Osäker på hästköp

Jag förstår verkligen inte detta med att inte göra något mer med hästen än att bara pyssla och promenera lite.
Hästar kan landa och fina sig tillrätta även om de rids.
Ännu hellre om det är en lite osäker häst, in i rutinerna direkt. Rutiner är trygghet.

De som köpte min förra häst har gjort som du. Låtit landa genom att inte rida och vara försiktiga. Det har slutat i katastrof, hästen har tagit över fullständigtoch de vågar inte rida den alls.
En häst som var världens enklaste hemma hos mig.
Så igen, ställ krav!
Precis sån är min erfarenhet också. Dvs att hästarna skall in i rutinen omgående.

Sen får man ju anpassa intensiteten i träningen för att hästen skall hinna vänja sig vid annan ridning, annat underlag osv.
 
Precis sån är min erfarenhet också. Dvs att hästarna skall in i rutinen omgående.

Min erfarenhet också. Och jag är upplärd så. Hästen ska direkt in i rutiner som det är tänkt. Är den inriden och ska rida - rid första eller andra dagen (när hästen kommer eller dagen efter) och fortsätt så. Ut i hagen som övriga, in från hagen som övriga - alla rutiner ska sitta.

Sedan behöver man inte rida skiten ur dem den första tiden, mer känna sig för att allt funkar (paddocken, ridhuset, uterundan, med och utan sällskap etc).

Att låta hästen vila sig stallmodig är som att be om problem enligt mig och jag har svårt att se varför man tänker så. I vilket syfte?
 
Tusen tack alla för all er hjälp!! Jag blev verkligen peppad av alla råd och fattade ett beslut baserat på de svar jag fått ifrån er och på en trend jag känt av att det faktiskt blir sämre mellan oss och inte bättre och att negativiteten ökar. Han kan inte bara gå i hagen och göra ingenting förutom de vanliga rutinerna och att allt sker efter hans behag. Jag tog ut honom idag (till hands) i skogen och gick en 40 min runda. Han testade lite på vägen men det var helt under kontroll. Värst var det faktiskt när vi skulle gå hemifrån (försökte vända och gå tillbaka) och när vi började närma oss hemmet igen (ville springa hem utan mig). Men ute i skogen var det som att han var tvungen att lita på mig eftersom det bara var han och jag där och vi var långt hemifrån.
Min plan nu är att fortsätta med promenader bara han och jag och att jag börjar rida i paddocken, ev med en häst till sällskap i början. När ridningen känns något sådär invand börjar jag med uteritt tillsammans med hästkompis, sen uteritt där någon går med och sedan uteritt själv.
Detta känns som en ganska bra plan just nu så får vi se vad det blir av det. Detta blir ju lite som en kompromiss, att sätta igång men ändå ta det ett steg i taget.
 
Jag tror jättemycket på att man om man vill - bryta dåliga mönster - vid stora omställningar, t.ex en flytt. Man kan liksom passa på när de är lite osäkra i början. När vi har köpt hästar (rätt många har passerat genom åren) så rider vi dem nästan alltid dag nr 2. Undantaget var en imp. som var undernärd och i dåligt skicka pga den långa resan. Han fick gå i hagen och äta upp sig ett tag först. Red sedan i några veckor och ställde sedan av i två månader - bete.
Vad man gör när man "passar på" är att visa vem som bestämmer och vilka regler/rutiner som gäller. Ju yngre desto lättare är min erfarenhet. Tänk också på att en del hästar är reserverade av naturen - betyder inte att de är dåliga eller har dåligt psyke. Jag har ett sto som är otroligt reserverad. Jag kan göra precis vad som helst med henne, vilket litet barn som helst kan leda, borsta osv men hon stänger av och man ser hur hon bara går in i sig själv. Om man däremot lämnar henne space så väljer hon vilka hon tycker om och kommer fram själv.
Jag skulle också vilja säga att försök ett tag till fast inkludera ridning och otroligt tydliga regler/rutiner utifrån hur du vill ha det och gillar ni inte varandra efter någon månad så sälj. Det finns en människa för varje häst - det är jag helt säker på!
 
Tusen tack alla för all er hjälp!! Jag blev verkligen peppad av alla råd och fattade ett beslut baserat på de svar jag fått ifrån er och på en trend jag känt av att det faktiskt blir sämre mellan oss och inte bättre och att negativiteten ökar. Han kan inte bara gå i hagen och göra ingenting förutom de vanliga rutinerna och att allt sker efter hans behag. Jag tog ut honom idag (till hands) i skogen och gick en 40 min runda. Han testade lite på vägen men det var helt under kontroll. Värst var det faktiskt när vi skulle gå hemifrån (försökte vända och gå tillbaka) och när vi började närma oss hemmet igen (ville springa hem utan mig). Men ute i skogen var det som att han var tvungen att lita på mig eftersom det bara var han och jag där och vi var långt hemifrån.
Min plan nu är att fortsätta med promenader bara han och jag och att jag börjar rida i paddocken, ev med en häst till sällskap i början. När ridningen känns något sådär invand börjar jag med uteritt tillsammans med hästkompis, sen uteritt där någon går med och sedan uteritt själv.
Detta känns som en ganska bra plan just nu så får vi se vad det blir av det. Detta blir ju lite som en kompromiss, att sätta igång men ändå ta det ett steg i taget.
Bra, ta det lugnt. En variant är att gå ut och rida hem, på sätt får en bra driv hemåt utan alltför mycket bråk pga stenar och fladdrande påsar etc. Jag har ridit in mina hästar så eftersom jag ridit in dem själv utan sällskap. Släpp prestationsångsoch mys och ha trevligt med din häst. Om någon vill att du ska göra saker så känn efter själv vad ni två vill. Låt ingen tvinga er att tävla eller träna om ni egentligen inte vill. Ni är faktiskt två om att tävla och träna. Är det bara du som ska bestämma så finns det en sport som heter enduro även go-cart och speedway är sporter där föraren bestämmer.

Ni ska ju bli ett långsiktigt ekipage, ni är två.
 
Och min häst visade sig också ha väldig separationsångest när jag fick hem henne. Stod och reste sig / studsade och blev mer eller mindre okontaktbar på stallgången, gick i spinn i boxen och ville helst av allt springa tillbaka till hagen och var stressad att leda. Jag tror också på att man skall komma in i rutinerna så snart som möjligt - ju förr hästen inser vad som gäller och hur saker och ting går till desto bättre. Faktum är att min häst var som allra bäst just när jag red, då kände hon sig trygg. Det var bra mycket enklare att hoppa upp och skritta barbacka från hagen än att leda henne, då hon helt enkelt kände sig betydligt tryggare med mig på ryggen.

Idag, ungefär 10 månader senare är hon supercool. Har fortfarande svårt att stå i boxen själv men kan utan problem lämnas på stallgången och andra hästar kan lämna stallet utan att hon hetsar upp sig (tränarens 2-åriga dotter kan stå och borsta benen på henne). Hon är urmysigt att promenera och rida på själv och med sällskap. Helt enkelt min drömhäst .

Det jag vill komma till är att jag tycker du ska sitta upp omgående, lika bra att den lär sig med en gång, och det kanske visar sig att den är som min - blir tryggare med ryttare på ryggen. Det kommer att lösa sig! :)
 
Jag var nära på att "returnera" min efter att hon visat sig testa på div. sätt som jag inte räknat med att behöva hantera.
Hon stukade sig dessutom i hagen första dagen och fick vila två veckor i.o.m. det. Mardröm.. Jag som sett fram emot det så länge!
Jag kände inte alls någon kärlek till henne på det sättet jag gjort med min förra, och det gjorde mig så omotiverad att ens ta tag i situationen.
Det slutade med att den tidigare ägaren kom ut och gav lite tips samtidigt som jag tog hjälp av en unghästutbildare att jobba henne ordentligt från marken och bryta det mönster uppstått.

Håller med många andra här också; in i rutinerna. Ingen "särbehandling".
Hon hade knappt gått i hage tidigare och förstod inte alls rutinerna med ut och insläpp och hon var dessutom inte heller van vid att få så mycket uppmärksamhet. (Stått i stora tävlingstall utomlands i hela sitt liv). Så när förra ägaren hälsade på sa hon "Ofcourse she acts like a bitch, she thinks she's the hottest thing in town with all this attention" :banghead: Skämt åsido

Det blev bättre så snart vi började jobba/arbeta tillsammans, både från mark och uppsuttet.
Idag, 15 månader senare, är vi ett team. :heart
 
Två veckor är jättekort tid ju. Jag köpte min som sexåring också, direkt från uppfödaren. Jättemysig häst som var lätt och okomplicerad på provridning men stimmade runt, reste sig, var väldigt otrygg att rida osv osv osv när han väl kom hem till mig. Jag var skiträdd första fyra månaderna, trots att jag red för instruktör 5 dagar/v. Hade till och med planen uppe att lämna hästen till någon välrenommerad unghästutbildare för försäljning eftersom det ändå skulle löna sig ekonomiskt (iaf integå så mkt minus) på att göra så. Efterhand fäste han sig mer och mer i hjärtat och blev enklare och enklare att rida. efter ett halvår gick det bra och nu ytterligare några månader till senare känns han som "hästen jag köpte".
 
Ett litet tillägg också ang just "rutinerna" många klokt skrivit om .
Rutinerna innebär ju även för hästen ffa att den trots allt lever större delen av dygnet med andra hästar och utan deras ägare som kommer några timmar ...
Därför är det klokt att första veckorna iallafall verkligen anpassa sig som ägare till att låta hästen följa och komma in i just stallet, hästarnas och rutinerna runt det . Fordringar, in och utsläpp .
Jag anpassar mig oftast den första veckan iallafall till att låta dessa rutiner ha sin gång för att slussa in hästen och få den att känna igen sig och knyta an en trygghet i de nya rutinerna och ny ägare. Dvs jag bryter inte gärna rutinerna med att första veckan/veckorna dyka upp på morgonen direkt efter utsläpp för att rida och ta in hästen osv .
Brukar komma på eftermiddan i samband med ungefärligt insläpp och sen rida efter insläpp .
Man ser rätt snabbt utifrån det om hästen är trygg eller om den är lite känsligare .
Oavsett ger jag dem inte vila utan som flera påtalat - direkt in i rutiner även med sånt . Även om jag tycker det är vettigt att inte direkt börja med avvikande scheman för när jag rider - för en sån "rutin" blir inte en rutin om inte hästen fått en hyfsad koll på basrutiner i övrigt dvs hur rutinen för den större delen av tiden ser ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 053
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp