Oskodd häst.

Suskiv

Trådstartare
Jag har ingen vana av oskodda hästar. Men nu ska jag få hem en shettis som är oskodd och tanken är att han ska förbli det om det funkar, men vad ska jag tänka på?

Kan en vanlig hovslagare verka honom? Hur ofta brukar det behövas. (han ska gå som barn- och körponny). Hur vanligt är det med att de blir ömma i fötterna och varför blir de det? Vad för problem är det vanligaste och varför uppstår dem? Hur fungerar det på vintern när de inte är skodda och därmed inte kan broddas?

Det här med boots, hur funkar det. Vad finns det för nackdelar och fördelar med att använda boots istället för skor?

En vanlig Hovis ska verka. Hur ofta beror på hur mycket hästen växer/sliter och hur jämnt/ojämnt. Ofta klara de halkan bra oskodda men det bror lite på. Ömma i fötterna eller ej beror främst på individ/underlag.

Boots kan fungera utmärkt, bara man hittar rätt modell.

De som haft ponnyn innan dig kan nog svara på hur ofta ponnyn behöver verkas och hur den klarar av halkan. Har den inte varit skodd innan har den troligtvis klarat av vintern bra.
Jag har en shettis som är barfota, en lagom lång tur på ca 3 timmar några gånger i veckan är standard, varvat underlag mellan asfalt, grus och gräs. Fötterna sliter han bra på själv, hovslagaren har tittat på hans tassar ungefär var tredje månad. Ponnyn har bra grepp på vintern då han inte halkar runt så mycket.

Shetlandsponnyer kan bli ömfotade precis likadant, och av samma orsaker, som andra raser.
Många tror att de klarar sig bra utan skor för att de är små och lata hovslagare hjälper gärna till att sprida den myten så de ska slippa sko de kortbenta hästarna. :arghh:
Min erfarenhet (efter mer än 20 år som ägare av shetlandsponnyer, därtill som utbildad hovslagare - om än inte aktiv längre) är att en stor andel av de shetlandsponnyer som motioneras regelbundet och ordentligt också behöver ha skor på sig. Inte alla men många.

Barfotahästar klarar halka ganska bra, betydligt bättre än om de har obroddade skor.

Hej!

Jag passar på att lägga in att du bör låta en riktig/utbildad hovslagare verka hästen. Jag har sett flera hästar som funkat barfota men när ägaren (av ekonomiska skäl) låtit "barfotaverkare" ta över har hästarna blivit så ömfotade att skor behövts.

Små hästar behöver precis samma vård av hovar som de stora hästarna.

/Lavinia

Jag har ju en hovis som kommer var 6:e vecka och skor storhästen så han ska få kolla lillponnyn samtidigt. Och självklart kommer han få skor om det visar sig att han behöver det. Men jag tänkte att om han kan gå oskodd så kanske det är bättre. Jag vet att många som har oskodda hästar säger att det är bättre än skor.

Vem är det som tutar folk att hovisar inte kan verka.. Barfotahästar:confused:

Det är de som verkar föl genom hela livet till det tar slut, oavsett om de sedan skos eller inte.

Tänk om detta tänk rotar sig bland folk som köper föl eller mot unga hästar:eek:

Ameo vet vad hon talar om:bow:

En "vanlig" hovslagare sköter verkningen. Hur ofta är individuellt. Dock så tycker jag att det ,ibland, vintertid kan vara olägligt med oskodda hästar då de inte riktigt får grepp om det är riktigt halt ute. Visst får de bättre grepp än en skodd häst utan brodd, men fläkrisken är ganska stor. Vet att vissa löser det genom att sko på under vintern. Men det beror nog på vart man bor också, och vilken sorts vinter man har.

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
844
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka