oseriös säljare?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag känner en tjej som ska sälja sin häst och efter att ha läst hennes annons på nätet undrar jag hur mycket man egentligen kan komma undan med i lögnväg. Hela annonsen är en enda stor lögn och det känns för mig som om hon bara vill få ut så mycket pengar som möjligt på häststackaren, som förvisso kan vara en ganska trevlig pålle, men inte alls stämmer överens med hennes beskrivning. Den stackaren som köper hästen och tror på det hon säjer kommer få problem, och kan inte det i slutändan slå tillbaka på min "kompis".

Vad gör man? / Lavinia, som inte gillar att hästar hamnar fel för att ägarna ljuger om dom..

Sv: oseriös säljare?

Berättar sanningen för de som kommer och provrider :angel:
Det där har jag vart med om också, jag provred en arab som skulle ut på foder, 1 v senare skulle han säljas istället, då var han plötsligt 1 år yngre, högre i manken och välskolad (han kunde inte ens galoppera rent eller fatta galopp utan att springa in i den) :smirk:

Tala om för din "kompis" att köparen kan spara sin annons på hästen hon köper av henne/honom. OM det är så att det visar sej att detta inte stämmer överrens med vad hästen är/kan så kan köparen häva köpet av hästen. Det är inte så smart att göra så här för det är i slutändan säljaren som förlorar MASSOR av pengar på detta. Det är bättre att vara ärlig och tala om det man vet, inte överdriva utan snarare hålla tillbaka och sen när personen i fråga som är intresserad kanske hellre kan bli "överraskad" att hästen kan MER än vad säljaren sagt. DET är possitivt!
Så säg åt henne/honom att det kan bli dyrt. Du kan ju lägga fram det lite försiktigt. Inte gå rakt på. Säg att du hört en historia om detta!! ;)

Tala om hur det går!!

Jag ser såna lögn annonser dagligen.
Förhoppningsvis är de som provrider så pass kunniga att de själv kan bedöma vad hästen är värd eller inte men jag skulle varna spekulanterna om jag träffade dem.

Hej!

Nu har vi pratat med henne och tydligen var det hennes kompis som sagt vad hon skulle skriva... Nu har hon ändrat lite i annonsen, men fortfarande är där stora lögner om vad hästen gör. Visst att den är utbildad att göra vissa rörelser, men den har inte gjort dom på ca 2-3 år.. Och hanteringsbiten.. ägaren måste vara den enda som inte har problem med hästen, och hon vågar inte rida ut på den, men ändå hävdar hon att den är snäll. Hur ska vi få henne att förstå??

mvh/ Lavinia, som inte vill se denna häst vandra mellan fler ägare..

Jag håller med Chrysler, det står nästan alltid att hästen är litet mer utbildad än vad den är, men förhoppningsvis så är köparen såpass duktig att hon/han kan bedöma det. Jag undrar däremot vad du menar att den har gjort vissa rörelser som den inte gör längre - i sådana fall är den ju faktiskt utbildad till en viss nivå fast nuvarande ryttaren inte är kapabel att utföra dem tillsammans med hästen. Med rätt ryttare kanske denna häst visst ligger på den nivå som står i annonsen :confused:

vet en annons om en häst jag ridit där det stod att hon aldrig varit skadad. Nu är det så att hon haft flera år av ryggproblem efter att hon fastnat i en hästtransport med manken och suttit fast länge. Hel plötsligt är hästen kärnfrisk och trevlig att rida, och såld blev hon för överpris! Vet ej hur det har gått sen.. Jag tror det är olagligt det där.

Fast det där med utbildningsnivå är ju svårt , det beror ju på hur duktig ryttaren är, säljs hästen till en mindre bra ryttare är det väl ganska troligt att hästen inte går lika bra, då kan man ju inte lämna tillbaka hästen för att det stod i en annons att hästen kunde det och det.
Det bästa vore väl att man får se alla rörelser som hästen skall kunna när man är och provrider.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar