Osteochondros?

Corax

Trådstartare
Min lilla tjej (1 ½ år)fick lymfangit i båda bak (men främst vä och inga sår påvisades)för 1 månad sen. Sedan dess har hon sett lite underlig ut i rörelsemönstret. Ibland ser man direkt att det är nått som inte stämmer men vissa dagar visar hon ingenting.
Veterinären var ut och böjde henne i måndags men hittade "bara" en reaktion i hö. kota (bak). Mellan lymfangiten (som hon blev bra ifrån på några dagar sen behandling satts in)och dagsläget har hon inte gått i hö galopp, men i går var det inga problem...

Enligt vet. så är det klokt att åka in och röntga bakbenen, men innan jag beställer tid vill jag höra era erfaranheter av osteochondros eller hästar med liknande "markeringar". Hur har ni upptäckt det? När? Och hur gick operationen (om någon gjordes)?
Eller om det inte var oc, vad var det då?
Bara nått övergående?

Senast ändrad:
Sv: Osteochondros?

Med tanke på underlaget så behöver det inte vara något alls.

Om det är OCD så är prognosen synnerligen bra i kotleder och jag kan inte komma på ett enda fall där de som ung diagnosticerats med OCD och opererats som inte blivit bra.

Jag behöver inte berätta hur och när Visions OCD upptäcktes va? *s*

OM jag vore dig skulle jag INTE röntga nu om du inte känner att du absolut måste veta NU. Jag är ju lite fundersam ang Keles haser (ffa VB) jag och vill ha dem röntgade. MEN jag vill INTE operera nu. Jag vet hur konvalescensen är efter OP och jag vill inte under några omständigheter promenera en ostyrig häst vid hand den här årstiden (is och elände). Sen om nu blidvädret ska hålla i sig vill jag inte ha dem på boxhage heller.

Så jag avvaktar till våren med att röntga henne. Om du kollar på sammetsmule (maila om du inte har adressen) på mitt näst senaste inlägg där så har du förresten ett refereat efter när jag pratade med equiatrikern om det här med lösa benbitar..

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 738
Senast: prallan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 076
Senast: sandrafors
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka