Ostechondrosproblematik

Sv: Ostechondrosproblematik

Jag kan bara svara för mig själv. Jag kommer avla på ett sto med OCD. Vi har tagit bort benbitar från båda haserna, något hon aldrig lidit av.

Men det är mitt val. Jag tror inte det är större risk att den avkomman kommer lida än någon annans!
 
Sv: Ostechondrosproblematik

*knapplån*

Problematiken är väl dessutom att enligt veterinärer/forskare finns andra orsaker till OCD tex stoets utfodring under dräktigheten, uppväxten, ev kopparbrist mm mm. Att hålla på och ta ut ston ur avel tycker jag är på gränsen till löjligt faktiskt. Viss arvbarhet kan enligt vissa vet. ev påvisas. Tycker ni det är tillräckligt starkt argument?

Det är nästan hysteri gällande "lösa benbitar", benbitar i tex kotan ställer sällan till besvär och är lätta att ta bort vid ev obehag. Att börja dra in lagar som skulle reglera avel på hästar med lösa benbitar tycker jag är magstarkt!

Hingstar som tex Bernstein, Corrado I mfl skulle de ej vara i avel då? Många avkommor har lösa benbitar men kapaciteten behöver väl inte diskuteras. Enligt en vet. på Strömsholm är ca 10% av svenska hästarna utan röntgenförändringar över huvud taget.

Personligen skulle jag inte ha något emot att ha ett OCD sto i aveln.

M
 
Sv: Ostechondrosproblematik

Just osteochondros är en komplex "sjukdom" där sannolikt FLERA gener och dessutm både arv och miljö är inblandade. Det är inte ens så enkelt som att två individer med ocd alltid får en avkomma med ocd, utan det är bara ca 20% av dem som får det ändå.
Likaväl som att två individer som är friröntgade och ahr friröntgade föräldrar ändå kan få en avkomma med ocd.

Av detta skälet anser jag att ocd är EN AV de nackdelar som ska föras upp på minussidan, när man gör en summering av stoets för- och nackdelar som avelshäst. OM stoets fördelar ändå övervägar så tycker jag att det är okej att använda stoet i avel. Men kanske hålla koll på avkommorna. Visar det sig att de 2-3 första får ocd så kanske det är läge att låta bli att betäcka det stoet mer. Men om det är så att den stora merparten av avkommorna faktiskt är fria från ocd, så kanske man inte behöver fästa särskilt stor vikt vid att hon själv har det.

Mitt första avelssto hade OCD. Jag skulle "bara ta en avkomma för eget bruk" så jag valde då att bortse från det. Avkomman hade stora fula gallor som unghäst, så jag tog för givet att det var skallrande haser på henne. Men det fanns inte ett spår av något som skulle kunna vara ocd hos henne när hon röntgades.
Sen blev det ändå två avkommor till, varav den ena röntgades helt ua och den andra fick avlivas som ung, pga att den fjärdedel av rullkammen i ena hasen saknades. Jag vet inte ens om det ska kallas ocd, snarare missbildning i mina ögon...
Med tanke på kvalitén på de avkommor hon hann få så hade jag gladeligen avlat vidare på henne, men jag sålde henne efter trean och nu finns hon tyvärr inte längre.
 
Sv: Ostechondrosproblematik

Precis som Ameo skriver så har jag också läst att arvbarheten bara ligger på 20% på avkommor från sto/hingst med OCD.. Läste också att ungefär 10% får OCD utan att någon av föräldrarna har det så skillnaden ligger ju då bara på 10%. Den risken tycker jag att man kan ta om det är så att stoet kan tillföra aveln mkt gott... Tyvärr har jag ingen källhänvisning till denna info eftersom jag ej minns var jag läst det, men jag är säker på att det var just de siffrorna som nämndes i artikeln.

Mvh Maria
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton
Jag hade inte vågat vädja chansa om det inte handlar om ett ruskigt bra sto och om jag vetat är andra mycket nära släktingar är utan problem.

Men det är jag det.
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton

Osteochondros är i regel både arv och miljö. Om stoet fungerat väl som ridhäst och varit i träning/tävling många år i rad utan hältor eller besvär hade jag ev. chansat om förändringarna för dagen inte är allvarligas och orsakar hästen obehag. Samt att jag såklart tycker hon skall vara en lämplig häst för avel på andra sätt såklart :)
 
Osteochondros är i regel både arv och miljö. Om stoet fungerat väl som ridhäst och varit i träning/tävling många år i rad utan hältor eller besvär hade jag ev. chansat om förändringarna för dagen inte är allvarligas och orsakar hästen obehag. Samt att jag såklart tycker hon skall vara en lämplig häst för avel på andra sätt såklart :)
Läste du inlägget? Hon reds in som 4 åring och kunde inte ridas mer efter 2 år.

Vad för OCD var det? Lösa benbitar eller cystor?
Är det cystor så hade jag inte vågat alls.
 
Läste du inlägget? Hon reds in som 4 åring och kunde inte ridas mer efter 2 år.

Vad för OCD var det? Lösa benbitar eller cystor?
Är det cystor så hade jag inte vågat alls.

Fast det står ju ej att man inte ridit hästen efter 6 års ålder? Hästen är ju ändå 15 nu och fortfarande vid liv. Samt att @Mimmimamma skrev att hästen fått pålagringar på rullkammarna i knäna, därav utgick jag ifrån att det var just det hästen diagnosticerats med.
Jag tänker att det finns en hel del människor som inte rider in hästarna som 3-åringar på grund av andra orsaker än veterinära skäl. Rehaben efter ett sådant ingrepp är ju inte 2 år, och innan TS uttrycker att operationen var orsaken till den sena inridningen så vill jag inte anta att så är fallet.

Så ja jag läste inlägget och baserade mitt svar på den fakta som delgivits, samt försökte också specificera att bedömningen skulle se väldigt olika ut beroende på vilket liv hästen haft efter sin diagnosticering.
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har ett 15 årigt sto med osteochondros i båda bakknäna. Hon opererades som 2 åring och reds in som 4 åring. När hon var sex konstaterades det att bakknäna hade fortsatt förändrats och hon fick pålagringar på främst höger rullkam. Hon hade tillväxtrubbningar med uppdrivna kotor som föl och stod på Helsingborg med mamma. Hade bockhov på hf vilken korrigerades med tåsko under hennes uppväxt. Jag funderar på om dessa problem är ärftliga eller om de är resultat av miljö och uppväxten. Hon föddes liten och växte snabbt . Mamma hade nog dundermjölk. Vad tror ni arv eller miljö. Hon är efter Rubingnon- Maraton

Det låter som en kombination, har ev syskon samma problem? Det är iaf inget jag skulle avla på, det är ju inte bara ev ärftlighet som är problemet utan också om hennes kropp/ben klarar en dräktighet. Är det ett maidensto är det ännu vanskligare med tanke på åldern.
 
Enligt större undersökning så är ca 25 % ärftligt,25 % miljö, 25% fodret samt 25% som man inte vet varför. Man vet även att hingstar utan fynd nedärver medan hingstar med OCD inte nedärver. Att inte ta ett finns prestationssto i avel på grund av OCD känns därför konstigt.
 
Hon har gått som Promenadhäst sedan sex års ålder. Rids i alla gångarter, kan hoppas småhinder men inte gå dressyr då hon inte klarar samling. Hon har inga syskon då jag fått för mig att osteochondrosen kan kommit från modern. Hörde dock av avelskunnig att det eventuellt kan kommit från fadern . Mamma hade inte osteochondros.
 
Enligt större undersökning så är ca 25 % ärftligt,25 % miljö, 25% fodret samt 25% som man inte vet varför. Man vet även att hingstar utan fynd nedärver medan hingstar med OCD inte nedärver. Att inte ta ett finns prestationssto i avel på grund av OCD känns därför konstigt.
Har kartläggning om nedärvning blivit klar nu? Sist jag läste var det svårt då det kunde handla om att hoppa över generationer och lite annat, var några år sedan jag läste.

Kommer du ihåg var du hittade det, vore intressant att läsa nu när jag riktigt börjat nörda ner mig i avel på hästar.
 
Hittade den undersökningen jag läste för några år sedan då över 700 unghästar efter 15 olika hingstar undersöktes och avkommor efter hingstar med OCD hade 26% (någon så högt som 44%) av avkommorna OCD medan 9% av avkommorna efter fria hingstar hade OCD.

Visade sig även att hästar födda på sommaren oftare hade OCD än hästar födda på vårvintern och var även vanligare på hingstar än ston.

Tycker även det är intressant det dom tar upp om att OCD knappt/obefintligt existerar på ponny och kallblod, det tycker jag talar för ärftlighet men att det går att mota Olle i grinden genom bra förhållande som unga så det inte utvecklas till OCD, OBS helt mina egna tankar om det.
 

Liknande trådar

Avel ...till ett sto, Bellini-Napoleon. Stoet är 12 år, har aldrig haft föl innan, hoppar helt okej, har fina gångarter med extra plus för...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Masse
·
Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 279
Senast: Masse
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 181
Senast: Mabuse
·
K
Avel Tänkte att efter som det finns trådar om våra fölisar och om deras pappor och andra hingstar är det dags att kasta ett öga på våra fina...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp