Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att en del tycker att ju mer man testar för desto mer seriös är man. Idag handlar hunduppfödning endast om teori och ingenting om att faktiskt planera sin avel för att föda upp så bra hundar som möjligt. Man ska ha 0% i inavelsgrad, i övrigt bryr man sig inte om stamtavlan. Man testar för allt man kan komma på oavsett om det är relevant eller ej för aktuell ras. Sedan slår man sig för bröstet för att man inte hittat något anlag för något som bevisligen inte heller är något problem i rasen. Argumentet för att testa för en massa irrelevanta saker är att om man inte testar så kan man ju inte veta om det är något problem... Ännu ett bevis för att man är uppfödare med endast teorikunskap, för man missar den lilla detaljen att hälsoproblem brukar ge kliniska symptom och det är när detta är någorlunda vanligt eller regelbundet förekommande i rasen som man kan tala om ett problem som man bör kolla upp innan avel (om det är möjligt). Genom att testa för saker som inte är relevant för rasen och sedan gallra i sin avel utefter detta, t ex genom att utesluta alla icke testade hundar, så är man på god väg att skapa problem som kanske inte ens funnits tidigare, eftersom man utesluter en massa hundar från avel på mycket godtyckliga grunder.
Men vem är de här personerna? Det känns så otroligt främmande. Jag tycker att oftast då jag hör liknande påståenden är det av folk som knappt testar alls för att det är enklare så. Eller lyssnar på hjärta istället för ul...

Men vem är de här personerna? Det känns så otroligt främmande. Jag tycker att oftast då jag hör liknande påståenden är det av folk som knappt testar alls för att det är enklare så. Eller lyssnar på hjärta istället för ul...
Jag vet om åtminstone några salukiuppfödare som resonerat så. Eller som undvikit att prata om sådant som faktiskt kan drabba hundarna och istället testar för sådant man aldrig hört om på saluki, för att kunna säga "titta, jag har hälsotestat och de är bra!". Men, med det sagt så är det ju betydligt(!) vanligare att det är som det du nämner, att folk inte vill testa för något alls ordentligt och klankar ner på de som försöker göra relevanta tester.

I min ras är det relativt vanligt. Under förespeglingen att en är för genetisk variation och att vi inte får slå ut hundar ur avel pga mentaliteten, men däremot är det rimligt att slå ut hundar som inte har korrekta öron (ursäkta min något ironiska ton). Det finns en del sådana som gärna DNA-testar vitt och brett och sen pratar om hur seriösa de är som inte vill avla på exempelvis MDR1-bärare, eller CEA-bärare, och hur oseriösa alla andra är som inte ens DNA-testar osv. Min uppfattning är att det inom många raser är de mest mest kunskap som också är mest skeptiska till att DNA-testa för saker som inte är allvarliga och utbredda problem i rasen, framför allt när rasen slåss mot mycket större och allvarligare problem. SKK:s avelskommitté har gjort ett antal policyuttalanden om DNA-tester som är intressanta att läsa i relation till denna diskussion.

Den relaterade frågan om genetisk inavel och genetisk variation handlar ju också om hur gammal eller ung en ras är. Collie exempelvis som har en genetisk inavelsgrad på över 40 % (skrämmande) anses ha tillkommit på 1800-talet. Det är ju logiskt att vi slåss med mycket högre inavelsgrad än en yngre ras som tillkommit på 1900-talet, exempelvis. Men vi kommer alla hamna i samma råttfälla till slut, det tar bara lite olika lång tid för olika raser. Och det är klart att vi som har "äldre" raser är mer oroliga för att i onödan minska den genetiska variationen - vi måste hålla hårt i den lilla vi har kvar - än nyskapade raser eller raser där inmönstring fortfarande sker, exempelvis.

2F84D0EE-2FC1-4CA6-9ABC-9DC7664800EB.webp

Detta ska alltså vara en engelsk bulldog :cry: :cry:

Är i valpväntas tider nu, men tittar ju såklart ändå runt på vad som händer på avelsfronten inom "min" ras

Blir så förbannad/uppgiven när kennel efter kennel ska använda samma hane, just nu är där 2-3 hanar som är omåttligt poppis att använda inom showlinjerna. Förstår de inte att de bidrar till en ökad inavelsgrad, inget som bör eftersträvas alls.

Jag är med i en svensk hund-facebook grupp, har skrivit kanske 2 eller 3 inlägg och det står ju där (i alla inlägg) att jag bor i Australien samt att hunden inte är renrasig.

Fick ett privat meddelande för ett par veckor sedan av en "tv-profil" som undrade om jag bodde nära Stockholm för hon sökte "en fin hane som min" till sin tik.... jag tackade men sa att det blir nog lite långt att åka för henne

Jag är med i en svensk hund-facebook grupp, har skrivit kanske 2 eller 3 inlägg och det står ju där (i alla inlägg) att jag bor i Australien samt att hunden inte är renrasig.

Fick ett privat meddelande för ett par veckor sedan av en "tv-profil" som undrade om jag bodde nära Stockholm för hon sökte "en fin hane som min" till sin tik.... jag tackade men sa att det blir nog lite långt att åka för henne
För att inte tala om att din hund är en Valp! Kommer säkert att bli en skitfin och frisk liten hund, men det är ju omöjligt att veta.

Hur gammal är valpen? De flesta hanar har kulorna nere vid 8 v och ju äldre valpen blir utan att de kommit ner, desto större risk att hunden blir krypt.
Han är 20v i morgon.
Alltså dom är ju nere, antar jag, det är nåt i pungen, men dom är ju så små :confused::o:laugh:
Tänkte de borde vara större, så kanske de inte trillat ner? De lär väl kanske växa mer?

Hahh, har inte känt efter, vet inte vad jag ska "leta" efter?

Han är 20v i morgon.
Alltså dom är ju nere, antar jag, det är nåt i pungen, men dom är ju så små :confused::o:laugh:
Tänkte de borde vara större, så kanske de inte trillat ner? De lär väl kanske växa mer?

Testiklar på en så ung individ är små. Riktigt små. Kan kännas som ett par bönor i pungen bara.
Antigen finns ingen pung eller så finns det. Om det inte finns testiklar nere så finns ingen pung. :)

Men för övrigt så tycker jag att du ska pilla. Pilla överallt.
Om den gör sig illa nånstans så ska den vara van och bekväm med att du känner överallt på kroppen, inkl pungen.
Hur ska du kunna tvätta ett sår om den aldrig haft dina fingrar där förut?

Han är 20v i morgon.

Vid 5 månader borde de kännas ganska bra, om de finns där. Det är inte direkt svårt att känna om pungen är tom eller inte.

Testiklar på en så ung individ är små. Riktigt små. Kan kännas som ett par bönor i pungen bara.
Antigen finns ingen pung eller så finns det. Om det inte finns testiklar nere så finns ingen pung. :)

Men för övrigt så tycker jag att du ska pilla. Pilla överallt.
Om den gör sig illa nånstans så ska den vara van och bekväm med att du känner överallt på kroppen, inkl pungen.
Hur ska du kunna tvätta ett sår om den aldrig haft dina fingrar där förut?
Tack för svar och förklaring. Kände just och det är 2 små bönor där ☺️

Som små vita bönor, inte oliver (än) 😄 men definitivt 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar