Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade inte vågat vädja chansa om det inte handlar om ett ruskigt bra sto och om jag vetat är andra mycket nära släktingar är utan problem.Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton
Läste du inlägget? Hon reds in som 4 åring och kunde inte ridas mer efter 2 år.Osteochondros är i regel både arv och miljö. Om stoet fungerat väl som ridhäst och varit i träning/tävling många år i rad utan hältor eller besvär hade jag ev. chansat om förändringarna för dagen inte är allvarligas och orsakar hästen obehag. Samt att jag såklart tycker hon skall vara en lämplig häst för avel på andra sätt såklart
Läste du inlägget? Hon reds in som 4 åring och kunde inte ridas mer efter 2 år.
Vad för OCD var det? Lösa benbitar eller cystor?
Är det cystor så hade jag inte vågat alls.
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton
Har kartläggning om nedärvning blivit klar nu? Sist jag läste var det svårt då det kunde handla om att hoppa över generationer och lite annat, var några år sedan jag läste.Enligt större undersökning så är ca 25 % ärftligt,25 % miljö, 25% fodret samt 25% som man inte vet varför. Man vet även att hingstar utan fynd nedärver medan hingstar med OCD inte nedärver. Att inte ta ett finns prestationssto i avel på grund av OCD känns därför konstigt.