Oskodd = lättare få röta?

E

Egonson

Är det så att oskodda hästar lättare drabbas av bärrandsröta än skodda :confused: Har läst det i en artickel sådär i förbifarten och undrar om det är så.

Sv: Oskodd = lättare få röta?

Jag har BARA haft bärrandsröta på skodd/a häst/ar. Slump eller ej ska jag inte uttala mig om, men.. Lindrig bärrandsröta brukar komma som ett brev på posten när de är skodda, och försvinna som en avlöning när de får gå oskodda.

Har aldrig problem med strålröta övht, utom när unghästen går med skor (vilket hon iofs gör jämt numera) så kommer även det som ett litet brev på posten.

Kan inte ge dig ett vetenskapligt svar,bara min egna erfarenhet.
Det är olika från stall till stall..och fall till fall..
Ett stall jag var i förra veckan hade de tre oskodda hästarna röta ,men de skodda var "rena".. i ett annat stall kan det vara tvärtom! :smirk:

Nackdelen med skodd häst kan vara att i de gamla sömhålen så kan bakterier och svamp "gotta sig" och växa ostört.Även under skon.
(kan förebyggas genom fotbad med tex Virkon S eller utspädd Jodopax då och då om man har stall där röta är problem.)Och korta skoperioder!

Nackdelen med barfota kan vara grus som bildar små sprickor som är perfekt inkörsport för röta ..för att motverka det är det precis som med skodda hästar viktigt med verkning ofta.Lämplig intervall är olika från individ till individ! ;)
Även oskodda hästar kan få ett förebyggande "fotbad" i bland,ett tips är att efter rengöring av hoven ha medlet i blomspruta och spraya på hoven,var mkt noga i strålområdet där mkt skit kan gömma sig!

Läs denna mycket bra sida: Hemsida

Det står inte att det är bevisat på nåt sätt, men det är vanligt bland unghästar/föl (vilka ju går oskodda).

Álin skrev:
Är det så att oskodda hästar lättare drabbas av bärrandsröta än skodda :confused: Har läst det i en artickel sådär i förbifarten och undrar om det är så.

Kan bara uttala mig om mina egna erfarenheter. Har bara haft bärrandsröta på oskodda hästar liksom uppfödaren till min Welsh, alla oskodda fick det hos henne medan gammelvalacken som gick skodd klarade sig utmärkt. :cool:

Enda hästarna jag sett med bärrandsröta har varit oskodda unghästar.

Har tyvärr råkat ut för eländet på min egen fölunge som är 3,5 månader. Måste till veterinär och rensa upp då hovslagaren inte klarade att rensa upp de djupa fickorna som bildats sedan hon var här senast trots att jag rensat varje dag och behandlat med Virkon S enligt hennes insttruktioner.

Kan det vara så, att hovar på föl och unghästar är mjukare än äldre hästars och därmed lättare för föremål mm att penetrera? Där sker ju också en ökning av hovens yta som kanske kan påverka?

Vi har bara haft ett mindre problem, och då på en äldre, skodd häst.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 009
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka