Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Fritidsryttare

Trådstartare
I stallet har jag haft en diskussion med två andra stallgäster om hästhantering i allmänhet och "special-metoder" i synnerhet om man vill kalla det så, metoder som (enligt dem) tillämpas av både vanliga och lite mer välkända ryttare och hästmänniskor, men som enligt mig och förhoppningsvis många andra inte är schyssta för djuren.

Exempel som nämndes var benskydd som (helt öppet) såldes på Göteborg Horse Show av en återförsäljare för några år sedan. Kanske inget konstigt i sig om det inte hade varit för att små spikar (kallas de nubbar?) satt fästa på insidan av skydden...
Min stallkamrat hade själv sett den här återförsäljaren och gått förbi hans monter.
Ett annat exempel var en person som - för att hästen skulle bygga nackmuskler, lät hästen stå med inspänningar i box och i hage, den var med andra ord konstant inspänd.

Förutom detta har man hört en del andra diffusa historier som handlar om att mer eller mindre kända hästmänniskor inte använder så schyssta metoder alla gånger, t.ex. "den och den brukar minsann ha alla dörrar till ridhuset stängda när h*n rider för att folk inte ska se vad det är h*n gör med de stackars hästarna...
För att inte tala om de otaliga gånger folk har kommit hem från en tävling och muttrat om den och den som spöade och sporrade sin häst inför start för att få den att bli mer "alert", eller de som (inför publik) piskar upp sin skräckslagna häst för att den vägrade ut sig.

Det är inte intressant för mig att diskutera enskilda personer och deras träningssätt och huruvida det jag hört stämmer, avundsjuka finns alltid och jag har inte sett de exemplen jag nämnde själv. Jag är mer intresserad av att veta om den här typer av metoder faktiskt visas upp öppet, så att andra människor ser?
Har ni själva upplevt något i stil med det jag nämnt?

Att de här metoderna existerar på sina platser är jag övertygad om, men utan folks insyn.
Sedan kan ju synen på vad som är oschyssta metoder självklart skilja sig från person till person, men det jag syftar till är de gånger då det verkligen gått över gränsen. Hoppas ni förstår vad jag menar och att jag inte formulerat mig för luddigt.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Jag har varit med om sjukt mycket av dessa metoder i det nuvarande stallet jag är medryttare i. Ägeren till hästarna använder metoder/bestraffningar som är otroligt dåliga/ grymma för min smak( ungefär så som du beskriver i vissa fall ovan, om inte värre). Hon har aldrig vågat visa detta offentligt, men framför mig har hon inga problem att göra det, och har också försökt få mig att använda dem. Jag har berättat hur jag tycker om det, och hon har bättrat sig.

Tack och lov är jag påväg därifrån. För "metoder" som innefattar våld, eller "enklaste vägen till resultat" (inspänningarna) tycker jag är helt åt skogen. Det är metoder som den okunnige tar till.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Før några år sedan såg jag en man som helt øppet på en stor anlæggning red en hæst i galopp långa pass med nosen hårt inspænd med ett læderband, hæsten hade nosen næstan mellan frambenen mens ryttaren samtidigt sågade konstant och hackade med sporrarna.

Kan inte varit kul før hæsten!
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Svarar er båda;
Några spontana frågor som dyker upp i mitt huvud är vilken förklaring dessa människor ger till sitt handlande? Har de något försvar eller rimligt resonemang för varför de gör det ena eller det andra? Sen är jag lite nyfiken på om de gör saker fel "medvetet" eller om de helt enkelt är okunniga? Människor som inte vet bättre kan jag förstå gör dumma saker, men de är ofta villiga att lära om.
Även om man är en duktig ryttare/hästmänniska så kan man alltid lära sig mer och man kanske inte alltid har snappat upp allting...
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

jag tror det ær medvetet, de orkar inte vænta på resultat och tar dærfør till vold før att få som de vill.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Ok. Har du/ni fört någon diskussion med de här människorna och ifråga satt deras tillvägagångs sätt eller frågat varför de gör som de gör?
Jag blir fascinerad om det är så att människor faktiskt medvetet kan skada eller göra illa ett djur för sin egen höga vinnings skull, jag måste ha levt i någon form av bubbla eller nåt. Självklart har även jag sett dåligt hästägarskap och reagerat över det, men det har aldrig varit medvetet utan på grund av okunskap och oförmåga att tänka sig in i djurets situation.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

nopp, som ung ryttare vågade man inte sæga ifrån till vuxna ryttare.
hon måste ju insett att hæsten ogillade att bli behandlad på det viset.
han ville helt sækert skynda på muskeluppbyggandet hois hæsten.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Det kan jag absolut förstå, är själv ganska ung fortfarande och har varit i samma sits själv i andra situationer. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att människor kan bete sig på det viset, men jag är väl som sagt ganska naiv och blåögd.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Personen i fråga tycker att "våld är den enda och rätta vägen" för att en häst ska förstå och respektera. Samt att hon har svårt att tygla sitt humör, vilket också har en viktig punkt i hennes beteende. Jag har pratat med henne om detta, och om att jag inte tänker tillämpa det på hennes hästar, sen får hon tycka och tänka vad hon vill om mig. Men att behandla en häst så exsisterar inte för mig.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Tyvärr finns det idioter inom alla olika discipliner... Det är sorgligt. Bra att du fann styrkan att stå upp mot ägaren. Det kan ibland vara svårt som medryttare att göra det. När hästmänniskor som nått resultat spänner in sina hästar eller rider bakom hand eller med skarpa bett eller sporrar, blir det något som unga ryttare ser upp till och kopierar. Vips så är detta beteende normaliserat. Min åsikt är att man borde fråga sig om det man gör är bra för hästen? Om det är naturligt för hästen? Man kan fråga sig om man verkligen skulle vilja bli utsatt för samma behandling själv. Om inte - sluta plåga ditt djur!
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Om det är naturligt för hästen?
Ja, den här frågan kan man ju tolka på olika sätt. Men egentligen är ju inget vi gör med våra hästar naturligt, eftersom de levt vilt innan. Att vi rider dem, använder sadel, fodrar dem, tävlar dem är ju egnetligen inte naturligt med tanke på att de var vilda från början. Men som sagt är det en tolkningsfråga, så är nyfiken på vad du menar ? :)
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Den vanligaste formen av oschyssthet jag ser och även själv råkar ställa till med är faktiskt inkonsekvens och otydlighet.

Om vi ser till att bestämma över hästen så måste vi vara konsekventa - annars blir hästen förvirrad och vet inte vad som gäller. Om vi är otydliga, såg till exempel en tjej träna sin häst med exakt samma tonfall vid beröm och tillsägelser, blir hästen också förvirrad. Denna tjej var inte alls medveten om att hon använde samma tonfall och blev jätteförvånad när jag påpekade det och har nu börjat överdriva berömtonfallet för att bli tydligare.

Det tycker jag är strongt, att lyssna på vad folk i omgivningen tycker och tänker, fundera över saken och sedan bestämma sig för att ändra (eller inte ändra om personen har fel förstås) sitt beteende!

Genom förändringen har hon redan fått en häst som lyssnar mer efter henne, man ser verkligen hur han växer när han får beröm nu för tiden :love:

Konsekvens och tydlighet! Kan aldrig överskattas!!!
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Intressant att du nämner det, det får mig att tänka på den debatt som stundtals har förts (på Buke och på andra hästrelaterade platser) om NH, om det verkligen är så naturligt och lättförståeligt för hästarna.
Jag såg två NH-videor med väldigt kända förebilder inom genren och jag var inte speciellt imponerad alls, utan det kändes väldigt förvirrande och stressande för hästarna.
Det finns många bra NH-människor där ute så klart, men det gjorde mig lite konfunderad att två så pass kända personer kunde agera på ett - i mina ögon, så felaktigt sätt.

Min slutsats är lite att "där pengarna går in försvinner vettet ut", folk som har kommit på hur de ska tjäna pengar på något - oavsett vad det handlar om, är mer benägna att ta till oschyssta metoder för att tjäna mer. Sedan finns det självklart många människor där ute som inte tjänar pengar på sina hästar och som ändå är taskiga, och tvärtom.

Jag har också stött på många inkonsekventa människor som säger en sak och menar en annan, men min erfarenhet av detta är att de är osäkra i sig själva och i sin hästhantering, och det enligt mig är en helt annan sak än att medvetet göra hästen illa. Såna människor kan man ofta ge en förklaring och de är precis som tjejen du beskrev, villiga att ta till sig.
Det finns väl ingen som är felfri eller fullärd, men så länge man är ödmjuk och villig att ta till sig ny kunskap så kan man ändå komma rätt långt tror jag.:)
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Starkt gjort att säga till, det krävs rätt mycket civilkurage att göra det många gånger - speciellt om personen är äldre än en själv.
Hur har h*n reagerat då du förklarat din ståndpunkt, har det blivit taggarna utåt eller har ni kunnat föra en dialog om det eller har det mest blivit ett tyst accepterande från hans/hennes sida att du inte stödjer den sortens metoder?
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Mest tyst accepterande och vi har inte pratat mer om det, hon har inte heller svarat mig. Jag sa vad jag tyckte, blev ganska sur och visade på att jag var väldigt seriös/allvarlig.Men våldet har minskat och det är det jag var ute efter.
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Dessa skydd som du nämnde i första inlägget är förbjudna i sverige och när de hittas i montrarna brukar säljaren bli tvingad att ta bort dom (tack och lov).


Mycket av det du pratar om är ju två grundproblem som går ihop.

Jag skulle kanske varit en av dessa hetlevrade som slår hästen, om det inte varit för några olika saker i mitt liv.

Som ung var jag väldigt arg, lätt att få till ilska och min besvikenhet över mina egna misslyckanden, och att inte få hästen att göra som jag försökte (dvs jag lyckades inte få fram till hästen vad jag försökte säga) gjorde mig frustrerad och arg och detta kunde jag som ung låta gå ut över hästen i form av anklagan, hårda händer och ibland skamligt nog, hårda sparkar i ilska.

Sedan fick jag en instruktör som var mycket sträng på denna punkt.
Jag fick skäll helt enkelt, och det mycket, och hon sa även rakt ut vad Jag gjorde för fel (inte bara vilka fel jag gjorde i hjälper, utan hon fick mig att inse att jag hade dessa känslor som ångest över misslyckande och att inte känna mig nog duktig) när jag anklagade hästen för mina misslyckanden och detta fick mig att inse att det jag egentligen var arg och besviken över, var inte hästen utan mig själv. Att jag kände misslyckande!

Anti Våldets väg har varit min väg den största delen av mitt hästliv, och absolut min väg sen jag började rida för denna instruktör som ung.


Och här kommer jag till nästa punkt som jag anser är otroligt viktig.

Instruktörer och vuxna har det yttersta ansvaret för att fostra unga ryttare!

Det är genom okunniga vuxna, och mot hästen elaka instruktörer som det föds nya ryttare som rider elakt, eller som använder våld mot hästarna.


För många år sedan var jag funktionär på en lokal dressyrtävling hemma i Luleå. Vi hade i stallet en duktig dressyrryttare vars dotter hade sin ponny i ett annat stall. All ridning jag sett mamman, som ju red dagligen på anläggningen, utföra var mjuk, mild och hon hade fina välutbidlade och mjuka hästar.
Så när dottern på framridningen spöade upp sin ponny och det länge, kallade den elaka namn, skällde på den och sparkade den i sidan gick jag ner till henne (då ca 23 år gammal, bland en massa vuxna som bara stod och pratade skit om henne men inte gjorde något åt saken :crazy:), påminde henne om att hon var en förebild för de (ännu) yngre ryttarna på tävlingen och bad henne att sluta med beteendet, vilket hon gjorde utan sura miner.

Genom att inte skälla och skrika på henne nådde jag fram till henne istället för att sätta igång hennes försvarsmekanismer.
Enligt mig är det bästa sättet att nå fram till någon att göra det utan att trigga försvarsmekanismerna. Sätts försvarmekanismerna igång så är det väldigt ofta som den tillsagda visserligen förstår att hon/han gjort fel, men av principssak vägrar erkänna det öppet och därmed går i försvarställning för att inte framstå som dum (vilket de ju ändå tyvärr gör) och av princip vägrar sluta med beteendet för "ingen ska sättas sig på mig!"-känslan går igång.

Eller så gör man som min instruktör och skäller ut den dumma ryttaren efter noter... men å andra sidan ska man då vara säker på att denna ryttare kommer tillbaka... annars har det ingen effekt. Givetvis hade min instruktör rätt, alla "hästens" fel var mina fel, men som tonåring är det svårt att se det. Som tur var så var jag tvungen att fortsätta rida för denna instruktör, vilket jag är tacksam för idag. :laugh:

För några år sedan när jag arbetade på en ridskola började jag varje lektion med att påpeka för ryttarna att den som var elak mot sin häst fick rida in till mitten, kliva av och leda in hästen i stallet, direkt! Jag hade aldrig någon som var elak mot hästen eller som gnällde... :P
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Sammet, Du äger!
 
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Otroligt bra svar! Känner igen mig i mycket av det du skriver, jag har också ett väldigt "hett" temperament och när jag var mindre kunde det lätt rinna över på hästarna som inte gjorde som jag ville.
Nu när jag är äldre så är jag väldigt glad över att min mamma var så hård mot mig som liten, hon lät mig rida min ponny varannan dag, utan spö och utan sporrar, sen fick jag sitta där bäst jag ville om ponnyn inte ville gå fram för mina skänklar - men jag fick inte slå honom. Hon ville att jag skulle komma på hur jag skulle få honom att arbeta med mig utan att ta till våld, och även om jag var vansinnig på henne då så är jag djupt tacksam nu för till slut fick jag honom att faktiskt göra det jag bad om, inte det jag krävde, och det är en stor skillnad enligt mig, för då jobbar hästen med mig och inte emot mig.

De få gånger jag har vistats i ridskolemiljö har jag reagerat på vilken beundran de äldre och bättre ryttarna möts av från småtjejerna, de bildar nästan små "fanclubs" och suger åt sig som svampar av allt ryttarna säger. Vi har ett par stallgäster som har stått installade på ridskola tidigare och jag tycker faktiskt att de visar väldigt bra omdöme när de handskas med hästarna - många gånger bättre än vad de tjejerna gör som inte har haft häst på ridskola. Kanske är det så att om man är medveten om vilket inflytande man har så blir man mer hänsynsfull och ansvarstagande.

Min mamma har satt en stark prägel på min grundsyn av hästar och jag har alltid blivit väldigt upprörd när jag sett folk som behandlar sina djur illa, min hjärna kan liksom inte koppla att det finns folk som tänker och reagerar annorlunda än vad jag gör..:)
Under de där timmarna då min ponny vägrade röra en fena och jag grät högt av ilska och frustration så växte till slut ett tålamod fram och en förmåga (hoppas jag) att hitta på "alternativa" metoder att få hästen att göra det jag vill utan att banka eller slå den.
Jag är långt ifrån fullärd och jag gör många fel ännu men jag försöker hela tiden se till mig själv och utgå från hästen, vad är bäst för hästen och vad kan jag göra annorlunda för att den ska förstå mig? Så länge man har den inställningen så tycker jag att det är "tillåtet" att göra fel för det gör alla, men det är när människor handlar medvetet fel mot hästen bara för att nå kortsiktiga framgångar, som jag tycker det är helt åt skogen och det är det jag menar med oschyssta metoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Oschysst hästhantering/träningsmetoder

Personligen tycker jag att sådana metoder är äckliga, rent ut sagt. Jag skulle ALDRIG ens tänka tanken att träna i de banorna.
Delvis kan jag tänka mig att en del av dem som gör så är okunniga, medan den andra delen hoppas på snabbare resultat. Hur många gånger har vi inte hört de senaste åren om tränare som brukar ovettiga metoder t ex?

Hästar, som det ju handlar om i det här fallet, vill väl. Mina hästar svarar på det jag ber dem om, och visar jag dem inte ordentligt så gör de ett gott försök. Jag får helt enkelt visa vad jag vill på ett annat sätt för att de ska förstå vad jag vill. Och då INTE med ovan nämnda metoder, det är bara elakt. Jag vill att mina hästar ser mig som en trygghet och en fast punkt som de kan lita på och det uppnår man aldrig med ilska och aggressivitet.

Hästsporten har blivit större och med det följer ekonomi och rykte, vilket jag tror är huvudsyftet till att det brister även om det borde vara tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 657
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 927
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp