Oskodd 3årig russhingst .

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Hannyy
  • Startdatum Startdatum
H

Hannyy

Hej jag tar hand om en 3årig russhingst som vi hade tänkt att tävla i trav när säsongen börjar.
Jag vet inte hur jag ska kunna träna honom nu ?
När de är en massa snö och is får jag inte köra eftersom han är oskodd .
Sen undrar jag om ni har nått bra sätt på att få ut överenergin på den lilla kraken ? :smirk:
Han har stått väldigt länge och man märker att han vill röra på sig.

Just nu blir det bara promenader och han kan tydligen inte longering, har prövat och han vill bara gå mot mig som står i mitten. :crazy:
TACKSAM , för svar :) :)

Sv: Oskodd 3årig russhingst .

Det går ju utmärkt att köra oskodd i snö, is är ju lite värre.
När det gäller energin kan du ju låta honom dra något tungt efter sig och se över fodret, inte en massa kraftfoder om du inte kan låta honom jobba.

Lycka till med din häst :)

Ja i snö , men det är ganska mycket is. :confused:
Och det är så himla tråkigt att inte kunna variera det man gör utan det blir promenader hela tiden och ganska dåliga ridvägar så det blir samma hela tiden . :(

det där med fodret får jag inte ha någonting att göra med eftersom att ägaren är väldigt envis om att fixa det själv så jag får väll hoppas att hon har koll på det ..

Du har inte nån mer häst så du kan ha med han som hand/släphäst? Funkade för mejj innan min ponny blev skodd...Lycka till!hoppas man får se er på banorna sen ;)

Kan du inte köra i någon hage då som inte är isig? Jag skor inte mina travponnyer om jag inte behöver , men vi kan köra i våran paddock tex. Men det är med longeringen kan du ju lösa genom att du tömkör din ponny och att du så att säga tömkör på volt för det ska den ju kunn ändå när du ska börja tävla den ju. På det viset kan du snabbt korriegera den när den är på väg att vända sig mot dig . Lycka till

Breakdance skrev:
Du har inte nån mer häst så du kan ha med han som hand/släphäst? Funkade för mejj innan min ponny blev skodd...Lycka till!hoppas man får se er på banorna sen ;)

vad menar du med hand/släphäst?
Ja tack! :D De hoppas jag med ! :D ;)

gonkan skrev:
Kan du inte köra i någon hage då som inte är isig? Jag skor inte mina travponnyer om jag inte behöver , men vi kan köra i våran paddock tex. Men det är med longeringen kan du ju lösa genom att du tömkör din ponny och att du så att säga tömkör på volt för det ska den ju kunn ändå när du ska börja tävla den ju. På det viset kan du snabbt korriegera den när den är på väg att vända sig mot dig . Lycka till

Nej enligt ägaren så är det alldeles för isigt för att köra?
Hon vill verkligen att han ska tävlas eftersom hon tror han har kapacitet för det. Men jag förstår inte hur jag ska kunna träna honom så att han kommer igång om jag inte får köra . :crazy:

Tack! :)

Du kanske kan tömköra honom, då kan du gå på ställen där inte vagnen kommer fram som tex skogen. Då får han både lägga lite energi på att lyfta på benen och svänga runt träd, plus att det inte är lika isigt i skogen.

Lycka till

lillamyggan skrev:
Du kanske kan tömköra honom, då kan du gå på ställen där inte vagnen kommer fram som tex skogen. Då får han både lägga lite energi på att lyfta på benen och svänga runt träd, plus att det inte är lika isigt i skogen.

Lycka till

okej tack ! :)
blir verkligen jätte glad för alla svar.

Bara forsätt du att träna ponnyn på bästa sätt du kan och tömköra är ju bra som sagt , vi har ju alla lite samma problem just nu när vädret är som det är .... :-)

Ja tack .. :)
Är det någon som kan hjälpa mig .
Jag vet inte hur man lägger in bilder här på buke.
nån som har lust å förklara ?

Vore verkligen JÄTTE snällt .

Jo, om du har en annan häst du kan köra så kan du ha hingsten i grimskaft bakom den du kör...då slipper han ju dra tungt=halka...fast halka kan han ju göra ändå...men de funka för mejj...Lycka till!

Jaha okej , tack :)

Igår var jag hos honom och det vart iaf en promenad och sen kom vi till en äng så jag försökte longera honom lite igen. (vet inte varför för det funkade ju inte förra gången).
Nu funkade det, jag vet inte vad jag gjorde för annorlunda men han sprang runt mig med en väldig fart och några glädjeskutt! ;) :o

Man ska nog vara försiktig med att låta honom dra något tungt efter vagnen, då är det bättre att köra långa, lugna turer så att han får bygga upp sina senor och ligament. Risken för skador är annars ganska stor.

//Olivia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 350
Senast: hovtassfot
·
Hästhantering Hej! hoppas tråden hamnade rätt, är ny här. Nu är det såhär: hästen jag tar hand om/ är medryttare på just nu är ett halvblod på 9 år...
Svar
11
· Visningar
1 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka