G

gaviscon

Hej..Undrar om någon har lite tipps om hur man ska rida sin unghäst så hästen blir stabil i gången och inte så vinglig. TACK :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ostabil

Det tar tid för dom att lära sig balansera sig med ryttare på ryggen. Det krävs nya muskler och kontroll över var man sätter benen. Det kräver även en ryttare som är så pass välbalanserad och stabil i sitsen att h*n inte stör hästen - det är nog den vanligaste orsaken till vingel faktiskt. Äldre hästar har oftast lärt sig att inte "lyssna" på vanligt vingel och obalans från ryttaren utan spänner sig lite mot sitsen istället och går på. Vill man ha en känslig häst får man se till att vara så pass fin i sitsen att man inte skickar ut oavsiktliga signaler hela tiden.

Det generella tipset är att bara rida ut rakt fram i skogen, i öppen unghästform så hästen kan balansera sig med huvud och hals och lär sig söka sig FRAMÅT- nedåt, det stärker ryggen bäst. Sitt i något lätt sits. Balansera jämnt i stigbyglarna och tyng inte för mycket i sadeln. Hästen stärker sig och får naturlig bjudning ute i naturen, det sliter inte på den på samma sätt som att rida på ridbanans mjuka underlag och göra felaktiga hörnpasseringar och sneda volter (vilket det självklart blir innan den är stark nog att skolas till mer korrekta hörnpasseringar och volter). Rakt fram ger vingelutrymme åt båda hållen men snedbelastar iallafall inte i sig självt, som volter och hörnpasseringar gör innan hästen orkar spåra. Rid inte för länge åt gången (20-30 minuter första halvåret) och låt hästen vila varannan dag i början, så den hinner bygga muskler. Lägg också in viloveckor då och då så hästen får samla sig, smälta saker och ting och återhämta sig i hela kroppen. Med genomtänkt vila stärker sig hästen fortare och vinglar mindre.

Skritta gärna fram hästen lite grann avsuttet, eller longera lite innan du sitter upp, så hästen är varm och musklerna redo att jobba direkt. Då blir inte framskrittningen så belastande, utan hästen kan få med sig ryggen från början.

Hästen bygger kondition fortare än den bygger muskler, och muskler fortare än den stärker leder, senor och ligament. Så man bör ta det lugnt de första året, satsa på en stadig grundstomme att bygga musklerna och kondisen kring. Det görs bäst i rask skritt eller lugnt, jämnt travtempo (lättridning) på varierande underlag, under succesivt längre sträcka och succesivt ökad travtid. Galopp kan man också lägga in då och då efter någon månad, men försiktigt.

Varva ridträningen med avsutten styrketräning; löshoppning, klättring, cavalettiserier, dressyrövningar vid handen (halvhalter, halt, rygga, reglera stegens längd och takt, flytta bogen, flytta baken, be om (lätt) böjning i ryggen, be om undertramp på liten volt, flytta ut baken lite på voltspåret så att det blir en liten öppna, osv)

Efter ett halvårs lugn och succesivt uppbyggande träning kan hästen börja träna på ridbanan lite då och då, men inga långa pass i det förrädiskt mjuka underlaget. Öva grundläggande dressyr i skogen - halter, övergångar, tempoväxlingar, serpentiner runt träd, kliva över stock och sten, flytta sig för skänkel. Med styrkan och smidigheten minskar vinglet.

Tack!! det var ett långt och bra svar..men ska kanske tillägga att hästen är nu fem år och han kan gå rättså långa pass men har så lätt att bli stel och ovillig o ta bettet och bara bråkar liksom...

Kollat munnen? Tand- eller bettproblem kan ju göra att han inte vill ta ett jämnt stöd.
Hur passar sadeln? Unghästar bygger ju om kroppen ganska mycket så man kan behöva byta flera gånger. En sadel som klämmer kan få hästen att spänna eller "åla" sig.
Är du mjuk och stadig i handen?
Ger du plats åt hästen att söka sig framåt, så du inte ramar in den för snävt med tyglarna? Det ger spänningar som kan leda till bråk.

Hästen kan vingla pga sin naturliga oliksidighet. Man får arbeta på att stärka den svagare sidan och mjuka upp den starka / stela, arbeta på att få hästen att arbeta rak genom kroppen, framåt genom ryggen. Det handlar mycket om bjudning framåt, men också om sits.

Leta upp en duktig tränare som kan hjälpa dig se vad som blir fel och vad som behöver göras. Gärna en sådan som intresserar sig för sitsen, t ex någon som sysslar med centrerad ridning. Man får igen mycket när man hittat grunden i sig själv. Och hästen blir tacksam!

Sitsträning behöver vi alla, eftersom det hjälper hästarana att göra det vi önskar. Problemet är att det är svårt, både att hitta en bra sitskunnig tränare och att få koll på sin kropp. Du ska försöka hjälpa hästen att bli balanserad och rak genom att själv vara det. Sedan ska man göra sig så bekväm som möjligt: att lämna plats för ryggen att komma upp och slappna av - att möta din rumpa. Använd magen för att vinkla ditt bäcken lite så din rygg blir rak och sviktande. Fördela en del av din vikt till lårens baksidor för att ge plats åt ryggen. Tänk dig att du ska kunna landa i balans och rakt på fötterna om hästen försvann under dig.

Känsliga och välskolade hästar kan kännas lika vingliga som unghästar för ryttaren som inte sitter väldigt välbalanserat, frånsett att de kan och orkar gå rakt om de bara inte blir störda. Unghästarna får man hjälpa så gott det går och arbeta på styrkan. Det tar ju många år att nå en så hög skolningsnivå att hästen är rakriktad och samlad.

Sedan mår även äldre hästar bra av regelbunden vila för att återhämta sig. Träningsvärk kan ge stelhet och ovillighet. Bara en tanke. Variera träningen. Dels under passet, så att du skiftar arbetsform, gångart, tempo och övning ofta, ge många skritt och pust pauser så slipper ni mjölksyra (trött och muskelöm häst bråkar mer, eller lär sig fuska). Dels träningsform, så att du tränar något längre varvat med kortare pass, lugnare pass varvat med mer intensiva, konditionsbyggande varvat med muskelkrävande, med vila emellan.

ok..jag vet att det handlar jätte mycket om min sitts och den jobbar jag på hela tiden. Det är så mycket lättare o säga det än utföra det :smirk: var bor du? du kan bli min tränare, he he tack detta var bra skrivet ;)

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka