Osämja i akvariumet??

DarkInNight

Trådstartare
Har märkt att fenorna på pansarmalarna inte riktigt får vara ifred.

Jag har 3 st pansarmalar, 2 palettciklider och 10 neontetror. Plus en sådan sugmun ant-något. :o

Är det helt enkelt så att karet är för litet och därför skapar oro? Det är på 54 liter. Jag vet att ju större desto bättre, men tycker det är rätt skönt att ha ett litet ett.

Finns det något jag kan göra förutom att byta akvarium?

Sv: Osämja i akvariumet??

Palettcikliderna känns ju som huvudmisstänkta, verkar de vara på pansarmalarna vad du kan se?

Nej, jag har inte sett någon vara aggressiv alls, det är det som är lite förvirrande.

Är du säker på att fenorna är just avbitna, att det inte är något annat som gör att fenorna blir åtgångna?

Vad har du för botten i akvariet? Hur ser pansarmalarnas skäggtömmar ut?

Håller med om att nog kan paletterna vara de skyldiga. När de leker blir de aggressiva även om man inte alltid ser att det ger sig på andra fiskar så lär det med all säkerhet göra det.

Har faktiskt fött upp en del paletter så jag är väl bekannt med deras beteende. Kolla om de vaktar någon plats i akvariet noga. Då kan det vara lek på gång, plus en röd svullen buk på honan.

Är du säker på att fenorna är just avbitna, att det inte är något annat som gör att fenorna blir åtgångna?

Vad har du för botten i akvariet? Hur ser pansarmalarnas skäggtömmar ut?

Grövre rundgrus (vet inte vad det heter). Skägget kan jag kolla imorrn, ljuset är av.

Ville ha ett par när jag var in till djuraffären, tyvärr fick jag två tjejer. Och ja, den ena vaktar grottan. Om jag hade tid ork och mer pengar hade jag köpt ett större akvarium direkt nu när det verkar vara osämja i mitt lilla kar... men sambon tycker redan att huset är överbefolkat (djur) , och hästen är sjuk så alla pengar läggs till veterinärkostnader just nu. Men har kollat runt lite, och på blocket har jag hittat ett fint akvarium för 1000:- , 150 liter inkl möbel. Jag köpte mitt 54 liters nytt för 500:- (supererbjudande), tror kanske man kan få runt 500:- för det ifall man försöker sälja det. Så då är det "bara" 500:- extra för ett större kar. Men vart ska det få plats... Får fundera lite. Kom gärna med bra argument till varför jag bör skaffa ett större akvarium, som jag kan ge sambon :D

Grövre rundgrus (vet inte vad det heter). Skägget kan jag kolla imorrn, ljuset är av.

De vill egentligen hellre ha sand, som de kan böka i. I naturen bor de i små vattendrag med ler/sandbotten. Men så länge inte gruset är vasst borde det inte vara någon fara.

Ett argument är att det är mer lättskött med ett större. Och snyggare. Säg att om du blir liggande sjuk en längre tid så måste han ju sköta akvariet och det är bättre med ett stort lättskött än ett litet som kräver mer.:p

De vill egentligen hellre ha sand, som de kan böka i. I naturen bor de i små vattendrag med ler/sandbotten. Men så länge inte gruset är vasst borde det inte vara någon fara.

I ca 1/4 del av akvariumet har jag sand, som jag köpte till palettcikliderna så de skulle få köra parningslekar där... Innan jag visste att det var en hona och en till hona.

Ett argument är att det är mer lättskött med ett större. Och snyggare. Säg att om du blir liggande sjuk en längre tid så måste han ju sköta akvariet och det är bättre med ett stort lättskött än ett litet som kräver mer.:p

Kan ju alltid försöka ;) .
Men sen är frågan vart sjutton jag ska göra av det. Rummet är för litet där jag har lilla akvariumet nu... Vardagsrummet är också ganska möblerat. Kan man ha ett akvarium i köket? Fast, då står det mittemot ett fönster, det är ju inte bra det heller... Sovrummet får det inte plats i. Iofs får det plats i djurrummet, men då tappar det lite av sitt syfte som inredningsdetalj...

Tror David kommer sätta sig lite emot, i hela hans uppväxt har det varit djurlöst (/förutom några hönor när han var 3 år). Så blev han tillsammans med mig och fick på köpet 2 hästar och 12 fåglar. Sen vi flyttade ihop har det blivit en hamster, en misse, och två kaniner plus lilla akvariumet. Jag sköter ju om alla själv förutom katten och kaninerna som vi skaffat tillsammans och därmed tar hand om tillsammans. Men, han vill nog ha något att säga till om i hushållet han också :p

Nu vet jag! Jag flyttar datorbordet och ställer dit akvariumet! Tror de förra ägarna hade akvariumet här. Perfekt plats, centralt i huset, och inget direkt solljus. Lite undanställt och inte ivägen men man ser det perfekt..

Men vart ska jag göra av datorn, mste hitta ett bättre ställe än det här...

Kom på att jag förut lånade mormors akvarium, som borde vara större än 100 liter. Har vaga minnen om att det bars upp på mina föräldrars vind när jag flyttade till lägenhet och det akvariumet blev för stort.
Ska åka hem till dem och kolla ikväll =) . Sambon verkade inte ha några problem med det, för isf får karet plats på bänken det lilla står på nu, och så länge jag inte utökar fiskantalet så var det visst lugnt :angel:

liten uppdatering.

Jah hittade mormors akvarium. Så nu är fiskarna islängda däri. Det var ett 160 liters så om de inte kan låta bli fenorna nu så vet jag inte alls vad det kan bero på.

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 241
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar