hitta taktebn och rid den takt du vill ha så kommer hästen att följa din takt så är det upp till dig att hålla takten! :D

Lena - som har problem med att få upp takten, jag vill rida för långsam takt!

träningsmetoder för att få hästen lösgjord varierar stort. det beror helt på vilken typ av häst du har. vissa hästar är oerhört raka i sig själva och för att få dem lösgjorda bör man rida sidorna mkt och få dem att mjukna. gymping (sidförande, skolor och små volter) brukar göra underverk.
andra hästar är väldigt "böjliga" och skjuter ut bogar och bakben åt alla håll. det är oftast dessa som blir vingliga och tappar takten. enligt mig är den bästa metoden för dem, efter framridning med gymping, att driva fram till handen och rida mkt yttersida. rid nästan hela passen innanför spåret så att du får tag på yttersidan. i övergångarna är detta extra viktigt. ställ aldrig i överkant. lyckas man få en sådan häst stabil och rak så är den lösgjord.
tänk alltid på att bakbenen ska in och framdelen upp. ha hästen framför dig. :)

variera mellan lättridning och nedsittning, personligen tycker jag det är mycket lättare att hålla takten i lättridning. ;)

Okej.. men om hon är för stel i sidorna så kan man göra många små volter och mycket serpentinbågar. serpentinbågar tycker jag är det bästa för då måste man ställa om varge gånga man passerar medellinjen och då måste hästen lyssna och böja sig för att den ska klara av uppgiften! prova det!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka