Osteochondros, artroskopi

C

Cloud_777_

Detta är en riktig soppa men ska försöka förklara.

Min häst ett hbl sto -06, alltså 3 år har fått problem med Hbakknä.

Under våren har jag ridit in henne. Hon har gått bra och tagit båda galopperna både vid longering o framåt sommaren även med ryttare på.

Nu i höst/sensommaren började hon krångla i högervarv. Visade tecken på hälta och galla i knät.

Åkte till veterinär, röntagade och don såg INGET konstigt på bilderna. Hästen fick kortison + att jag fick ge fenylbutazon (stavas?.) Beordrar vila i 14 dagar.

Idag var vi på återbesök. Gallan är borta MEN hältan är kvarstår/är lika.

Veterinären sa att det såg mörkt ut och han endå trodde att det var Osteochondros. Gav mer kortison o sa att jag skulle åka hem o tänka igenom ev avlivning.

Han pratade om artroskopi fast här kommer ett MEN till. Försäkringsbolaget kommer till 99% inte bevilja detta =( Just för att dom kommer proppsa på att hästen led av denna sjukdom när jag tecknade försäkringen... alltså i våras då hästen inte visade några tecken på hälta.

O inte kan jag bevisa att hästen var frisk då. 20tusen skulle artroskopin gå på o det har då inte jag i min ficka.

Tänk om det inte är Osteochondros då? Det kan man ju inte med säkerhet säga förrens man gått in i leden (eftersonm det inte syns vid röntgen.)

Tips nån? Kan försäkringsbolaget neka mej artroskopi? Vi vet ju inte vad felet är lixom =(

Sv: Osteochondros, artroskopi

Jag är ingen expert på hur flexibla förs bolagen är... MEN om vet tycker artroskopi och hältan kvarstår. Då borde de betala anser jag.?
Om hästen har en hälta och Vet tror det kan va osteochondros iaf, även om det inte syns på röntgen ( konstigt att det inget syns där )..Då borde de rimligtvis gå på Vets linje ( det är ju de som är proffs:cool: )..
Annars testa en annan Vet?
Det är en djungel både med försbolag och Vet...
Lycka till iaf!:)

Inga direkta råd, mer än att prata med bolaget, det är ju i deras intresse med få en diagnos och få 'slut på behandlingarna'.

Men, 20 000 kr för en artroskopi, det låter väldigt dyrt det? Jag tror du kan få ner den summan ganska rejält, om det nu blir så att du får betala ur egen ficka.

8 000 kr kostade själva operationen sist jag gjorde det, då exkl initala besök, röntgen samt återbesök då. Men du har ju klarat av de första besöken så att säga. 15 000 kr är mesta jag betalat, då var det 'inkl allt' dvs besök, röntgen, operation, några dygn på klinik samt tuppkam i leden etc.

Har de Ul knäet?,mitt sto hade en liten pigg som syntes på "vanlig" röntgen.Och på Ul visade det sig att mkt av mjukdelarna i knäleden var förstörda,och det syntes ju inte på vanlig röntgen.
Är det inte som så att försäkringen täcker "lösa benbitar" då hästen får problem av dem.Men att man inte kan få erstättning genom att op förebyggande.

Jo, försäkringen täcker även lösa benbitar som inte ännu ställt till skada. Vi har precis gjort det. Anledningen till att försäkringen ersatte operationen var 1. benbiten skulle med stor sannolikhet skada leden om den fick sitta kvar. 2. Vi har haft en obruten full försäkring sedan hon låg i magen. (egen uppfödning)

Rtg av knän kan vara både svårt och lurigt. Min rtg först på hemmaklinik, scint på Ultuna + ny röntgen där men inget hittades. Vid artroskopi hittades 2 broskbitar som suttit på ledytan men pga trauma krossats. Den ena var en dryg cm men hittades först vid artroskopin.

Tveksamt om din försäkring träcker en ocd-operation då ocdn redan fanns i våras när du tecknade din nya förskring.
Gissningsvis får du inte heller ut livförskrningen (om du har en) eftersom utan operation vet man inte om hästen kunnat bli bra.
Tråkig situation du hamnat i. Det bästa för dig vore ju helt klart om bolaget tog kostnaden, men inte det bästa för bolagets andra kunder...

Hoppas det löser sig!

Brosk syns inte speciellt bra på röntgen, så inte så konstigt där att det inte syntes. Där är ju också den stora fördelen med artroskopi i rent diagnostiskt syfte, man ser så mkt mer och bättre.

Min så syntes det ju på röntgen att det fanns en rejäl defekt. De gick in i diagnostiskt syfte för att se om det var någon ide alls att fortsätta. Ville s eom det var slipspår i brosket, sekundärskador på ledkapsel etc. När de gick in så syntes det att defekten var större än den såg ut på röntgen, och även lite andra småsaker som rtg inte avslöjade.

När de UL mitt sto var det för att kunna se hur mkt av mjukdelarna som var förstörda,man såg klart & tydligt att mkt var förstört.Syns inte lösa benbitar på vanlig röntgen?.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Tyvärr så har min häst haft mer problem än han varit bra den sista tiden. Mina tankar har börjat snurra om att är det verkligen rätt att...
Svar
10
· Visningar
2 009
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka