Osteofyter/benpålagringar

E

ElliPalmer

Har kollat på hästar, och har hittat DRÖMHÄSTEN. Han är allt jag drömt om i en häst, snäll, vacker, välutbildad... :rofl:

Men.

För det är ju alltid ett men...

...han är röntgad och har enligt plåtarna pålagringar i bakbenen. Vet ännu inte exakt var i bakbenen de sitter men plåtarna som togs ska skickas till "min" veterinär så vi kan diskutera. Säljarna berättar att hästen tränats hårt dagligen i dressyr på tuff nivå (passage, piaff, piruetter, seriebyten etc) och att hästen, som är en 12-årig valack, aldrig visat några som helst tecken på att ha problem av osteofyterna. Han har reservationer på sina bakben p g a vad röntgen plockat fram. Vad innebär det försäkringsmässigt om han t ex får bakbenet avsparkat av en annan häst eller något annat som inte har med pålagringarna att göra?

Ska jag vända ner tankarna på att köpa denna häst, eller kan de leva ett normalt liv trots detta? Tränas som vanligt om man inte märker att de påverkas av det? Hur är prognosen/statistiken för hästar med osteofyter? Kan man operera, vad kostar det och hur är utgången?

HJÄLP!!! :confused:

Sv: Osteofyter/benpålagringar

Han har reservationer på sina bakben p g a vad röntgen plockat fram. Vad innebär det försäkringsmässigt om han t ex får bakbenet avsparkat av en annan häst eller något annat som inte har med pålagringarna att göra

Det innebär att förslitningsskador i bakbenen, ledinflammationer etc täcks med största sannolikhet inte, även om de sitter på annat ställe än pålagringen. Komplikationer till bakbenshältor täcks inte heller, vilket innebär att du kan bli utan ersättning för frambenshältor med, om veterinären (din eller försäkringsbolaget) anser att det är kompensationshältor från bakdelen, dvs att fram överbelastats för att hästen sparar och/eller har ont bak. Även ryggproblem och bakbenshältor hänger ofta ihop, och även ryggproblem kan hamna under reservationen. SKulle hästen exvis få spatt så får du ingen ersättning för det heller.

Så, beroende på kan det bli en hel radda saker du inte får ersättning för.

Benet avsparkat täcks, om det inte gått av på ett ställde där det finns tecken på försvagad benkvalitet. Sårskador, sparkskador, och andra traumatiska skador ersätts fullt ut.

Enkelt förklarat så förslitningshältor ligger under reservationen, olycksfall är det ingen reservation på.

I övrigt är det omöjligt att sia om hållbarheten. För talar att han fungerat med sina problem, men det är tyvärr ingen garanti ang hur länge till han håller, kan vara hela livet eller ett halvår.

Vad har du tänkt rida honom på för nivå? Ingen kritik alls mot dig, men hästar som trots defekter hållit för en hög nivå kan tyvärr 'gå sönder' när de får gå på en lägre nivå, helt enkelt för att de inte rids lika bra på den lägre nivån. Det är en aspekt att ta med. (Det kan givetvis också vara så att han håller ännu längre på den lägre nivån).

Varför ska han säljas om han fungerar utan problem? Är PRISET i proportion till utbildningsnivå etc. En häst med hans utbildningsnivå, och i den 'gyllene ålder' som han faktiskt är, torde vara dyr, även med osteofyterna. Ordentligt dyr. Är han inte det, skulle jag dra öronen åt mig mer än litegrann, och undra om han verkligen inte haft några problem.

Om du ska köpa eller ej kan bara du i samråd med din veterinär avgöra, men det handlar ju om hur gärna du vill ha just DEN, hur stor risk du är villig att ta, vilka möjligheter du har ekonomiskt att behandla fast försäkringen inte täcker etc. Det finns fall när det inte gått bra, och det finns fall när hästen hela livet varit helt opåverkad.

Lycka till hur du än gör, och uppdatera gärna =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 914
Senast: Versace
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna