Oseriös uppfödare

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 4 755
M

maisan

Kan man göra nåt åt oseriösa uppfödare som är med i SSK? Uppfödare som tex avlar på sjuka individer (fifflar med HD/AD resultat), har hundarna i olämpliga miljöer etc?
SSK verkar iaf inte bry sig, vad har man dom till då?
Om alla valpar i en kull får höfter på C o D, nästan alla har hudproblem (eksem, bakt.inf i huden), problem med matlust o mage, är rädda o otrygga individer... då måste ju nåt ha gått galet. I det här fallet både ärftliga fel, men oxå fel utfodring i valpstadiet (hos uppfödaren), o miljön som bestått av ett uthus där valparna fått vara i fukt o deras urin o avföring.
Vill SSK ha såna kennlar?

Sv: Oseriös uppfödare

Vad ssk vill ha för kennlar vet jag inte ;) men du kan ringa din lokala skk-klubb och be dem skicka dit en kennelkonsulent.

Nyfiket frågat: hur menar du att de "fifflar" med hd/ad-resultat?

Om du vet att hundar lever i odräglig miljö, är det miljö och hälsa på kommunen du ska vända dej till i första hand. Har du bevis att HD/AD resultat fifflats med (hur nu det har gått till), så får du göra en anmälan till kennelklubben.
Ska kennelklubben reagera måste de ju få en indikation om att allt inte står rätt till, sen måste det bevisas att regelbrott skett innan en uteslutning sker.

Detta gäller några bekanta som köpt hund i god tro, i annonsen stod det HD ua men enl SSK finns inga höftbilder på ena föräldern så hur kan man då säga att det är ua? Och nästan alla valpar har höfter C eller tom D.
Och att valparna o mamman bott i en boda (vilket enl en trovärdig källa tydligen är praxis hos denne uppfödare) visste ingen om för när valpköparna kommit har hon skyndat sig att ta in dom i huset, och är säkert svårt att bevisa såvida inte någon gör ett oanmält besök vid valptider. Chipmärkningen har inte gått rätt till heller, o ja..det finns mycket skumma o obehagliga saker i detta men vill inte säga för mycket då jag inte tänkt hänga ut någon.

Finns inget krav på hd/ad-röntgen inom rasen, så finns ju heller ingen skyldighet att som uppfödare göra det innan parning och är den röntgade föräldern ua, så är den ju = inget fiffel..
Sådant är ju dessutom väldigt lätt att kolla upp innan valpköp.

Att kombinationen gett hög andel hd är olyckligt, men knappast medvetet av uppfödaren.

I övrigt så verkar det mest vara illasinnade rykten (någon har hört att någon har sett att..) som jag tolkar det hela och rykten är ju som de är.

Detta gäller några bekanta som köpt hund i god tro, i annonsen stod det HD ua men enl SSK finns inga höftbilder på ena föräldern så hur kan man då säga att det är ua? Och nästan alla valpar har höfter C eller tom D.
Och att valparna o mamman bott i en boda (vilket enl en trovärdig källa tydligen är praxis hos denne uppfödare) visste ingen om för när valpköparna kommit har hon skyndat sig att ta in dom i huset, och är säkert svårt att bevisa såvida inte någon gör ett oanmält besök vid valptider. Chipmärkningen har inte gått rätt till heller, o ja..det finns mycket skumma o obehagliga saker i detta men vill inte säga för mycket då jag inte tänkt hänga ut någon.

Utan att försvara uppfödaren så vill jag ställa några frågor till dig:

1: är det en ras där det är krav på HD-röntgen? Även om föräldradjuren var för sig är ua kan det sedan bli så att kullen ärver förutsättningar att utveckla c eller mer (A och B är ju godkänt men c brukar inte betraktas som allvarligt...). HD resultatet är ju offentligt så om köparen kollat föräldradjuren, dess syskon och tidigare avkommor borde man ju sett om något var konstigt.

2: Valparna bott i en lada - här talar du om "trovärdig källa" - du har alltså inte själv sett detta? Ladan kan ju vara en lada som byggt som till hundhus och valprum och därmed en utmärkt miljö för hundarna (förutsatt att de får social kontakt och stimulans utifrån behoven i olika ålder). Å andra sidan kan ladan vara en usel miljö, kall och smutsig....Hur var ladan enligt källan?

3: Chipmärkningen har inte gått rätt till - på vilket sätt då?

4: I det här fallet både ärftliga fel, men oxå fel utfodring i valpstadiet (hos uppfödaren) - hur vet du detta och på vilket sätt har utfodringen varit fel?

5: Var inte valparna veterinärbesiktigade innan köp och fanns det problem i protokollet eller var valparna ua?

Det måste ju faktiskt vara ett tag sedan bekanten köp hund eftersom man inte höftröntgar valpar, beroende på storlek ska hunden vara minst 12 eller 18 månader. Så vad gick fel och har köparen talat med uppfödaren? Vad sa då denna? Vilka belägg har du för att utfodringen varit fel hos uppfödaren? Fanns exemen vid köp?

Hoppas du vill ge oss lite mer info om detta. Då är det lättare att berätta/försöka svara.

SEn åtgärder om det råder missförhållanden - kommunens miljöskydd, SKK lokala kennelkonsulenter och SKK uppfödaravdelning bör kontaktas

Utan att försvara uppfödaren så vill jag ställa några frågor till dig:

1: är det en ras där det är krav på HD-röntgen? Även om föräldradjuren var för sig är ua kan det sedan bli så att kullen ärver förutsättningar att utveckla c eller mer (A och B är ju godkänt men c brukar inte betraktas som allvarligt...). HD resultatet är ju offentligt så om köparen kollat föräldradjuren, dess syskon och tidigare avkommor borde man ju sett om något var konstigt.

2: Valparna bott i en lada - här talar du om "trovärdig källa" - du har alltså inte själv sett detta? Ladan kan ju vara en lada som byggt som till hundhus och valprum och därmed en utmärkt miljö för hundarna (förutsatt att de får social kontakt och stimulans utifrån behoven i olika ålder). Å andra sidan kan ladan vara en usel miljö, kall och smutsig....Hur var ladan enligt källan?

3: Chipmärkningen har inte gått rätt till - på vilket sätt då?

4: I det här fallet både ärftliga fel, men oxå fel utfodring i valpstadiet (hos uppfödaren) - hur vet du detta och på vilket sätt har utfodringen varit fel?

5: Var inte valparna veterinärbesiktigade innan köp och fanns det problem i protokollet eller var valparna ua?

Det måste ju faktiskt vara ett tag sedan bekanten köp hund eftersom man inte höftröntgar valpar, beroende på storlek ska hunden vara minst 12 eller 18 månader. Så vad gick fel och har köparen talat med uppfödaren? Vad sa då denna? Vilka belägg har du för att utfodringen varit fel hos uppfödaren? Fanns exemen vid köp?

Hoppas du vill ge oss lite mer info om detta. Då är det lättare att berätta/försöka svara.

SEn åtgärder om det råder missförhållanden - kommunens miljöskydd, SKK lokala kennelkonsulenter och SKK uppfödaravdelning bör kontaktas

stryker under allt du skrev!:bow:

*knapplån*

Jag måste bara slänga in en liten fråga.. SKK vet jag vad det är, men vad är SSK? :confused:

Hittade det här också om den klubben:
Svenskahundklubben bildades 1912 och fram till år 1924 hade de ett samarbete med SKK.
Från start hette den SSHK svenska sällskapshundklubben men bytte på mitten av 80-talet till SHK. Klubben har lokalavdelningar i Uppsala, Södertälje, Eskilstuna, Västerås samt Fagersta- Borlänge. Klubben anordnar lydnadsprov, spår och sök samt utställningar.
Klubben för stambokföring och registrerar kennlar m.m. Har egen HD-avläsare och är bl.a. remissinstans till Jordbruksverker i hundfrågor.
Ett antal rasklubbar är associerade till huvudklubben SHK. samarbetar även med klubbar i Norge och Danmark.

Kan tillägga att det är en rätt okänd klubb och de har få medlemar.
Samarbetet med SKK upphörde alltså 1924....

Lite mer:
(rätt intressant detta, hadde helt glömt bort dena klubb...:o)

Svenska Hundklubben grundades under namnet Svenska Sällskapshundklubben (SSHK) den 14 december 1912 i Stockholm, på initiativ av fröken Birgitta Thott och löjtnant Olof Ribbing.
Dess första styrelse bestod av godsägare Albert Kantzow, Strömsholm ordförande, löjtnant A.Giesecke, Strängnäs vice ordförande, friherre C. Leuhusen, Stocksund sekreterare. Övriga ledamöter var löjtnant Ribbing, civ.ing. Ludvig Nobel, Stocksund, godsägare Carl Stuart, Vrena och bankir Erik Henreksen, Göteborg.
Klubben hade under de första åren ett associativt förhållande till Svenska Kennelklubben SKK.
1916 kom den första klubbtidningen ut.
1924 uppstod det en brytning mellan SKK och SSHK, varefter SSHK lämnade samarbetet. Oenigheten gällde ekonomiska pålagor som SSHK inte kunde acceptera.
1925 startade stambokföringsverksamheten.
Den första inregistrerade hunden SS 1, hette Tango och var en S:t Bernhardshund.
1933 fanns över 100 kennlar i kennelregistret.

Utställningsverksamheten har varit livlig sedan 1930 talet, med utställningar alltifrån Malmö till Boden.
Internationell tillhörighet har funnits sedan 1936, då SSHK anslöt sig till Union Canine Internationale (UCI).
Den nu äldsta lokalavdelningen är Eskilstuna-Torshällaavdelningen som grundades 1937.

På 40-talet bedrevs stor dressyrverksamhet i Stockholm.
I maj 1958 bildades skandinavisk Kennelunion (SKU) i Köpenhamn av Dansk Racehunde Union (DRU), Norges Hunders Landsforbund (NHL) och SSHK. Presidenten hette vid det tillfället Erik Henreksen. Erik Henreksen var aktiv i SSHK i mer än 40 år. Han efterträddes av Bertil Strandell som var president 1962-1976.
Under mitten av 1970 talet drabbades SSHK av svåra inre motsättningar. Dessa upphörde i och med årsmötet den 29 oktober 1976 då Yngve Lindgren, Västerås valdes till president.
Erik Skye, Uppsala, arbetade fram en grund till ett förnyelsearbete i SSHK, både inom lydnads och utställningssektorn och valdes till riksordförande 1980.

Näringsfrihetsombudsmannen stadfäste 1982 att "såväl Svenska Sällskapshundklubben som Svenska Kennelklubben upprättar stamböcker över hundar och registrerar kennlar.
Ingen har någon officiell ställning.
Det står sålunda hundägarna och kennel ägarna i landet fritt att själva välja vilken organisation de vill tillhöra".

1984 bytte föreningen namn till Svenska Hundklubben (SHK).
Under mitten av 80 talet associerade sig hundklubben Attila i Skillingaryd till SHK.
Rasklubben för skånsk terrier grundades 1983 och den första rasklubben för Jack Russel Terrier 1986
1990 omstrukturerades samarbetet på det internationella planet och SHK är sedan dess medlem i Skandinavisk Kynologisk Union (SKU).
1995 inregistrerades SHK´s logotype och namn hos Patent och Registreringsverket.
2005 SHK väljer att avbryta det internationella samarbetet med ACE då SHK inte längre kan se sig stå bakom det som ACE har blivit.

Kan man göra nåt åt oseriösa uppfödare som är med i SSK? Uppfödare som tex avlar på sjuka individer (fifflar med HD/AD resultat), har hundarna i olämpliga miljöer etc?
SSK verkar iaf inte bry sig, vad har man dom till då?
Om alla valpar i en kull får höfter på C o D, nästan alla har hudproblem (eksem, bakt.inf i huden), problem med matlust o mage, är rädda o otrygga individer... då måste ju nåt ha gått galet. I det här fallet både ärftliga fel, men oxå fel utfodring i valpstadiet (hos uppfödaren), o miljön som bestått av ett uthus där valparna fått vara i fukt o deras urin o avföring.
Vill SSK ha såna kennlar?

Är det SKK du menar?
Då bryr de sig!
Finns mängder med raser som tex har bekämpnings program, har denna ras det?

Att flera i en kull har fått HD-fel behöver dock inte betyda att uppfödaren är oseriös…
Avel är alltid svårt och tyvärr händer sånt även efter friska föräldrar och genomtänkt avel.
Hudproblem? Är det Demodex, något ärftligt eller vad??

Vad jag menar med att SKK bryr sig, det är att går att anmäla uppfödaren till SKK (de vill ha det skriftligt)
De har sedan kennel konsulenter som åker ut och tittar om man har anmält uppfödaren för dålig hund hållning.
Om de tycker att det låter som en undersökning var befogad.

Att fiffla med HD/AD det är svårt för att inte säga snodd på omöjligt, så skulle vilja veta hur du menar??

Om det är Svenska hundklubben du menar, så får jag erkänna min okunskap, vet väldigt lite om den klubben.

Bakterieinfektion i huden låter mer som hotspot tycker jag.

Skulle det kunna vara, men TS skriver:
Om alla valpar i en kull får höfter på C o D, nästan alla har hudproblem (eksem, bakt.inf i huden),

Då låter det konstigt med fukteksem på nästan alla:confused:
Vi behöver nog helt enkelt veta mer, hur stor är kullen och hur många har fått det?
Och framförallt vad sa vet?

Försöker svara alla. Till att börja med... menade svenska kennel klubben=skk:o råkade skriva fel.
Jag vet inte alla detaljer, vet bara en del+förtvivlade valpköpare som inte vetat att man måste gräva fram hela släkträdet utan dom trodde på det som säljaren sa. Och ja, det krävs HD/AD inom rasen.
Valparna var 8-9 vet ej exakt hur många (som sagt vet ej alla detaljer) alla hade fukteksem vilket jag tror nämns i vet.besiktningen oxå samt hade haft diarré ett bra tag, även föräldradjuret som avled nån vecka efter.
Valparna var väldigt osäkra o rädda utomhus o flera är ännu mentalt osäkra hundar (om det nu säger nåt om första valptiden?). Chipmärkningen är inte gjord enl gällande regler, det kort som ska fyllas i är inte det på ngn valp.
Jag är ingen expert på området avel, därför la jag in denna tråd för att få lite råd o lite kött på benen så att säga o tackar hittills för alla svar!
Förstår att det är svårt att svara då ni inte vet allt, men som sagt så vet jag inte heller allt, det har ju skett ett tag sen o i andra ändan av landet.

Hmmm...

Du säger själv att du inte vet alla detaljer men även om en valpköpare inte behöver vara expert så om de vet att det krävs HD/AD-resultat inom rasen så bör de ju kolla.

Sedan är det inte heller med automatik att det är avelsförbud för att en hund har t ex c på höfterna. Det finns något som heter att det ska vara känd status vilket inte är det samma som HD/ADfri. Så ja utan att veta rasen är det svårt att säga mer om den delen (mer än att det så klart är olämpligt att avla på belastade individer).

Du skriver att alla hade fukteksem vilket jag tror nämns i vet.besiktningen oxå samt hade haft diarré ett bra tag. Nå då finns ju ett utlåtande från veterinären och det får ju köparen. DÄrför bör ju köparen vetet om detta. Diarrén - vad sades om den? Fick valpköparna några råd och hur följdes dessa råd? Även om jag inte levererat ett djur med diarré så kan ju faktiskt veterinären sagt att det var ok om man följde givna råd t ex. Det vet inte jag och kanske inte du heller.

Sedan säger du att föräldradjuret avled någon vecka senare - vet ni varför eller på vilket sätt? Det hade i vart fall intresserat mig som köpare.

Du skriver att valparna var väldigt osäkra o rädda utomhus o flera är ännu mentalt osäkra hundar. Hur gamla är de nu? På vilket sätt yttrar sig osäkerheten? På vilket sätt har köparna försökt möta osäkerheten? I en viss ålder kan valpar vara "hopplösa". De kan plötsligt bli rädda för sin egen skugga eller för en brevlåsa eller vad som som veckan före eller tom dagen före var fullständigt ofarligt. Har själv en tuff dam hemma som utställningsdag 1 tyckte detta med utställningar var toppen. Dagen efter kunde domaren inte komma i närheten. Nästa lilla dam fick plötsligt för sig att herrar i keps var det farligaste som fanns - det var mindre kul när det hällregnade en utställningsdag (obs inga dåliga erfarenheter av vare sig utställningar, människor eller kepsar) och idag är kepsar helt ok igen.

"Chipmärkningen är inte gjord enl gällande regler, det kort som ska fyllas i är inte det på ngn valp." - Har köparna varit hos egen veterinär och fått hundarna scannade? Har de något chip? Vilket kort talas det om? Numret skrivs in i köpehandlingen, i ett ev pass (som nog inte valparna har) och reg hos SKK.

Sedan funderar jag över om det är en uppfödare här nere eftersom jag känner igen en del av beskrivningen och uppfödaren är i så fall redan svartlistad och får inte regga hos skk.

Därmed en fråga till: Har köparna verkligen fått stamtavla på hundarna?

Ska försöka svara på det jag vet. Nä kenneln är inte svartlistad från skk, och ja, hundarna har stamtavla. Och ja, visst kan man skylla på köparna oxå, att dom borde ha kollat bättre, men tydligen så har även mer erfarna köpare missat att kolla upp höfterna på föräldradjuren utan litat på det säljaren sagt.
Ja det har stått om diarrén på vet.bes men inte att dom haft det hela tiden o matråd...ja vanligt hundfoder har dom rek. Däremot så har ju uppfödaren ljugit om tex diarrén, inte sagt att dom haft det hela tiden, o inte heller sagt att mamman dött (utan snarare försökt mörka detta).Hon har endast fått risvatten sista 5 veckorna (o ja köparna hade sett att hon såg bedrövlig ut vilket borde ha fått varningsklockorna att ringa, men säljaren har varit bra på att snacka). Hon har ljugit om mycket, bla upptväxt tiden, födseln osv, sånt som kommit fram efteråt. Flera av hundarna är nu allvarligt sjuka i njur/leveråkommor.
Hela historien är bedrövlig faktiskt (och jag kan inte berätta allt då jag inte vill avslöja vem det handlar om), o jag vet inte, kanske det ser ut så hos dom flesta uppfödare, det kanske är vanligt förekommande, men i så fall oxå mycket skrämmande.

Om det är krav på att föräldradjuren är HD/AD röntgade, så kan du lita på att de är det också om valparna är registrerade (har stamtavla, annars hade SKK inte godkänt registrering.

Här kommer lite frågor:
Hur gamla är valparna idag?
Hur vet ni att så många av valparna är sjuka?
Hur vet ni att valparna var sjuka under hela tiden hos uppfödaren?
Hur vet ni att uppfödaren ljuger?
Hur vet ni att mamman fick risvatten de sista 5 veckorna?
Hur vet ni att valparna befunnit sig i en lada?

Det jag undrar är nog om det finns en "tillförlitlig källa" bakom allt detta, och varför denna bara pratar om det och inte gör något om man med egna ögon sett det.

För att återgå till mitt ursprungliga svar, om du VET att hundar lever i odräglig tillvaro, ta kontakt med kommunen uppfödaren befinner sig och gör en anmälan hos miljö/hälsa.
Om du misstänker att uppfödaren brutit mot några av SKK's grundregler, ta kontakt med SKK, och gör en anmälan.
Därefter låter du dem sköta utredning och eventuella åtgärder.

Om allt du skriver här verkligen har hänt, måste någon se till att det inte får fortgå.
Om det du skriver här är baserat på illasinnade ryckten är det förfärligt för uppfödaren, och genom en anmälning kan hon bli rentvådd och ryktesspridningen slutar.

Vad har du för belägg att SKK inte bryr sig? Det finns väldigt många hunduppfödare i Sverige och kristallkulorna är få. Således krävs det att någon påpekar missförhållanden för att SKK skall kunna agera. Dessa anmälningar måste vara baserade på fakta och inte på hörsägen. Tyvärr sprids mycket rykten om hur "hemskt" det är på diverse kennels. Sedan finns det naturligtvis rötägg också.

Beträffande det felande hd-resultatet: OM rasen har krav på känd hd-status är det omöjligt att registrera valparna om en av föräldrarna saknar hd-resultat. Om detta ändå har skett måste ett fel ha begåtts. Ett alternativ är också att hanen befinner sig utomlands. I sådant fall finns inte resultatet i SKK:s databas - men uppfödaren måste bevisa att hd-resultat finns för att få registrera kullen. Ett ytterligare alternativ är att uppfödaren sökt dispens från kravet på känd hd-status. Detta ges inte speciellt ofta och det rör sig nog nästan alltid om att en uppfödare vill använda en utländsk hane.

Om något skall göras tror jag att mer konkret fakta att saker inte gått rätt till måste fram. Mycket verkar vara hörsägen och i vissa fall tyckande. Exempelvis är det inget konstigt att gamla ekonomibyggnader används som hundhus. Det kan vara ett utmärkt alternativ. Valparna har det inte per automatik bättre för att de föds upp i köket.

Bra skrivit kiaw håller med!
Anmäl alltså!

Och du vet väl att HD går att kolla enkelt på hunddata?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka