ostadiga händer vid ridning

V

vickis-pajala

när min dotter rider sin ponny blir hon välldigt ostadig i handen vid både trav och galopp hon vill jätte gärna lyfta händerna och hålla på och fippla uppe i luften, vilket inte ponnyn riktigt gillar

jag har prövat att knyta tyglen så den inte blir så lång och att hon håller framför knuten

jag har även prövat att lägga ett stigläder runt ponnyn så hon kan hålla där

sadeln är ju ett altentiv men då känner hon att hon inte har någon kontroll över ponnyn

så lite tips och trix på hur jag får ner händerna på flickan :D

Sv: ostadiga händer vid ridning

när min dotter rider sin ponny blir hon välldigt ostadig i handen vid både trav och galopp hon vill jätte gärna lyfta händerna och hålla på och fippla uppe i luften, vilket inte ponnyn riktigt gillar

jag har prövat att knyta tyglen så den inte blir så lång och att hon håller framför knuten

jag har även prövat att lägga ett stigläder runt ponnyn så hon kan hålla där

sadeln är ju ett altentiv men då känner hon att hon inte har någon kontroll över ponnyn

så lite tips och trix på hur jag får ner händerna på flickan :D

Jag tror inte att forsoka korta tygeln hjalper. Det gor bara att hon klamrar sig fast annu mer i munnen pa hasten.

Hon behover hitta sin balans pa hastryggen, slappna av och bli foljsam i hofter och overskanklar samt bli stabil i overkroppen. Det tar tid. Det basta vore om nagon kunde tomkora nar hon sitter pa, utan att hon haller i nagra tyglar.

Nar hon har battre balans i alla gangarter kan hon borja enhandsrida, dvs halla bada tyglarna i en hand och kanske till att borja med halla sig i sadeln med den andra. Om hon kanner att hon inte har nagon kontroll over ponnyn, sa gor enklare ovningar som hon kanner sig bekvam med, tills hon ar redo.

Hoppas att det ar till nagon hjalp!

Håller med!

Balansövningar, kanske på lina? Då kan hon koncentrera sig på det och inte bry sig om vad hästen gör.

sitsträning! hon måste få ordning på sin balans och inte "hålla balansen" i tyglarna. sån är jag också ibland... sitsträning under longering är det bästa, så att hon helt kan släppa koncentrationen från ponnyn och bara tänka så sin sits.. bara slappna av och sitta med armarna hängande sarkt ner först, och sen lugnt framför sig som om hon hade hållt i tyglarna.
När man som jag fifflar med händerna i ridled o lite överallt kan ett spö som man håller mellan händerna med tummarna hjälpa för att man ska känna vad man håller på med..

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 272
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka