Aldrig hört om att det skulle vara tandvisning i agilityTackar!
Halvt kl:
Hur är det i agility? Tandvisning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört om att det skulle vara tandvisning i agilityTackar!
Halvt kl:
Hur är det i agility? Tandvisning?
Jag tänker ju mig att träna tryggheten och ge kommandot för att backa undan innan domaren tar i hunden eller försöker de igen då?
Jag hade haft hunden "lite friare", dvs så att den känner att den kan rygga undan om den vill. Jag hade inte kommenderat sitt eller liknande för då är det större risk att hunden känner sig trängd och uppvisar beteenden som domaren ogillar.
Tandvisningen är ju bara 10 p. Du får inte avstå men sålänge inte hunden beter sig olämpligt (typ biter domaren) så händer inte så mkt mer än poängavdrag om hunden backar undan eller inte vill genomföra.
Välj en domare som du vet är schysst mot hundarna (en del är ju hopplöst klumpiga!) och gör det på ett sätt som hunden kan hantera. Efter 1an behöver ni aldrig göra det igen.
Man vet faktiskt aldrig vad man stöter på i domarväg så @Christensen1 har definitivt en poäng.
Han kan morra/skälla till. Är dock inte rädd för bett men har fått för mig att all form av "håll dig borta" från hundens sida gör att man åker ut?
Kanske ska försöka välja en domare man vet är lite mjukare..
Hur tänker du kring skvallerträningen? När jag tränat det har syftet varit att han ska ge avstånd till det han tycker är obehagligt.
Att be folk ge gotte har funkat innan för att göra honom mer trygg. Men vet inte om det räcker hela vägen..
Ja aggressionsyttringar är inte okej, även om DU vet att hunden inte biter. Jag skvallertränar på att hunden klarar av att sitta kvar fast det kommer folk nära. Så fort jag klickar så ska "domaren" flytta på sig, inte hunden. Så småningom krävs det mer och mer för ett klick, och till slut ska hunden sitta helt stilla fast någon lyfter på läppen och kollar tänderna.
@linnsan Tandvisning förekommer endast i Lydnadsklass 1. Finns inte i lyd 2-elit, rally, agility, bruks, htm eller freestyle.
Inte lydnad, men jag tränade en rätt otillgänglig hund för exteriörbeskrivning. Jag använde omvänt lockande, och det fungerade mkt bra. Ville hon gå undan fick hon, men godisen försvann. Började göra momentet själv, sedan känd person, sedan okänd.