Oseriös uppfödare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 755
Sv: Oseriös uppfödare

Den tillförlitliga källan har själv en del i denna soppa och vill förmodligen inte gå ut offentligt (jag känner inte alls till denne) då annat oxå kommer att uppdagas i såna fall. En anmälan är redan gjord så det är passerat, men jag blir lite förvånad att alla här tycker att det är ok att en uppfödare ljuger o för sina valpköpare bakom ljuset?
om det är en ok miljö som denne haft valparna i, varför ljuger denne att valparna inte växt upp där fast dom gjort det?
varför ljuger denne om var o hur valparna kommit till världen? (finns riktiga bevis på att dennes version inte stämmer)
Nå egentligen ville jag bara kolla vad folket här tycker o nu vet jag det! Sen är jag absolut ingen expert på detta område, jag fattar överhuvudtaget inte hälften av vad som försigår inom aveln, förstår inte varför hundar lånas hit o dit o varför en kennel säljer valpar från hundar som inte är deras (varken mor el far)...osv, men jag är inte insatt så säkert finns det anledningar till allt.
Men att ljuga...nä det är aldrig ok.

INGEN tycker att det är ok om en uppfödare ljuger för sina valpköpare, men det du skriver låter mer som rykten än fakta och rykten allena bör man inte tro blint på!

Du undviker också att svara på frågor så du får ursäkta att alla inte bara kan ta "ryktets" parti. Vi vet juh faktiskt inte heller vem du är du kan juh sitta och juga oss alla rättupp i ansiktet så ha lite översände med att folk försöker få fram den rätta situationen och ställer sig skeptiska till alla lägen. Ingen vill ju säga si eller så när man inte har fakta.

Du startar tråden med frågan vad du ska göra, inte vad vi tyckte om det är ok att ljuga.
Jag tycker INTE det är ok att en uppfödare ljuger, och faktiskt har jag inte se något inlägg som säger det.
Jag ifrågasatte hur du vet att det är lögn. Du säger bla att uppfödaren ljugit om vilken miljö valparna befunnit sig i, och jag undrar hur du VET att det är lögn.
Att det kommer från en "tillförlitlig källa", som du dessutom inte känner till, ja det känns liksom inte riktigt ok för mej åtminstånde att ta ställning.

Innom hundvärlden (i övriga världen också för den delen) är det en riktigt tuff miljö, och smutskastning, skvaller, och illasinnade rykten hör vardagen till. Befinner man sig i miljön, utvecklar man snabbt ett filter, och därför blir man skeptisk till allt man hör (därav mina frågor.)
Står man utanför är det lätt hänt att man dras med om man står för nära.

Innom hundvärlden (i övriga världen också för den delen) är det en riktigt tuff miljö, och smutskastning, skvaller, och illasinnade rykten hör vardagen till. Befinner man sig i miljön, utvecklar man snabbt ett filter, och därför blir man skeptisk till allt man hör (därav mina frågor.)

Tål att upprepas!!

Tål att upprepas!!

:bow::bow:

Instämmer helt i att mycket låter som rykten och att uppfödare inte alltid är justa mot sina kollegor. Det ÄR mycket rykten och mycket som långt i från är sant.

Sedan att en valpsäljare ljuger - det är aldrig ok. Däremot har jag själv varit med då vi köpt valp och andra valpköpare dykt upp på icke avtalad tid. De frågor en del av dem ställt gör att man undrar allvarligt varför de ens funderar över att köpa hund.

I det här fallet har vi nog för lite klara, neutrala fakta. Om nu valparna är så sjuka - en hel kull dessutom - borde en seriös uppfödare vara mycket intresserad av orsaken.

Här sägs också att de är mentalt osäkra och har HD/ADfel. Det låter som att de fortfarande är VALPAR. Det finns i så fall inte en suck att vi kan veta något om HD/AD eller egentlgien ens den färdiga mentala statusen. Inte minst den mentala (trygga) biten går att påverka hos valpköparen.

Därför ställer jag åter frågan: Hur gamla är hundarna vi pratar om? Det är inte oväsentligt och det avslöjar inga uppfödae/valpköpare att ange åldern.

Ja jag förstår att det smutskastas och hade jag velat göra det så hade jag gjort det, jag har faktiskt inte på nåt sätt sagt vem det rör sig om, så hur kan jag smutskasta denne då? Jag har inte heller pratat om det åt folk till höger o vänster. Visste inte att avelsvärlden var så fientlig:grin:

MEN, det jag vet att denne ljugit om är tex valptiden, då denne endast haft valparna 5 veckor (valpköpare har pratat med den som eg haft valparna så det vet vi är så), men så sas det inte, utan denne pratade om hur denne vakat före valpning o i vilken ordning dom kommit i o hur denne skött om dom minutiöst i hemmamiljö i två månader, o inget av det är sant, och det vet vi därför att den som eg haft valparna sagt det (efteråt). Och samma har denne medvetet underlåtit sig att tala om att mamman dött när oroliga valpköpare hört av sig med sina sjuka valpar.
Det är något som gått väldigt snett med hela låne-hunds grejen (vet mer än jag säger), men dom som kommit i kläm är hundarna o valpköparna, o det är väl det som är hela poängen, är det så det får gå till???

Nä dom är inga valpar utan över ett år, en del har varit till hundpsykologer med sina för att dom beter sig osäkert, bla en som haft denna ras i över 40år o som borde veta en del om rasen o dess mentalitet o även om hur man uppfostrar dom på bästa sätt. Men mentalbiten är lite svår för mig att svara på, jag har inte sett dom, o vet inte exakt vad i hundarnas beteende som är fel, bara att dom varit till proffesionella hundpsykologer o tränare med dom pga problem.

Nå väl - de är över ett år. Eftersom det då är konstaterat HD/AD dvs hundarna är röntgade är det inte några av de allra största raserna vi pratar om. Minns jag rätt skulle alla ha HD/AD, diarré, hudproblem, lynnesfel. Vidare har EN DEL varit hos hundpsykolog.

Det låter inte bra men precis som du själv skriver har vi inte sett hundarna, vi har inte sett stamtavlor, intyg etc - så det är jättesvårt att säga mer än vad andra redan sagt: Kontakta då miljökontoret i aktuell kommun liksom SKK för utredning. Men det är ju konstigt att en person med 40 års vana av rasen skulle låta lura sig så...

OM allt det du skriver stämmer, ja då lär det inte bli fler REGISTRERADE kullar. Däremot lär produktionen av valpar inte upphöra. Det är inte den beskrivna typen av uppfödare som SKK vill ha.

Jag har inte för ett ögonblick trott att du hittar på allt, eller att du är ute efter att smutskasta någon. Jag får uppfattningen att du tar upp det här i ärligt syfte, och jag får också uppfattningen av att du fått informationen till dej från någon som du tror på och bedömmer som tillförlitlig.
Vas jag reagerar på är att det finns ytterligare led bakom, så vissa delar av informationen är inte första hands- eller andra hands information, utan tredje och ev. fjärdehands information.

Om en valpköpare blir missnöjd med sitt köp (det är inte alltid allting går bra även om allt gjorts rätt) är det så lätt att välja tro på alla negativa saker man hör (sant eller osant), och när det pratas fram och tillbaka i olika led läggs det till och dras ifrån, och snart är fjädern en höna.

Det var därför jag inte vill ta ställning, och alltså inte för att jag trodde att du hittade på.
För att få rätsida på detta krävs rena fakta, och det är myndigheter och SKK's uppgift att reda ut.

Det är något som gått väldigt snett med hela låne-hunds grejen (vet mer än jag säger), men dom som kommit i kläm är hundarna o valpköparna, o det är väl det som är hela poängen, är det så det får gå till???

1. Nej, man får inte ljuga. Däremot är det inte alltid lätt att bedöma vad som är ren lögn och vad som är olika versioner och missförstånd.

2. Självklart är det inte en uppfödares mål att en hel kull ska få problem med mentalitet och hd. Men - ibland blir det så även om uppfödaren gjort precis allt "rätt". Anledningen är helt enkelt att vissa kombinationer bara inte passar ihop genetiskt. Och det är inte alltid möjligt att förutsäga.

Dock förefaller det som om du inte vet något alls. Du har inte sett hundarna och kan därför inte redogöra för vilka mentala problem de har. Du har tydligen inte heller sett kenneln eller träffat uppfödaren. Har du kollat hd/ad-resultaten på Hunddata? "Trovärdig källa" är trovärdig för VEM? Även här måste man ju själv kunna ta del av fakta innan man själv anser någon vara trovärdig. Att den anges som sådan av ett anonymt nick på ett Internetforum betyder zip. Ärendet är så luddigt och oprecist beskrivet att jag inte riktigt förstår hur folk ska kunna ge dig råd om hur ni ska agera. För jag uppfattar det ändå som att syftet med inlägget var att få råd om hur man skall åtgärda det hela (=verka för att historien inte upprepas hos denne uppfödare), eller var det ett missförstånd från min sida?

Senast ändrad:

"För att få rätsida på detta krävs rena fakta, och det är myndigheter och SKK's uppgift att reda ut." Ja exakt, men hittills har dom inte verkat alltför intresserade, bara sagt att dom inte skulle rekommendera valpköp därifrån men inte desto mer, alltså dom får forts som vanligt kan man väl säga.Ärendet är inte avslutat än, men jag reagerade bara på skk lama bemötande.
Svar åt alla:
Detta har varit en intr diskussion, jag tackar alla för svar, självklart är det alltid bra när man får olika infallsvinklar, och det är klart att det blir luddigt när det inte är jag som är inblandad o alla inblandade infinner sig hundratals mil härifrån. Blev bara så upprörd o ställd av allt som hänt. Och nä, det är klart att jag inte åkt härifrån dit o besökt alla inblandade, jag jobbar ju inte åt några myndigheter. Och ja, jag undrade vad valpköparna kan göra, fast eg har dom ju redan gjort det som kan göras.

maisan;11380826.. dom inte skulle rekommendera valpköp därifrån men inte desto mer...jag reagerade bara på skk lama bemötande. Svar åt alla: ... Och ja skrev:
Egentligen rekommenderar inte SKK eller rasklubbarna någon uppfödare. De UPPLYSER om vilka som finns. Det är en rejäl skillnad. Därför kan ju också bemötandet verka lamt. Så länge ärendet inte är utrett så kan de ju inte gå på med storsläggan. Vi ifrågasätter här en hel del av det som berättats och SKK får många gånger höra rena sagor. Jag lovar - de är luttrade men de tar det som berättas på allvar. De uppmanar också många gånger de som hör av sig att göra en formell anmälan just för att kunna utreda ordentligt. Lite svårt bara på ett telefonsamtal.

Valpköparna - ja de måste ju ta hand om hunden, veterinärbesök etc och noga dokumentera detta. Lämpligen förs ju också en diskussion om det kan vara tal om dolda fel (även om jag inte tror det) och den diskussionen bör ju försäkringsbolagen ta sins emellan. Kanske kunde också valpköparna gemensamt skriva till SKK, uppfödarens kommun och till försäkringsbolaget.

Lycka till och berätta gärna upplösningen. Vi är nog många som är nyfikna.

Är det anmält så skickar de alltid ut en kennel konsulent som kommer dit oanmäld.
Utifrån det går ärendet vidare, har de inte hittat något att anmärka på, blir det inte mer än detta besök.

Annars får uppfödaren tid att åtgärda resp förklara sig, och åter besök görs.( i regel ett par månader senare)
Det är först om uppfödaren inte åtgärda det som det är anmärkning på, som ärendet går vidare eller om det är något ”skumt” med pappersbiten och inga vetiga förklaringar kan ges.

Det är den ”normala” gången vid anmälningar, men självklart om konsulenten upptäcker så svåra förhållanden att det uppenbart är grovt djurplågeri då anmäler dom det i sin tur till kommunen som kan åtgärda snabbare med ev omhändertagande av hundarna.

I vilket fall så måste man som anmälare förstå att det tar sin lilla tid, innan det ”händer” något typ uteslutningen och sånt.
Och det är ju tur det, att det undersöks ordentligt med tanke på allt ”skitsnack” som finns inom hunderiet…

Är det anmält så skickar de alltid ut en kennel konsulent som kommer dit oanmäld.
Utifrån det går ärendet vidare, har de inte hittat något att anmärka på, blir det inte mer än detta besök.

Annars får uppfödaren tid att åtgärda resp förklara sig, och åter besök görs.( i regel ett par månader senare)
Det är först om uppfödaren inte åtgärda det som det är anmärkning på, som ärendet går vidare eller om det är något ”skumt” med pappersbiten och inga vetiga förklaringar kan ges.

Det är den ”normala” gången vid anmälningar, men självklart om konsulenten upptäcker så svåra förhållanden att det uppenbart är grovt djurplågeri då anmäler dom det i sin tur till kommunen som kan åtgärda snabbare med ev omhändertagande av hundarna.

I vilket fall så måste man som anmälare förstå att det tar sin lilla tid, innan det ”händer” något typ uteslutningen och sånt.
Och det är ju tur det, att det undersöks ordentligt med tanke på allt ”skitsnack” som finns inom hunderiet…

:bow::bow::bow:

Ja jag förstår att det smutskastas och hade jag velat göra det så hade jag gjort det, jag har faktiskt inte på nåt sätt sagt vem det rör sig om, så hur kan jag smutskasta denne då? Jag har inte heller pratat om det åt folk till höger o vänster. Visste inte att avelsvärlden var så fientlig:grin:

MEN, det jag vet att denne ljugit om är tex valptiden, då denne endast haft valparna 5 veckor (valpköpare har pratat med den som eg haft valparna så det vet vi är så), men så sas det inte, utan denne pratade om hur denne vakat före valpning o i vilken ordning dom kommit i o hur denne skött om dom minutiöst i hemmamiljö i två månader, o inget av det är sant, och det vet vi därför att den som eg haft valparna sagt det (efteråt). Och samma har denne medvetet underlåtit sig att tala om att mamman dött när oroliga valpköpare hört av sig med sina sjuka valpar.

Låter som om det kunde handla om en fodervärds tik?
Och fodervärden hade valparna de första 3 veckorna sedan uppfödaren de resterande 5?
Dog tiken av någon sjukdom som även drabbade valparna???

Får man fråga vilken ras de handlar om?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka