Otäckad häst, kallt?

I

Isis

Jag har bestämt att pållen ska få klara sig utan täcke hela vintern och bara få ett regntäcke över sig vid regn och rusk. Han är korsning mellan Nordsvensk och Varmblod så han sätter ordentligt med päls.
Nu när den första kylan kom (det var 0 gradigt i natt) så blir jag så mammig. Han har inte hunnit få päls ännu och hur vet man om han fryser? Man kan väl inte heller sätta på ett täcke nu för att ta av det senare när pälsen börjar komma.. Det känns fel. Jag vill helst slänga på honom ett täcke för att stilla mitt samvete.

Ni med otäckade hästar. Hur gör ni?

Sv: Otäckad häst, kallt?

våran får stå utan tills det blir riktigt dåligt väder.
han tycker inte om att ha täcke.
får väl som max ett regntäcke med ett fleece täcke under när dert är kallt!
inget nu på hösten. då kommer han ju aldrig att sätta päls.

Min sätter päls trots täcke. men jag antar att det är dumt att vänja honom.
Har eran häst börjat få päls? Jag är rädd för att min kommer bli spänd av kylan nu när han har sin sommarpäls kvar.

De brukar börja fälla och byta päls fortare än ögat nu när hösten kommer. Mitt varmblod fäller för fullt och är redan spänd i ryggen och länden för att jag mitt dumma helvete trodde att 10 grader och blåst inte skulle vara såå farligt för honom. Men så gick det när man inte tänkte på problemryggen...

:crazy: vill ju inte att min häst ska bli spänd.. har inte märkt något problem än så länge iaf.

Har mitt varmblod otäckad. Han har inte satt någon vinterpäls än. Men han verkar inte frysa. Han gick otäckad hela förra vinter utan problem. Sätter riktig vinterpäls när hösten kommer igång.

I vintras när det var som kallast typ nästan -20 grader så hade min pålle täcke. Tror han använde det nyinköpte täcket 2 veckor max. Han har grymt bra vinterpäls så jag oroar mig inte. Han har inte börjat sätta sin vinterpäls ännu men han har lite fett att ta av så det gör inget.

Lilla damen har däremot börjat sätta päls och det är bra för hon har inget att ta av.

Kan tillägga att båda är varmblodstravare

En del är känsligare och andra är det inte. Mulle har en gammal skada som spökar så fort han spänner sig, men om hästen är frisk och brukar klara sig utan täcke så ska det väl inte vara några problem. Vet hästar som går otäckade på bete ännu...

nordisen går utan hela vintern, han har klarat det de senaste femton åren iaf. :D Araben har enbart täcke vid mycket nederbörd och om det närmar sig tion- tjugo minus och blåser mycket.
två av hbl går med täcke, pga ålder=svårt att hålla värmen, och en för att han är klippt.
Det sista hbl går också utan täcke jämt.

det beror ju även på hur mycket hull hästen har. Min är en liten tjockis och klarar fint att gå ute utan täcke fortfarande, även under nätterna, trots att pälsen inte kommit riktigt än.

mitt sto fryser om det blåser/regnar.
hon har även svårt att hålla värmen över ryggen, därför har hon täcke på natten just nu, får ha på dagen också snart när det blir kallare, men nu när det har varit så fint väder här går hon utan.
valacken har jag inte en tanke på att lägga täcke på, han fryser inte lätt.
han får täcke när jag klipper honom sen.

Jag har en carport med två öppningar som hästarna kan gå in i och komma bort från regn och snöoväder. De är installade över natt. Stallet är lika kallt som det är ute. De kommer in för att få ligga torrt och dragfritt. Jag tror att man bör ha ett kallstall om man skall ha otäckad häst. Annars utsätts hästen för temperaturskillnader under dygnet som gör att den kan frysa ute av den anledningen.

Tänk på att ett regntäcke trycker ner pälsen och därmed gör att den inte kan isolera lika bra med regntäcke som utan. Så inget regntäcke på när det börjar bli minusgrader är min åsikt. Måste man täcka då för att det är för vått så skall det vara ett vintertäcke. Vid snöfall så lägger sig faktiskt snön som ett täcke över hästen och om man gräver in med fingrarna i pälsen kan man känna att hästen är torr. Så det är ingen större fara heller när det är kallt.

När det är 20 minus eller mer så brukar jag ändå lägga på täcke, både inne i stallet och ute. Men annars inte. Jag har haft araber och travare och insett att vissa individer kan vara mer frusna än andra så där kan jag behöva lägga på ett vintertäcke ändå då och då.

Fri tillgång på grovfoder anser jag också vara en förutsättning för att hästen skall kunna hålla värmen.

Hälsning Maja

våra har bra med bete fortfarande, och till vintern har de istort sett fri tillgång på grovfoder.

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 774
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 379
Senast: mackan
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Scata
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka