Oseriös uppfödare?

Alindra2000

Trådstartare
Önskar lite hjälp av er som är kunniga i det här med papper osv vid köp av valp. Jag är lite osäker om min vän håller på att bli lurad på sitt hundköp.

Bakgrund: Valpen är renrasig (av liten ras) men uppfödd av privatperson, båda föräldrarna har stamtavla men kullen var oplanerad/tjuvparning. Uppfödaren säger nu att de vill ha 15 000 kr kontant (de får inte föra över så det syns på några konton) och att hon tänkt skicka in alla papper i efterhand när valparna är sålda så ska de få stamtavlan efter några v.

Jag har för mig att man inte kan få stamtavla på tjuvparningar? samt varför skulle man skicka in papper i efterhand så de får stamtavlan efter de är sålda?

Lite akut då de hämtar valpen i morgon så skulle vara tacksam för hjälp.
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Köp inte valpen.

Det går absolut att få stamtavla på tjuvparningar, förutsatt att båda hundarna är renrasiga, har gjort eventuella hälsoundersökningar som krävs för registrering samt är tillräcklig gamla för avel.

Jag är helt övertygad om att hon aldrig kommer se röken av någon stamtavla till den där valpen. En seriös uppfödare skickar med samtliga papper vid leverans!

Fem spänn på att uppfödaren inte är med i rasklubben och inte heller har sin valpkull ute för valpförmedling på deras hemsida? Har ni sett att föräldrarna finns med på http://kennet.skk.se/hunddata? Där finns alla SKK-registrerade hundar med.
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Ok, men finns det någon logik alls i att de skickar in papper osv så de får stamtavlorna när alla valpar är sålda. Dvs varför skulle man vänta?
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Skulle aldrig i livet göra ett sånt valpköp!!

Nu vet jag inte vad det är för ras men 15 000 är en ganska normal summa för en valp av en uppfödare där allt går korrekt till. För den summan skulle jag inte nöja mig med bara stamtavla. Jag skulle vilja ha dokumentation på att det är sunda föräldrar och jag skulle vilja ha alla garantier och papper i sin ordning.

Håller med Red_chili att den där stamtavlan lär inte dyka upp. Be din vän gå in på SKKs hemsida och läsa på hur ett säkert och korrekt valpköp går till :)
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Ok, men finns det någon logik alls i att de skickar in papper osv så de får stamtavlorna när alla valpar är sålda. Dvs varför skulle man vänta?

I Norge har det iaf fungerat så, kanske gör det fortfarande. Kullen får inte sina papper förrän valparna är sålda och kan registreras på sina nya ägare. Vilket får bekymmer som följd om någon valp i kullen är osåld.... Kanske har "uppfödaren" för sig att det fungerar så i Sverige? Så är iaf inte fallet, man registerar valparna vid några veckors ålder och har oftast stamtavlan innan valparna är gamla nog att säljas. Ibland är det krångel, tex intyg som saknas osv (eller uppfödaren har inte råd att lösa ut dem á dryg 500:-/valp), och då kan stamtavlorna bli försenade. Skulle till en MYCKET bra förklaring innan jag skulle acceptera att inte få stamtavlan vid köpet.

Vilka papper som ska vara med: Stamtavlan. Köpekontrakt (Skks om valpen är registrerad där). Veterinärbesiktningsintyg, max 7 dagar gammalt. Det är väl de viktiga. De två sista, kontraktet och besiktningsintyget gäller dessutom ALLA hundar, oavsett ras/blandras/tjuvparning osv.

Summa: något är mystiskt, be dem att inte köpa valpen.
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Det skriker oseriöst om det och aldrig någonsin skulle jag köpa den valpen.

Bara det att pengarna inte får "synas" säger mycket - likaså lär dom aldrig få papper på kullen, för troligtvis behövs hälsokoller för att ens få registrera valparna efter föräldrarna. Och man får registrera tjyvparningar - om man kör med öppna kort till SKK och gör dom tester som behövs på föräldrarna (om det finns några).

Säg åt din vän att INTE sponsra sådana uppfödare:mad:
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Tala nu om för din kompis att hon är på väg att bli lurad. Och köper hon den ändå får hon sen se i stjärnorna efter en stamtavla.
Säljer man via skk får man inte leverera valpen utan stamtavla, den ska följa med direkt. Så redan där är det lurt.

Lyssnar hon inte på dig, så kan jag bara säga hon får skylla sig själv sen. För en del vill så gärna ha sin valp och chansar ändå...

Vill du kan du skicka på vilken ras det är, kan jag luska lite..
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Har hon fått träffa föräldrarna? Kan lika gärna vara smuggelvalp känner jag...

Men som alla andra: Köp INTE!
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Antingen så hämtar man valpen senare och ställer krav på att stamtavlan ska finnas med när man hämtar. Eller så köper man inte valp där. Och varför skulle inte pengarna få föras över till deras konto? Även om de har 2 vuxna hundar av samma ras så behöver det inte tvunget vara föräldrarna till valparna. Mina tankar går till stulna eller smugglade och så ska det inte synas nånstans att de har sålt valpar kanske. Nånting verkar vara väldigt fel iaf.
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Hur har din vän kommit i kontakt med den här uppfödaren? Genom kontakter? Nätannons? Googlat fram närmsta uppfödare? Genom rasklubb?

En nätannons översatt med google translate skulle jag inte ens läsa tills slutet ändå lyckas de där "uppfödarna" ständigt blåsa nya människor. Var och hur en valpsäljare raggar köpare kan vara ganska talande i sig.
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Får jag fråga är de mops de gäller? Var en annons på blocket jag mejla och fick att de va en tjuvparning. Fråga om dem var patella undersökta.. Ja de va dem. Så kollade jag föräldrarna i hunddata ingen undersökning där. Sa det då sa hon dem blev importerade som valpar från Tjeckien via en förmedling då blev dem patella sökta där 10 veckor gamla... Då sa jag man gör inte de på valpar.. Oj då vi är inte så kunniga men dem är så söta
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Hur har din vän kommit i kontakt med den här uppfödaren? Genom kontakter? Nätannons? Googlat fram närmsta uppfödare? Genom rasklubb?

En nätannons översatt med google translate skulle jag inte ens läsa tills slutet ändå lyckas de där "uppfödarna" ständigt blåsa nya människor. Var och hur en valpsäljare raggar köpare kan vara ganska talande i sig.

En sån annons finns ju på blocket nu. Jag var tvungen att skriva dit :D
men jag skrev bara "Smuggelhund"!!!

Fick detta svaret ..

Tack så mycket för din e-post angående valpen. Jag stilla har den kvinnliga Chihuahua valpen för bra hem, är du intresserad av valp?


Jag skall väntar ert svar så snart som möjligt så att jag kan skicka dig mer detaljer, information och bilder på den valp okej.

Nä, jag har inte skrivit tillbaka :D
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Suck!
Och folk går på det :banghead:
 
Sv: Oseriös uppfödare?

En sån annons finns ju på blocket nu. Jag var tvungen att skriva dit :D
men jag skrev bara "Smuggelhund"!!!

Fick detta svaret ..

Tack så mycket för din e-post angående valpen. Jag stilla har den kvinnliga Chihuahua valpen för bra hem, är du intresserad av valp?


Jag skall väntar ert svar så snart som möjligt så att jag kan skicka dig mer detaljer, information och bilder på den valp okej.

Nä, jag har inte skrivit tillbaka :D

När du hittar såna här annonser på blocket, kontaktar du blocket då och berättar att det är stor risk att just den annonsen säljer smuggelhundar och hur det kan påverka oss här med diverse sjukdomar osv?
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Vid sånna annonser finns oftast inte hundarna. Man får valpen "gratis" om man betalar transporten. Man sätter in pengar och vips så hör man inget mer. Folk som är så dumma och går på sånt får faktist skylla sig själva!!!
 
Sv: Oseriös uppfödare?

När du hittar såna här annonser på blocket, kontaktar du blocket då och berättar att det är stor risk att just den annonsen säljer smuggelhundar och hur det kan påverka oss här med diverse sjukdomar osv?

Ja det har jag gjort några ggr. Inte alltid jag sitter och kollar, men ibland råkar jag se och då gör jag det.

Skickade faktiskt till blocket för en stund sedan :)
 
Sv: Oseriös uppfödare?

Hoppas verkligen inte att din kompis köpte den där valpen.
För samma pengar kan hon få en valp med alla papper i ordning och hälsotestade föräldrar.
Oseriösa uppfödare ska man inte sponsra, det är på rasens framtids bekostnad!
 
Sv: Hej!

Och hanen bor i Örebro och Tiken i Göteborg. Så tjuvparning tror jag inte ett dugg på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 468
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 440
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 635
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: KaffeKask
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp