osäker (ganska långt)

A

aurian

Med risk för att bli kallad stor idiot skriver jag detta inlägg eftersom jag känner mig så väldigt osäker..

Har ett arabsto som är fyra år. En väldigt speciell liten dam men samtidgt mycket välhanterad och trevlig. Efter mycket tjat från min omgivning och för att hinna med sista året på teknis lite har jag efter mycetk funderande skaffat en medryttare. Här riskerar jag väl antagligen att bli sliten i småbitar anatar jag :crazy: men så är iaf fallet.

Hon har varit hos hästen fyra gånger. Två av gångerna har jag varit med. Hon är väldigt trevlig och försiktig och lugn. När de var mycket raketer på nyår och min häst var lite skärrad gick hon ut och tog en promenad istället för att rida tex.

var ute och red med henne i måndags och när vi höll på att göra iordning hästarna så skuttade min häst runt en massa och hon sa inte ifrån utan det var en liten cirkus. Inte massor men ändå stod hon inte still när hon borstade och så. Testar henne verkar det som. Sedan när vi red tyckte jag att hon inte verkade vilja skritta på lite längre tyglar och min häst gick inte i avslappnad form utan verakde väldgit spänd. Dessutom tyckte jag att hon la sadeln för långt fram.

Vet inte om jag är löjlig och bara har svårt att dela med mig av min häst eller om det är så att det är helt fel att ha en medryttare till en fyraårig arabhäst. Medryttaren har haft egen häst tidigare och är som sagt lugn och försiktig. Vet inte om hon bara inte vågade säga till min häst när jag var med eller om det är så. Vill ju inte förstöra hennes fina uppfostran som hon fått innan jag köpte henne!

Känner mig så himla orolig, min första egna häst och man vill ju inte göra fel. Samtidigt har jag själv varit medryttare åt unghästar och det har gått bra???

Sv: osäker (ganska långt)

Medryttaren ska ha hand om hästen två gånger i veckan är det tänkt. Vill ju egentligen helst vara själv med min häst men har ju pojkvän och katter och skola och jobb att tänka på också. Det är ju inte snällt mot henne om hon inte blir riden för att jag inte har tid heller. Tar mig självklart tid men mina dagar blir extremt långa mellan jag går hemifrån tills jag kommer tillbaka varje dag och min egen kropp verkar inte klara det riktigt lika bra som jag önskat.

Blir ännu mer orolig när jag läser inlägg om hur lätt hästar bli förstörda osv... :confused:

Varför pratar du inte igenom dina "funderingar" med medryttaren?

Förklara hur DU vill ha det och hur hästen fungerar.

Jag tror säkert att medryttaren är försiktig när du är med, det skulle iaf jag vara. :smirk:
Be henne att ta i så som det behövs för att "styra upp" din pålla.

Tycker inte att du är korkad att skaffar en medryttare till din unghäst!

Visa medryttaren hur du vill att hästen ska sadlas och berätta för henne hur hon ska säga ifrån när hästen testar henne. Det kan vara så att hon inte vågar säga till hästen när du är med, om du berättar för henne hur du säger ifrån så blir det lättare för henne då hon inte behöver vara rädd att vara för hård mot hästen.

Ha sedan god kontakt med medryttaren, fråga hur det går, hur hon tycker om hästen och om hon stött på några problem tex. Dela med dig av vad du kan och din kunskap om hur hästen är att rida och sköta. Ha sedan koll på din häst så märker du nog snabbt om något är fel.

Hoppas det går bra och våga lita på din medryttare lite om hon nu verkar bra!

Vet inte om jag är löjlig och bara har svårt att dela med mig av min häst eller om det är så att det är helt fel att ha en medryttare till en fyraårig arabhäst.

Varför skulle det vara något fel med det?? Har själv varit medryttare på unga arabhästar. 3-5 års åldern, det är tvärtom bra att de får röra på sig och vänja sig vid andra människor, det gäller ju alla unghästar inte bara araber.

Om du tycker att tjejen sadlar för långt fram så säg helt enkelt att du vill ha sadeln lite längre bak, men säg det inte som att du antyder att hon gör fel, utan hur hon kan göra det bättre.

Det här med att hon "dansade på stället", har hon någonsin gjort så med dig? OCh vad gjorde du då? Jag tycker att det var okej att hon inte sa ifrån, utan istället ignorerade hästen. På så sätt kanske hon slutar efter att ha upptäckt att det inte var så kul.

Jag kan förstå att den nya medryttaren inte helt vill släppa tyglarna i början innan hon har lärt känna hästen ordentligt, och när de har gjort det så kommer det antagligen bli mer avslappnat.

Hästen var väl spänd med dig också i början? Ha tålamod.

Lycka till!

Tack så mycket :-) Jo hon har testat mig också en del såklart :-) är bara lite självisk kanske tror jag. Och hon verkar himla gullig så det är klart att hon ska få en chans. Ska försöka vara tydligare med saker som jag tycker är viktiga bara, hon har tom haft egen arab förut så det bör ju inte vara några problem.

Fick bara en sådan kall känsla i maggropen att jag gjort fel..

Ja, men det blir säkert inga problem! =)
Det brukar ta ett tag, men jag är säker på att det fixar sig.

Var bor du? ;)

Jag har ju själ vvarti medryttare på unghästar och det har fungerat bra så då borde ju det här fungera också. Men det känns så himla olustigt, kan inte riktigt sätta fingret på vad bara :-) Efter era svar lutar jag mer och mer åt att det bara är jag som är lite löjligt själviskt och vill ha hästen för mig själv.. :angel:

Äh, det är klart du ska kunna prata med din medryttare hur du vill att hon ska sadlas och hanteras. :) Just sadling verkar vara ett vanligt fel de har med sig från ridskolor mm, jag har själv fått lära om en del från att sadla för långt fram, ser det som ett vanligt problem.

En sak är ju iaf säker och det är att du aldrig kommer att hitta en människa som redan känner din häst. Det tar tid att lära sig varandra och kunna komunicera bra. De är ju båda osäkra på varandra då de inte vet vart de har respektive ännu. Och när du är med är det självklart ännu svårare. Hästen känner av konstiga känslor från dig som hon kanske uppfattar som att "den där personen litar jag inte fullt på". Hon blir då också mer kritisk pga. din "oro". Medryttaren blir också osäker när du är med. Hon vill ju göra allt rätt från början såklart. Men man gör inte rätt från början, man måste prova sig fram med en ny häst.

Dock anser jag att sadel-problemet är viktigt att ta upp. Nu har du sett henne sadla ett par ggr va? Tycker du att hon hela tiden sadlar för långt fram så säg det nu. Du kan säga "På ** vill jag att du sadlar gaska långt bak, då det är jätteviktigt att sadeln är placerad rätt, speciellt på en unghäst som utvecklas". Samtidigt visar du hur du vill ha den. Gör gärna det innan ni börjar borsta så att du kan ta av sadeln igen och sen låta medryttaren sadla en gång strax efter. Då kommer hon inte se det som ett "prov" fast det egentligen är det. ;)

Jag tycker att man alltid ska ha en öppen och bra relation till sin medryttare. En häst är ett så komplicerat och skört djur att man måste vara överens om vad man ska göra och inte. Hon kan ju kanske ge dig lite bra tankar också.

Det tycker jag att du kan säga också. Att du kommer att vara ärlig med vad du tycker och tänker och att du vill att hon är detsamma mot dig, för hästens skull. Jag tror att medryttaren skulle känna en stor lättnad att du är så ärlig och öppen, det hade iaf jag gjort.

Jag kan säga att i alla fall jag är väldigt nervös när jag ska provrida och lyckas alltid klanta tilll det med utrustningen även om jag kan det egentligen. Skulle nog också vara osäker om att säga till hästen när ägaren är där

Som medryttare blir man ju lite försiktig i början, vad får jag göra? hur ska jag göra? Man vågar inte säga till hästen för man tror att ägaren ska bli sur. Säg till henne hur du vill ha det och hur hon ska göra. Som medryttare blir man bara glad av tips. särkilt i början när man inte känner hästen.

Det där med tyglarna kan vara tillfälligt.Jag föredrar att vara beredd när jag rider nya hästar, iofs bara de jag vet är problemhästar, vet jag att det är en lugn häst så behöver man ju inte ta till så mkt försiktighetsåtgärder.

Men prata med medryttaren hur du vill ha det å går hon inte med på det såkan du säkert fixa en annan medryttare.
Jag är oxå lite´"för " noggrann.Vill tex inte att ngn ska klappa mina hästar som i att "klappa/slå" dem, de får endast stryka :p
Men det är ju inte den enda regeln jag har om jag säger så ;)

Det där med att 'uppfostra andras hästar' är ett aber. Oftast blir man försiktig i överkant, och 'vågar' inte korrigera/säga till som man skulle ha gjort eftersom man inte vet hur ÄGAREN ska reagera.

Så prata igenom med medryttaren om hur ni ska förhålla er till vissa saker. T ex om hästen inte står still, vad är okej och inte okej att göra. Är det okej om hästen står still men skrapar med hoven? Om inte, hur 'skarpt' får man säga till osv?

Ang sadeln för långt fram så gå igenom det med med medryttaren.

Och att hästen var spänd - aaaandas, medryttaren hade bara varit där fyra ggr, hon & hästen känner inte varandra. Och så var du med och medryttaren var säkert lite nervös och hästen kände det!

Jag tycker gott och väl att du kan ha en medryttare!
Tänk vad skönt att de gånger du är där och pysslar/rider så kan du göra det helhjärtat eftersom du kanske var ledig dagen innan. Skönt!
Ett råd har jag bara:
Gå igenom allt med medryttaren hur du vill ha det och hur du "behandlar" olika situationer som brukar uppstå.
Hon är nog extra försiktig när du är med och det är ju bättre för hästen om ni gör någelunda lika. Medryttaren är ju knappast någon tankeläsare och hon blir nog bara glad och lättad, bara du tar upp det på rätt sätt med henne.

Ni har ju så rätt, jag har nog inte varit tillräckligt tydlig med hur jag vill ha vissa saker heller .Tycker att det är svårt att säga till, man vill ju inte vara värsta ragatan heller. Men samtidigt är det ju viktigt med att ens häst behandlas bra. Ska säga till om sadeln nästa gång och lite noggrannare gå igenom några NH lekar och lite så tänkte jag. Har en instruktör som brukar komma och ha lite sådana lektioner, så jag tänkte föreslå att medryttaren är med nästa gång. Och jag var nog själv rätt så försiktig när ägaren var med i början så det är nog ingen fara.

Min häst tittar ju efter mig hela tiden när jag är där också och blir alltid så himla svartsjuk när jg håler på med andra hästar så det kan ju också ha hjälpt till.

*till Chrystler* jag vill inte heller att någon ska klappa på min häst då som du sa. Bara smeka, Det lärde jag mig av hennes uppfödare, att hon inte ser det som beröm direkt untan snarare undrar varför man gör så. Är ju nästan som att slå på hästen. Inte riktigt såklart men det fyller ju ingen funktion att klappa genom att slå..

Hmm blev rörigt det här men jag kanske kan tala med medryttaren om det också, uppfödaren kunde ju säga det till mig utan att jag tog illa upp...

tack alla snälla som svarat..kände mig så himla onasvarig som skaffat en medryttare till min lilla häst..

Du kan ju säga att du vill gå igenom lite saker med henne eftersom ni på sätt och vis ska uppfostra hästen tillsammans. Att det inte på något vis är personlig kritik utan för hästens skull så att ni gör lika.
Du kan ju även ta upp lite andra saker som du tycker är viktiga, men inte har sett att hon gjort "fel" då du har varit med. Om du bara tar upp sådant som hänt när ni red tillsammans kanske hon känner sig lite iakttagen...

PS. Jag känner mig oansvarig som INTE lyckats skaffa en medryttare till min häst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar