Oskodd häst i vintertid, tips?

bejkonfis

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Hur löser ni uteritterna såhär års ni som har oskodda hästar?
Min har skor fram med sulor och broddar men jag har ingen aning om vad jag ska göra med bakhovarna :confused:
Vi snackar alltså vinglig 4-åring som knappt har koll på benen ens på torrt underlag...

Sv: Oskodd häst i vintertid, tips?

Har du snö kan ju hästen fortsätta vara barfota bak. Är det isgata så måste den ju skos - klantiga hästar har jag bara traktbroddat och sedan boots..

Vinglar dom och har sig i hagen också? Då skulle jag sko på med brodd!

Menar du enbart vid ridning så har jag broddade barfotaboots till min som används när det är isigt, annars i skogen är det ju mest snö så där går han bra barfota.

Mina hästar är dock säkra på foten på det sättet

Jag har beställt Easyboots med brodd i år faktiskt, annars klarar vi oss bra om man tar det lite lugnt och känner till underlaget under snön. I år vill jag kunna fräsa på varsom, därför beställde jag boots.

Vinglar dom och har sig i hagen också? Då skulle jag sko på med brodd!

Menar du enbart vid ridning så har jag broddade barfotaboots till min som används när det är isigt, annars i skogen är det ju mest snö så där går han bra barfota.

Mina hästar är dock säkra på foten på det sättet

Hur är det med dom?

Jag provade att framsko min 4-åring som hade dålig koll på fötterna (inget problem i hagen iom snömängden). Slutade med att hon tappade greppet bak och vurpade, ett par dagar senare kom hovis och skodde bak med. Har du inte möjlighet till broddade boots skulle jag tveklöst sko bak med.

Det beror alltid på hur underlaget är. Jag bodde tidigare i Småland och då var vintrarna usla vilket gjorde att jag skodde hästarna. Här i Västernorrland har vi mer snö och det funkar barfota så länge det inte blir is...vilket vi sällan har. Jag rider inte på vägar utan har vallen och skogsstigar att hålla till på...så det funkar barfota.

Hur är det med dom?

Jag tar mig friheten att svara då jag haft boots förut. Tycker att de funkar bra just för halkan. Däremot tycker jag att hästarna blivit lite klantigare när de går, som att de inte riktigt känner hur de sätter ner fötterna.
Brukar inte bli några snöklampar heller :idea:

Ja som rubriken lyder. Hur löser ni uteritterna såhär års ni som har oskodda hästar?
Min har skor fram med sulor och broddar men jag har ingen aning om vad jag ska göra med bakhovarna :confused:
Vi snackar alltså vinglig 4-åring som knappt har koll på benen ens på torrt underlag...

Jag hade definitivt satt skor med brodd på isigt underlag (kan ju vara is under snön också). Då kan den dessutom röra sig obehindrat i hagen och behöver inte gå och spänna sig och dra på sig muskelskador.

Jag förstår inte vad det är för problem mer än att det verkar vara en ouppfostrad häst som inte går att sko bak för i annat fall så är det väl bara att sko den bak så är problemet löst..

Även på torrt underlag.;)

Problemet är att jag inte vill sko bak. Hon har jättefina hovar, ömmar aldrig och då känns det onödigt att spika i dom bara för att kunna brodda under ett par månader.

Jag har Renegade barfota boots som är broddade på min häst fram då hon inte går att sko där just nu.
Har vanliga broddade skor bak däremot :p

Tycker det fungerar fin fint, märker ingen skillnad i grepp fram jämfört med bak, det är bra runtom.

Så det skulle jag köra på om jag vore du, för har hästen fin fina bakhovar finns det ju ingen anledning att sko dem.

Hur isigt har du?

Jag vill inte heller sko min i bak, så om det blir för isigt i vinter sätter jag på henne barfotaboots, tänkte jag.

Om jag kunde sko ponnyn skulle jag dock hellre sko honom en period eller två över vintern istället för att strula med barfotaboots. De tar ingen skada av det, de har kvar sina fina fötter även efteråt om man har en bra hovis.

Jag tycker inte om trenden att bara sko fram, alla hästar jag sett som haft så har börjat röra sig betydligt bättre när de även fått sko på bakbenen. Antigen pga att de är lite ömma/inte vågar ta för sig eller för att det blir så olik känsla för dem med och utan skor.

Så om den har sko fram skulle jag skott bakbenen också, med snösulor och brodd. Visst går det att ha barfotaboots med broddar bak, det har jag på alla fyra på min barfota häst, men då får du återigen en stor skillnad i belastning osv och jag är inte övertygad om att det är så bra...

Har sett några hästar som haft skor fram och boots bak och de har gått väldigt skumt med bakbenen?

Har den så bra hovkvalite som du säger så blir de inte förstörda av ett par månader med skor. :)

Jag håller med dig om att sko även bak. Tyvärr är inte det alltid möjligt. Det är i a f min anledning till att bara sko fram - just nu kan vi inte sko bak. Då får jag "hålla på" med boots, om jag måste.

Problemet är att jag inte vill sko bak. Hon har jättefina hovar, ömmar aldrig och då känns det onödigt att spika i dom bara för att kunna brodda under ett par månader.

Behöver hästen hjälp med greppet (och det verkar den behöva) så är ju den enda hållbara lösningen att sko. Har den jättefina hovar så ska det inte vara några problem att sedan sko av.

Jag har tagit en äldre (24 år) häst på foder som sällskap till mitt halvblod. Han rids/tränas lätt 3-4 dagar i veckan.
I höstas bestämde jag mig för att sko honom bak och vilken skillnad. Gammelkillen blev busig som en unghäst och verkar njuta hejdlöst av att nu kunna röra sig fritt både i hage och under träning. Härligt att se :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 538
Senast: Silkisif
·
Hästhantering Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens Right Brain Introvert. Någon...
Svar
7
· Visningar
3 388
Senast: axel
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna