Osteochondros

F

Fullblod

Ni som är veterinärer eller kunniga på annat sätt inom området. Är det vanligt att hästar skenar vid osteochondros i bakbenen antingen kotor, haser eller bakknän? Eller hör sken enbart ihop med att hästar blir rädda för någonting?:confused:
Mycket tacksam för svar:bow:

Sv: Osteochondros

Smärta kan iofs få en häst att sätta av i sken, men om hästen har ont av sin OCD så gör det ju ännu ondare att springa.

Det skulle kunna ha ett samband, men det är långsökt, och jag skulle förr misstänka något annat.

Mitt arabsto blev konstig förra sommaren när jag red henne. Hon betedde sig precis som hon kände sig jagad av något. Skenade aldrig men hon rusade iväg och var allmänt stressad. Vet upptäckte att hon hade cystor i båda bakknäna. Efter att hon behandlats för sina cystor så är hon samma lugna häst igen.
Jag tror även en häst kan skena om den har ont i sin bakdel. Dom försöker springa ifrån sin smärta. Ju mer den springer desto ondare få den och då försöker dom springa ändå fortare för att bli av med smärtan.

*Delvis kl*

och en stressad häst utsönder ofta smärthämmande substanser. En instinkt för att de ska klara av att fly även vid smärta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka