oss brudar emellan...

Sv: oss brudar emellan...

Vi får tacka internet, som ger oss möjlighet att inse hur vanligt problemet är! :) Kram tillbaka, du får berätta hur det gick med cykelbyxorna!

har samma problem pga av min sadel. älskar sadeln för övrigt men framvalvet... ajjj :( en gång tog jag sånt tjockt bomull, obehandligt lr vad det heter, och knödde ner xD blev lite bättre men känner att jag behöver en bättre lösning xD

Här är en till som haft skavsårsproblem :) Jag har ingen egen häst utan rider på ridskola och då är ju inte direkt alla sadlarna utpassade efter mig. Men för mig hjälpte det väldigt bra med gelpad (på vintern har jag både gelpad och rumpvärmare i fårskinn, visst man kommer lite längre från hästen, men sitter så skönt!) + att jag investerat i bra ridtrosor, inte så snygga med sköna :D

Nu i höst har jag börjat rida islandshäst och inte använt gelpaden alls, men är ändå helt skavsårsfri. Om det beror på hur hästarna rör sig, sadlarnas utformning eller att jag fått en bättre sits (förhoppningsvis :p) vet jag inte riktigt, men skönt att slippa skav är det :laugh:

Nu i höst har jag börjat rida islandshäst och inte använt gelpaden alls, men är ändå helt skavsårsfri. Om det beror på hur hästarna rör sig, sadlarnas utformning eller att jag fått en bättre sits (förhoppningsvis :p) vet jag inte riktigt, men skönt att slippa skav är det :laugh:

Jag får inte skavsår då jag rider ponny. Däremot när jag sitter på "svajande" hbl så kommer skavet som ett brev på posten. Jag tolkar det som att hästens rörelsemönster/steglängd har en del i saken att göra ;)

Vadderade cykelbyxor har räddat mig! :bow::love:

Helt underbara! Finns på typ sportäffärer som har cykeltillbehör. :)
Kom på idén när jag cyklade en dag och tänkte att en cyklist borde ha samma problem som mig. :D

Haft precis samma problem!
Vart så illa så jag nästan funderade på att sluta rida ett tag.
Ont efter ridningen, kändes som underlivet vart ett stort svidande köttsår typ o kissa på de vart heeeemskt!!
Ha sex med dåvarande pojkvännen vart lika jobbigt det.. inte så skönt o inte så kul för han när man fick säga nej jämt pga att man hade ont efter ridningen:laugh:

Kan bara säga en sak!! hjälpen till o slippa detta är en BRA sadel!
En sadel som passar ditt säte perfekt!
Sadeln jag rider i nu har jag aaaaldrig fått ont av.. en annan sak o tänka på tror jag är att byta ridstil lite.. jag satt förr ganska mycket på rumpan... rider nu mer med sittbenen och inte så mycket på fet rumpan o då blir de heller inte att underlivet skavs mot sadeln på samma sätt.

Fårskinns padd som nån föreslog gjorde bara saken värre för mig, likaså binder osv för de testade jag med.

Så som sagt hitta en sadel och prova rid o sitt i sadeln på ett annat sätt än du gör idag.. mitt tips!

Lycka till! /från en som aldrig trodde jag skulle kunna njuta av ridningen!

Jobbar som ryttare / hästsköttare och i vissa perioder kan jag behöva rida mânga hästar varje dag `dà gäller det till att ta det lite förisktigt och förbereda sig, det är lixom lite svârt att sjukskriva sig för att man har ont i pullan. :eek:

1 vissa sadlar ger skavsàr andra inte.
2 fâr skin i sadeln funkar, men inte om man rider 4 - 5 timmar i dàlig sadel.
3 stora sköna bommulstrosor, nytvättade
4 varje gàng du gàr pà toa häll pà lite barnolja pà toalettpapret som slutfinich! :D och torka sen.
5 Innan ni rider sà smeta pà lite vaselin, sà glider det fint.
6 om inget av deta funkar skaffa en instruktör som tränar sitsen, man ska inte sitta och gnida p!!!an mot sadeln. :angel:

Jag gillar det konstruktiva, rättframma, lagom vulgära ton den här tråden har fått! :) Precis som Tjockisina funderade jag till och med på att sluta rida ett tag. Såhär i efterhand var det nog en bidragande orsak till att jag slutade på ridskola en gång i tiden. Många bra tips där, angelaL, tack!

Jag fokuserade verkligen på att sitta på sittbenen då jag red idag, och har varken kissat taggtråd eller känt mig som en babian efteråt! :)

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 450
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Har lite funderingar ang lite känsligare delar.. Väljer därför att vara anonym. Mitt problem sedan ca sista året på gymnasiet är att...
Svar
9
· Visningar
4 422
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama