Osäker häst?

mell3yeah

Trådstartare
Hej! Jag både kör och rider ett varmblodssto som står på travskola, jag är den ända som håller på med henne då hon inte används på kurser så att säga. Har bara kört henne tills i slutet av förra sommaren då jag kom på idéen att börja ridträna henne också eftersom hon förr har gått monté. Kan väl säga att det gick sådär i början..

Hon gör alltid samma sak vid samma plats, direkt då vi kommit ca 50 meter från stallet så börjar hon gå i sidled, kasta omkring med huvudet och försöka dra tyglarna ur händerna på mig, resa sig lite smått, snurra runt, backa, och bara allmänt försöka komma tillbaka till stallet! :arghh:
Har varit så ända sedan i höstas och jag trodde att det skulle gå bättre om vi hade sällskap men icket.. Vet inte om hon riktigt litar på mig eller vad det nu är för fel..
Har haft med mig piskan en del gånger och då har det gått bra och vi har kommit in på slingan i skogen och då är hon verkligen jättefin och lyhörd på mig! Men vill inte att jag ska behöva tvinga och piska henne till att lyda mig, så är det något som vet hur jag ska göra för att få henne att gå fram utan att trilskas och utsätta mig för fara då hon håller på som hon gör..?

Edit!: Hon beter sig bara såhär då jag rider och aldrig nånsin då jag kör henne!

Senast ändrad:
Hejsan. Har exakt samma problem så här tränade jag bort beteendet.
Ta ett helt tränings pass som består av att du rider från stallet oxh gör det om och om tills hon vet att det är du som bestämmer och om hon t.ex börjar snurra till högre dra i vänster tyglen så att hon kollar till vänster. Och pressa med höger skänkeln.
Backar hon så vänta tills hon stannar och när hon stannat, smacka igång henne så hon går framåt och ge henne MYCKET beröm. Om hon börjar dra tyglarna ur händerna på dig. Vänta tills hon slutar att slänga med huvudet, när hon har slutat driver du henne framåt. Går hon fram ge henne MYCKET beröm. Du kan även ha t.ex morötter eller något sådant och ge beröm med. Gör så ända till att hon vet att du bestämmer. Och så gör du det tränings passet. Och funkar det inte när du rider nästa gång så kan du ta och envisas med henne och göra samma sak och förhoppningsvis så går hon framåt efter att hon testat dig. Och sedan kan du ta ett kort pass i skogen.

GLÖM INTE ATT BERÖMMA HENNE ORDENTLIGT! !!

Hej! Jag både kör och rider ett varmblodssto som står på travskola, jag är den ända som håller på med henne då hon inte används på kurser så att säga. Har bara kört henne tills i slutet av förra sommaren då jag kom på idéen att börja ridträna henne också eftersom hon förr har gått monté. Kan väl säga att det gick sådär i början..

Hon gör alltid samma sak vid samma plats, direkt då vi kommit ca 50 meter från stallet så börjar hon gå i sidled, kasta omkring med huvudet och försöka dra tyglarna ur händerna på mig, resa sig lite smått, snurra runt, backa, och bara allmänt försöka komma tillbaka till stallet! :arghh:
Har varit så ända sedan i höstas och jag trodde att det skulle gå bättre om vi hade sällskap men icket.. Vet inte om hon riktigt litar på mig eller vad det nu är för fel..
Har haft med mig piskan en del gånger och då har det gått bra och vi har kommit in på slingan i skogen och då är hon verkligen jättefin och lyhörd på mig! Men vill inte att jag ska behöva tvinga och piska henne till att lyda mig, så är det något som vet hur jag ska göra för att få henne att gå fram utan att trilskas och utsätta mig för fara då hon håller på som hon gör..?

Edit!: Hon beter sig bara såhär då jag rider och aldrig nånsin då jag kör henne!

hon har antagligen märkt att när du inte har spöet med dig så lyckas du inte få henne att gå förbi. Ha med spöet, använd vid behov så att hästen går förbi eller "ta sats" förbi stället där hon brukar vilja vända. Trava, smacka och uppmuntra, efter du tagit dej förbi kan du sakta av och berömma.

Nackdelen med spöet är att tycker hästen fortfarande att den har anledning att inte gå så kommer den förmodligen sluta lyssna på det till slut också.
Tycker att varmblod kan vara lite luriga, för att dom är så "snälla" och lydiga och gör det man ber om, men plötsligt kommer såna här stora protester när man utsätter dom för mer än dom klarar av/är förberedda för eller upplevt obehag som till slut blir för mycket för dom så dom börjar protestera.
Så steg 1 blir att försöka tänka till ett steg längre (eller många steg tillockmed) i vad man kan göra för att förebygga att dom känner sig osäker eller känner obehag.
Slänger du bara på en sadel på hästen och drar iväg så är ju hästen egentligen inte alls inriden och förberedd för en sväng med ryttare. Vet man att inridningen har gjorts grundligt från början är det ju en sak, men har märkt fenomenet att man ofta kör på som om hästen redan är inriden med travare och hoppar över steg.
Så en strategi skulle kunna vara att tänka till hur du hade gjort om det var en helt oriden unghäst, vilka steg som är bra att ha med som förberedelse, och sen gå tillbaka och göra det 3-5 gånger så noga som du hade gjort med unghästen.
Och kolla så den inte har någon anledning att uppleva obehag, t ex att man har en halvtaskigt passande sadel.
Visst, man kan ju lösa det i själva situationen också. Det kanske man kommer behöva göra förr eller senare ändå. Men risken är ju att man börjar med konfrontationen innan orsaken är borta, så hästen som sagt bara kommer behöva hitta på nya lösningar i situationen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka