Oskalad havre?

Taxilock

Trådstartare
Nu är det så att det verkar som att vi har blivit lurade när vi köpte korn. Vi var så dumma att vi inte kollade i säckarna vad det var för ngt vi fick.
När min syster nu skulle börja på en ny säck korn så öppnade hon och såg att det var oskalad havre och inte korn i säcken.

Min fråga är om man kan ge hästarna oskalad havre istället för skalad havre, är det samma sak?

Sv: Oskalad havre?

Menar du hel havre istället för havrekross?

Haha ja tack det menar jag, ngn som försöker förstå istället för att göra sig rolig på ngn annans bekostning, ibland blir man så less när man försöker fråga ngt på detta forum, attityden 8-).
Tyckte oskalad havre lät lite dumt när jag läste men hade för mig att hon sa det men nu när jag tänker på det sa hon nog hel havre.
Har inte så stor koll på havre då min häst aldrig ätit det.

Krosshavre blir det ju större volym av om du förstår. Så ett kg helhavre är ju mycket mindre volym mässigt än 1 kg kross.
Och vad jag förstår så tar ju krosset bort lite av udden ur havren :) Så lite mindre dunder helt enkelt.

Okej tack för ett bra svar :), det låter ju rätt logiskt.
Brukar man ge helhavre till hästar eller är det enbart havrekross som ges?
Har inte jätte stor koll på det där med olika foder och hur man brukar ge det.

Senast ändrad:

Vi ger iaf hel havre, men jag vet vissa som ger kross.
Den egentliga skillnaden förutom att man slipper krossa vet jag inte. Dock så har jag hört att kross tappar näringsvärdet snabbare än hel. Men köper man relativt nykrossat så kan ju inte det ha någon betydelse.

frågade våran bonde om det är någon skilnad på havrekross och helhavre. Han sa att för en häst så spelar det ingen roll de kan ta upp lika mycke av havren ändå.
själv vet jag inte

En del hästar kan inte tugga sönder den hela havren ordentligt, utan den kommer ut hel och hästen har inte fått i sig näringen, det är väl det man ska se upp med.

Ja, men nu spelar det ingen som helst roll om det kommer ut enstaka hela havrekorn..villket det alltid gör. För att kunna utröna om man överhuvudtaget behöver krossa åt sin häst tar man 1 kg bajs, slammar upp detta i vatten och räknar havrekornen. Mer än 200 per kg bajs så kanske man kan överväga att krossa. Men i regel behöver man bara krossa åt äldre hästar med dålig tandstatus, ev unghästar och om havren är för hårt torkad.

ngn som försöker förstå istället för att göra sig rolig på ngn annans bekostning, ibland blir man så less när man försöker fråga ngt på detta forum, attityden 8-).

Och vem i tråden har gjort sig rolig på din bekostnad då ? Ingen vad jag kan läsa...de första svarena var ju bara ren nyfikenhet om vart man köper det och vad det är för något.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
643
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka