Osäker på min 3,5 åring!

L

Louiiiiiise

Hej!
Jag har en 3,5årig valack som har varit med om en del, bland annat tjejen som skulle rida in honom ramlade av och blev skrämd (detta visste vi inte om när vi köpte honom). Han är nu inriden sen augusti och rids ute i skritt, trav och galopp, jag har även ridit några varv i paddocken utan problem.
Han är ganska reserverad men lyssnar bra på gas, bromsning och styrningen har också börjat funka bra. Jag sitter väldigt lätt på honom i skritten, rider lätt ganska försiktigt och står i lättsits i galoppen. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta för nästa steg, och gå vidare, när ska jag kanske longera med en halsförlängare, ska jag fortsätta som jag gör ett tag till eller ska andra saker? Skulle vara jättekul med tips! Hästen är väldigt lätt att ha att göra med, helt okomplicerad!:)

Sv: Osäker på min 3,5 åring!

Jag tycker du ska kontakta en tränare som kan hjälpa dig utbilda din unghäst.
Om han dessutom redan har ett dåligt bagage sen tidigare ägare är det viktigt att det blir rätt nu när han kommit till dig.

Förlåt, longera en 3,5-åring med halsförlängare?! :eek:

Skriver under på vad Bylund sa.

Börja rida över bommar kanske?
3-åringarna hemma travade över 3 bommar på rakt och böjt spår, ochgalopperade över enskilda galoppbommar i somras, samt longerades över små hinder. Detta var hästar som regelbundet löshoppats, vet inte om du gjort det med din häst? Jag personligen försöker inte rida/longera en 3-åring i form, utan vill hellre att den tar lagom stöd på bettet framåt/nedåt och hittar sin egen balans i en öppen form.

Glöm inte att lägga in en viloperiod när du etablerat grunderna i dressyr (vilket du verkar ha gjort) och kanske introducerat bommar som ovan.

Instämmer med övriga talare, är man osäker på utbildningen av en unghäst är det alltid bra att ta till hjälp. Denna träningen ligger ju till grund för hästens framtid.
Jag själv brukar variera träningen väldigt mkt för unghästarna, och som vildros sa, lägga in viloperioder.
Löshoppning, tömkörning, longering, uppsutten träning (allt individuellt anpassat efter hästen) och även övrigt arbete från marken.

Min 3.5 åring rids i skritt, trav och galopp. Travar och galopperar över bommar. Hoppad uppsutten upp till 1,00m. Rids väldigt mycket ut, vilket jag rekomenderar. Jätte bra träning för dom.

Longerar ibland med grimskasft inspänningar men skulle aldrig sätta på halsförlängare, unghästar ska gå i sin naturliga form dvs framåt och ner. Det är den naturliga formen man vill åt. Gäller både longering, tömkörning och ridning. Tömkör även ibland men ganska sällan.

Ta hjälp om du känner dig osäker så det inte blir ännu mer knas för hästen!

Nummer 1 är Tränare! En bra sådan hjälper dig med övningar du kan göra hemma. Annars kan du variera med: tömkörning, löshoppning, lastträning - köra till olika ridhus/platser och rida något varv. Du kan ju även ha annan miljöträning hemma. Gå på presseningar, hänga upp "farliga" saker som paraplyer, lägga ut bommar som en bana att trava över. Det brukar få dem uppmärksamma eftersom det dyker upp "hinder" lite här och var. Samtidigt tränar man sig själv att bli tydlig med vad man vill och planera sin ridning.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama