Ostartad 5-åring

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Interpol
  • Startdatum Startdatum
I

Interpol

Jag undrar vad ni tycker om en sådan, är det värt att göra ett försök med? Letar häst och har hittat ett så snyggt 5-årssto med rätt hyfsad stam, det enda kruxet är att hon fortfarande är ostartad. Hon premade som 2-åring och kvalade på våren som 3-åring, efter det blev hon visst avställd efter att ägaren blev dålig och sen dess har hon inte gått några tider alls. Nu har hon i alla fall en bra grundkondition och jag skulle tro att hon har runt ett år kvar innan hon blir kvalklar, om hon får vara frisk och tränas regelbundet.

Men det jag undrar är om hon känns för gammal för att köra igång med och kanske inte kan stå sig mot de yngre senare? Hon är helt fräsch i både huvud och kropp, men jag har fått höra av folk att de lättare går sönder om de kommer till start så sent. Hur är det med sånt?

Hoppas på att få höra lite åsikter! :)

Sv: Ostartad 5-åring

Just det, ska kanske tillägga att det är ett vbl.

Fick en gång i tiden en ostartad 5-åring (Mr Tengel) i min vård, aldrig kvalad eller ordentligt tränad innan. Han debuterade i mellandagarna och kom tvåa, och i tidningen dagen efter stod det "lovande 6-åring"...:crazy: Men han gick vidare och tjänade totalt ca 700 000 under sin karriär, och vann V75 på Valla.
Har för mig att vi behandlade lite framknän på honom då och då, men några större skador fick han inte. En fantasktiskt mysig häst som jag fortfarande tänker på och då och då saknar!

En fördel är att hon har fått en grundträning som unghäst. Men en sån här häst kräver säkert en massa jobb,ska man vara medveten om. Och priset ska vara där efter.Typ slakt plus ev. avelsvärde.

Jag tycker det är klokare att börja med en sådan häst än en som varit trasig i omgångar eller en som inte provats alls. Att hon hunnit bli 5 år tycker jag inte du ska oroa dig för.
Hon har ju som du skrev både premat och kvalat som ung och är hon bara i hyfsad kondition nu så har du hon säkert klar för start till vintern eller våren om hon har det minsta talang. En häst som har klarat kval en gång har ju i varje fall varit nere i nära starttider, en sån är mycket lättare att få igång och man vet ju även att den kunnat trava tidigare. En häst som aldrig visat något blir ju ett helt oskrivet kort.

Ett par bekanta till mig har gjort så, den hästen hade gjort någon start innan hon blev avställd utan resultat.

Det har tagit lite drygt ett år för dem och hon är sex år nu.
Hon kvalade i måndags och ser inte ut att behöva skämmas för sig i loppen. :idea:

Har en kompis vars mamma har ett kallblod född 2000. De kvalade henne i våras, som sjuåring alltså, aldrig gjort det innan,. Efter det han hon gjort fem starter och tjänat in 17.000 såhär långt. Så gott som alltid varit bland de fem sex främsta

Ja, prova du!
Känner några som har ett sto som gjorde en eller 2 starter som 3-åring men gick skitdåligt, hon blev skadad och opererades i ett framknä. När hon var 7 (!)kvalade hon. Det är nästan ett år sen nu, hon har sen dess startat 17 ggr och tjänade 121.000, vunnit 3 lopp och nästan alltid tagit pengar. De ångrar sig inte att de satte igång henne efter så många år.

Jag tycker du ska prova MEN inte i absurdurum. Dvs. traggla och traggla. Man ser ju ganska snart hur det utvecklar sig. Jag tycker att du ska ha som mått att hästen inte ska behöva behandlas under uppträningen, och den ska heller inte efter ha gått ett dunderjobb på banan och vara kvalklar....för att veckan efter stå med böjsena. Har hästen sett och verkat lovande underuppträningen vill man ofta tro att skadan inte beror på ruttna ben.......utan andra omständigheter.
gulan

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag ska snart ta emot en 5-åring och undrar vad det finns för roliga saker att kvala till! Han är sent utbildad så troligtvis...
Svar
2
· Visningar
1 958
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 089
Senast: Jate Volim
·
M
Övr. Katt Är det för sent att kastrera en 5-åring, och är det för sent på året nu? Hört att det är bäst på våren. Katten i fråga är världens...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: Lilovibe
·
K
Trav Hej! Jag köpte en tjej i våras som är 6 år. Hon var lovande som ung men har lite svårt för att hålla ihop. Hon har ingen märkvärdig...
Svar
14
· Visningar
1 397
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka