Oseriösa metoder inom hästsporten...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Skrivbordryttare
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Skrivbordryttare

Det förs fram argument i den pågående debatten som berör djurplågeri inom travet som menar att: "Hästar springer inte bra om de inte mår bra, därför används givetvis inte plågsamma metoder".

Jag vill här poängtera att det inte är de "lyckade" framgångsrika hästarna som far mest illa utan de hästar som av olika anledningar inte fungerar som man önskar. På varje lyckad travhäst går det väldigt många mindre framgångsrika eller för att utrycka ett mindre positivt ord- de är helt enkelt "Krattor" på banan.... De har dock kostat mycket pengar att avla, föda upp och träna fram, tränaren är kanske pressad att visa resultat inför ägaren eller vill ge hästen en extra chans innan man ger upp hoppet om den. Det är då det börjar mixtras desperat och mindre lämpliga metoder tar över.

Jag tycker att det är trevligt att det finns så många hästentusiaster inom travsporten som sätter djurens välbefinnande i första rummet: Åtminstone låter det ju så i den här debatten.... Låt oss därför verkligen satsa på det vi tycker är kul, hästarna....

Skippa spel och andra ekonomiska utdelningar i samband med framgångarna så kommer vi få se en travsport som bygger på ett äkta intresse för hästarna och sporten utan störande ekonomiska intressen...

Sv: Oseriösa metoder inom hästsporten...

Jag vill rikta ett stort tack till den banveterinär som framträdde i kalla faktas program om djurplågeri inom travsporten. Du har satt ord på mycket viktiga frågor som blundas för och tystas av så många. Inte lätt att ifrågasätta och lyfta fram det alla vet men valt att bortse ifrån.

Dessutom så blir människor lätt avtrubbade då de sysslar med en viss hantering av andra individer. Då det gäller människor kallas det för avhumanisering. Individen fråntas sina rättigheter som levande varelse och aspekter som känslor och smärta och livskvalitet tappar betydelse till förmån för rationalisering, ekonomiska aspekter, egen vinning, eller helt enkelt för att alla andra gör det, det har så att säga blivit en kultur inom fältet.... Att många bortser från moraliska aspekter inom travet är ingen nyhet. Vi är många som tagit avstånd från sporten pga av det som känner till det.

Stort tackt till de vittnen som hade det enorma modet och fantastiska civilkuraget att träda fram och vittna för djurens bästa mot övergrepp som de blivit vittne till. Jag har förståelse för att ni stannade kvar en tid i stallen trots det ni såg, det är inte alltid lätt att hävda sina åsikter inför sin tränare eller för sina medarbetare. Såna saker kan dessutom behöva mogna fram, man sugs lätt in i den anda som råder i stallet och blir en i teamet, det viktigaste är att ni i era egna egna huvuden tog avstånd och så småningom nu jobbar aktivt för att stoppa eländet. Starkt jobbat!!

Vill lägga till att bettdebatten bör fortsätta tycker jag, hästars munnar misshandlas grovt dagligen inom travsporten. Och vi vet ju alla vad en häst gör då den känner smärta som den inte kan försvara sig emot, just det, den springer.... Som det flyktdjur det är!!

Nu är det ju så att det kostar lite mer att driva runt en travbana jämfört med en liten ridanläggning, med alla som är inblandade där. Så att inte ha några prispengar med alls skulle nog sänka allt.
Dessutom skulle det nog inte längre finnas lika många som hade möjlighet att tävla med travhästar, dom flesta hoppas väl på att iaf få med sig nån liten matlapp hem för att finansiera sina utlägg för resan.

Det här var nog den sämsta tråden på travsidan hittills.... :eek:och det är allt jag tänker säga här...

Lägg sporten på den nivå den hör hemma moraliskt mognadsmässigt, kanske trava runt lite i buskarna bakom stället då, för ni sysslar väl inte med hästarna för att få vara på fina anäggningar? Finns finare ställen än travbanor i så fall. Lovar....

Lägg sporten på den nivå den hör hemma moraliskt mognadsmässigt, kanske trava runt lite i buskarna bakom stället då, för ni sysslar väl inte med hästarna för att få vara på fina anäggningar? Finns finare ställen än travbanor i så fall. Lovar....

Gå du tillbaka till dina fina anläggningar och gnugga lite mer på dina fina hästar då, här behövs du inte:grin:

Jag tycker att vi kan ta alla diskussioner som är relaterade till de TV-program som varit i en och samma tråd, så att det inte slutar med att samma sak diskuteras i flera trådar.
Därför låser jag denna och hänvisar till senaste tv-programstråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka