Ost och kex - vad dricka?

magruder

Trådstartare
Jag får på lördag besök av en mycket kär vän och har tänkt att framåt kvällen bjuda på lite ost, kex och vindruvor. Jag tycker om ett glas rödvin till sånt, men han dricker varken rödvin eller rosévin. Kan man dricka vitt vin till det? Och i så fall, vilken sort (jag är rudis beträffande viner)? Vad kan man dricka annars?
Skulle vara mycket tacksam för förslag/Maggan
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Mina favoriter till ost och kex är; Herrljunga Äpplecider (om det ska vara alkoholfritt) eller Foot of Africa (om det ska vara vin) :).

Foot of Africa är ett enkelt och lättdrucket vin, mot det söta hållet men inte för sött som en del kan vara.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Nu kanske nån har nåt jättebra tips men annars vill jag slå ett slag för att antingen söka på systemets hemsida eller gå in i butik och fråga personalen.
Dom brukar vara väldigt bra på det där.

Min kompis som inte tycker om rött vin eller rosé gick helt sonika dit och bad om ett vitt vin som skulle passa till oxfilé. Dom tittade förvisso lite konstigt på henne men dom kom med rekommendationer som blev väldigt bra.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Här i stan har de ostbutiken och systemet bredvid varandra, och brukar vara lika hjälpsamma på båda ställena :up: Kommer man in i ostbutiken med något gott att dricka har de ost som passar bra till det och vice versa ;)

Nu dricker jag inte öl i speciellt stora mängder, men sambon har hittat ett par stycken som passar bra till ost efter utfrågning av systempersonalen. Annars slår jag ett slag för dessertviner! Portvin eller något sött lite gulare med en ost på dendär pris/informationsskylten på hyllkanten.
Är det just vitt vin du är ute efter skulle jag personligen säga en tysk riesling, bara inte de allra billigaste, det är i alla fall vad jag själv hade valt om jag varit tvungen att välja vitt till ost :p
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Kvibille ädelost, Brie, Grevé samt såna där små "La Vache qui rit".
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Den här guiden tycker jag är bra:)

Drycker som passar bra till:
Färskost, naturell
Vitt vin friskt & fruktigt. Torra mousserande.

Färskost, smaksatt
Rött vin mjukt & bärigt eller vitt vin av typen friskt & fruktigt.

Kittost
Vitt vin druvigt & blommigt, torr cider, Ale.

Hårdost, nötig mild
Rött vin fruktigt & smakrikt eller vitt vin av typen fylligt & smakrikt.

Hårdost, långlagrad
Vitt vin , sött. Rött portvin.

Vitmögelost
Torrt moussserande. Torr cider.

Grönmögelost
Vitt vin , sött. Rött portvin.

Getost
Vitt vin friskt & fruktigt. Torr cider.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Visst kan man dricka vitt vin till! Jag gillar inte söta vita viner utan hade valt ett torrt, lätt vin till. Fråga bekantingen om den gillar söta eller torra vita viner och sedan ber du systemetpersonalen om tips (eller frågar bekantingen, kanske har denne ett favoritvin den gärna dricker!).
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Måste det nödvändigtvis vara vin då?
En kopp neutralt te är det godaste till ost tycker jag.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Jag hade köpt en torr sherry. Och så spanska ostar till det, och kompletterat med lufttorkad skinka och oliver. Mums! Torr sherry dricker man i vinglas, inte små dessert-glas.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Nu är det lite kort varsel men har du nära till systembolagen i Flen, Katrineholm eller Malmköping rekommenderas Apple Ice Wine Åkerö (nr 72461). Fantastiskt gott vin gjort på äpplen som frusit först. Kan även beställas så får du det på 8 arbetsdagar till valfri butik.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Jag gillar sött mousserat vitt vin till ost (iaf brie) och jag brukar dricka Asti Cinzano till. :)
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

De ostsorterna uppfattar jag inte som särskilt "krävande" när det gäller dryckesvalet.

Jag hade valt ett enkelt rött vin i första hand, om gästen inte gillar det hade jag valt ett ganska lättdrucket men torrt vitt vin i andra hand.

Om det bör vara alkoholfritt, är väl ett vanligt te det som fungerar bäst (utan alltför spejsad smaksättning).

Sött vin som enda dryck på kvällen, verkar svårt tycker jag.
 
Sv: Ost och kex - vad dricka?

Torr engelsk cider typ Strongbow är också gott till ost :). Men som alla andra sagt, fråga på systemet! Dom är utbildade och många av dom har ett stort intresse för just den delen av sitt jobb, att hitta den perfekta drycken till kunden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp