osäker vovve?

M

madoh

vill veta vad jag kan göra för min hund, kommer det folk, kända eller okända skäller han, reser lite ragg MEN svansen går......varför? :confused: vet att han är lite osäker, men när jag väl "visar" att jag blir rädd om det är någon som skrämmer mig, DÅ sätter han dom på plats......?!?!?!
tacksam för ideér, förslag m.m.

Sv: osäker vovve?

H*n kanske inte riktigt vet om h*n ska sätta dom på plats direkt eller ge dom en chans så därför avvaktar han tills det att husse/matte har visat att de antingen känner personen/hunden i fråga eller att de ogillar dem. Det finns mycket som det kan bero på.

men han ser ju snabbt om det är vänner eller okända.....inte förrän han känner att jag blir riktigt rädd så platsar han dom.....o det tycker jag är konstigt, eller e det bara jag som tänker konstigt,

Redan vid första sekund som den reagerar måste du visa tydligt att det inte är accepterat, ett tips är att kolla på "the dog whisperer" som går kl 20:00 på tv+ , ett superprogramm! ;)

Vaddå "visar" att jag blir rädd?

Låter ju som både du och din hund är osäkra, ingen bra kombination.

Vill du ha en hund som sätter andra på plats, vid vissa tillfällen?

har fått problem med min vovve.. :confused:

sen mitt ex gav mig en höger.. vovven var där då hon bet honom men nu vissar hon sådant humör även mot andra, min far och bror även en DEL killkompisar..
har någon något förslag vad man kan göra??

jag själv kan inte se några likheter mellan dem.. så man vet inte vilka hon regerar på..

Svansen går just för att hon är osäker. Det är ganska stor skillnad på svansvift och svansvift. Man kanske kan beksriva det som avvaktande. Blev hon så för att hon försvarade dig mot ditt ex har du förklaringen på beteendet redan. Hon är osäker på folk och vet inte hur hon ska reagera-hon är beredd på vad som helst med andra ord.

Låt bli att visa när du är rädd. Hur ofta blir du skrämd av folk?

Hunden går in och gör "sitt" när den känner att hans/hennes ledare är svag och inte klarar situationen själv. Inget en osäker hund borde behöva uppleva allt för ofta.

Ska du få honom att sluta vara osäker (skälla och morra) mot folk måste du visa hunden att folk inte är farliga.

Det är rädda och osäkra hundar som löper störst risk att faktist skada någon. Och det går i så fall på ditt hundägaransvar.

Det är rädda och osäkra hundar som löper störst risk att faktist skada någon. Och det går i så fall på ditt hundägaransvar

Det här fick mig att tänka på gårdagens CM program som handlade om en förvildad hund som hll till på en gård. De ville sterilisera hunden för att den valpade mycket och behövde alltså få den infångad. Hunden var livrädd ska tilläggas, och CM är i en paddock där hunden ska fångas. Det går inte så bra..så han tar hjälp av sina två barn för att kunna tränga hunden?! Är det bar jag som tappar hakan allt oftare ju mer jag ser på showen?

Igår var första gången som jag själv undrade vad 17 han höll på med.

Dels det som du nämner, men också när han sen rådde en hanhundsägare att antingen kastrera sin boxer eller "låta den få utlopp för sina frustrationer minst två gånger om året". Eh..? Liksom. :confused: Blir en hanhund lättare runt andra hanhundar om den får para var sjätte månad...?

Igår var första gången som jag själv undrade vad 17 han höll på med.

Dels det som du nämner, men också när han sen rådde en hanhundsägare att antingen kastrera sin boxer eller "låta den få utlopp för sina frustrationer minst två gånger om året". Eh..? Liksom. :confused: Blir en hanhund lättare runt andra hanhundar om den får para var sjätte månad...?

Jag uppfattade att han var lite ironisk, men tyckte att han hade kunnat vara tydligare. Jag uppfattade det som att han försökte förklara VARFÖR en hane blev sexuellt frustrerad, och när ägaren(dum i hågen) sa att han skulle hitta en tik åt sin hane så sa Ceasar att "Lyckligtvis är folk rätt noga med vad de parar med nuförtiden", och pratade om aggressivitet och sådant. Jag tolkade det som att Ceasar tyckte det va en korkad ide att para boxern.

fast jag tyckte också det var otydligt..och något säger mig att italienaren inte hajjade ironin iom att när dom visade följetången så var det bara bulldoggen som hade kastrerats..någon som reagerade på hur illa den bulldoggen gick? Fruktansvärt att se!

Jag tror nämnde italienare satte för stora likhetstecken mellan sina egna kulor och hundens. Ska vi göra en spinoff föressten, så vi inte drar iväg TS tråd alldeles.

Han var nog ironisk, men det verkade inte som om italienaren insåg det. Och gjorde inte han det, så finns det nog fler som inte uppfattade ironin...

Hur visar du att du blir rädd? Hur gör hunden när han "sätter dem på plats"? Ras?

Tycker rent spontant att det låter som att din hund får ta för stort ansvar. Visst vill jag gärna att min stora hund ska skydda mig om jag blir angripen men innan det händer är jag flockledare och den som ska ha koll på vad som är farligt & ej, och den som har ansvaret vid hund- å människomöten. Hunden ska inte behöva se alla människor som hot som den ska skydda dig emot. Flockledaren ska ha koll på läget.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
982
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka