C

__chantea__

Hej!
Jag har just börjat rida på stora hästar efter en lång tid på ponny.
HAR aldrig varit rädd eller osäker i mitt umgänge med hästar men nu när jag rider stora hästar är jag jätte osäker. :crazy: Känner mig som en nybörjare :( Vad ska jag göra för att inte känna så här?

Alla svar är varmt välkommna :bow:

Du vänjer dig är det enda jag kan säga. Jag har alltid ridit stora hästar varvat med ponnyer så jag har inte behövt att vänja mig.
Hästar har större steg så rid lätt lite långsammare. Det kanske tar ett tag innan du vänjer dig men det kommer du att göra.

Varför rider du inte ponny längre? För lång?

Jag är inte heller så förtjust i stora hästar så jag har valt att stanna på ponny :crazy:

Jo jag är för lång :( Men det är mkt spännande att börja med stora hästar är som att starta på nytt igen :rofl:

Jag kände exakt samma sak när jag gick över till stor häst. Jag hade visserligen ridit stor häst några ggr innan, men då bara lunk i skogen...Glömmer aldrig första galoppen - jag höll på att ramla av!! Dessutom var det läskigare att hantera och sköta stora hästar - det var ju mkt mer häst att hålla reda på. Stora hovar och allt... Men man vänjer sig och nu vill jag alltid rida hästar modell större - minst 1.70 i manke, hehe...

Som jag då, eller nästan ponny i allafall, ( halvblod 153 cm). :D

Men jag håller med övriga, det är en vanesak.

//Hanna

hehe.
Jag är också för lång för att rida ponny.. :d
Så om jag ska fortsätta till hösten får jag börja med stor häst :D
Vilket jag tycker ska bli kul för man gör sig så mycket bättre på stor häst än på ponny..( tycker jag ).
Men det beror ju på längd osv.. :)
Jag har en stor häst hemma så jag är ju van, och har ridit stora hästar tidigare..
Faktiskt brukar jag sakna stor häst när jag väl sätter mig på ponny igen..=P
Men det är INGENTING att oroa sig för!!
Faktiskt kan stora hästar vara lugnare än små ettriga små ponnysar som är vana vid att få hårda skänklar på sig.

Oroa dig inte! Det blir bra ska du se, du kommer vara hel nöjd :idea:

Lycka till !!

Jag är lite i längsta laget för ponny och ska antagligen börja på storhäst nu i höst. Jag tänker mig att det kommer bli som att lära sig rida på nytt. Som om man sluatat ett tag och börjat om sen igen. Jag tänker mig att det kommer kännas konstigt och som att det går jättedåligt på lektionerna i början men att jag tillslut kommer vänja mig. Jag kommer inte heller ha så jättestora förväntningar över att hästarna ska gå på tygeln med mig. Så ha inte för stora förväntningar men tänk för all del inte att det kommer bli kaosartat. De har större, i a f de flesta och hoppar mer annorlunda men man vänjer sig. Sedan så blir det ju nya individer som du aldrig ridit förut så det gör ju det hela ännu svårare på så sätt. Men var inte orolig och precis som du så tycker jag att det ska bli spännande. Om jag nu får plats i någon grupp. ;)
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 978
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka