Sv: OS doping

Jag tycker att påföljden måste bli allvarligare för de som åker fast i dopingprov. Det räcker inte att de blir av med eventella medaljer.
Avstängning tycker jag, oavsett hur hästen är dopad, (ryttarna gillar ju att skylla på hästskötare/veterinärer osv osv). Hur jävla svårt kan det vara att se till så att hästen inte får i sig otillåtna medel??
Sen olika lång avstängning beroende på hur pass allvarlig dopingen är.
En annan grej skulle kunna vara att blir man upptäckt för doping i OS 2008, får man inte heller rida nästa OS år 2012.

Att dopa sig själv är inte okej, att dopa hästen är än värre.
I sverige kan du få fängelse om du knarkar, men knarkar du ner hästen, ja i värsta fall förlorar du din medalj....

HÅRDARE TAG behövs.

Ta till exempel fam. Beerbaum. Där har ju i alla fall 2 av 3 dopat sina hästar, de blev av med en medalj och sen är de tillbaka på tävlingsbanorna igen. Har man gjort någon uppföljning? Kontrolleras deras hästar regelbundet i samband med tävlingar?

Människor kan man ju kontrollera drogfrihet på genom att ta regelbundna prover - varför gör vi inte samma med de hästar som har blivit dopade?

Vad jag förstått så hade 8 hästar testats positivt, 4 st av dem kvalade till individuella finalen och stängdes av därifrån...

Rejäla straff tycker jag att de ska ha, OAVSETT hur hästarna fått i sig substansen (är det inte så att ryttaren alltid är ansvarig för att hästen inte startar med otillåtna substanser, då kvittar det ju HUR hästen fått i sig ämnet). Avstängning i minst ett år t.ex (det kommer ju svida rejält i proffsens plånböcker att inte kunna hoppa in några prispengar, samt svikande sponsorer :devil:)

Vad jag förstått så hade 8 hästar testats positivt, 4 st av dem kvalade till individuella finalen och stängdes av därifrån...

Rejäla straff tycker jag att de ska ha, OAVSETT hur hästarna fått i sig substansen (är det inte så att ryttaren alltid är ansvarig för att hästen inte startar med otillåtna substanser, då kvittar det ju HUR hästen fått i sig ämnet). Avstängning i minst ett år t.ex (det kommer ju svida rejält i proffsens plånböcker att inte kunna hoppa in några prispengar, samt svikande sponsorer :devil:)

vart läste du de?

Hörde det på TV´n som var på i bakgrunden... Lite förvånad över den norska ryttaren

Edit:

Men nu när jag googlat lite så hittar jag "bara" uppgifter om 4...

Senast ändrad:

jag blir så himla trött, hur ska vi göra?
Det är väldigt enkelt. Bara att ta samma väg som trav o galoppsporten :). Då får man också finna sig i att bli kollad i LD och oanmälda besök i ridstallarna. För det finns nog en hel del dopade hästar i låga klasser som använder alla möjliga o omöjliga salvor och annat krafs

låter som en god idé, men blir nog väldigt kostsamt. Det blir väl vi "rena" tävlingsryttare som får betala för att några är ovilliga/okunniga att läsa TR och rätta sig efter reglerna.

Jag håller inte riktigt med om att det alltid är så enkelt att hålla koll på om hästen blir dopad eller inte. Tex har det funnits spår av otillåtna substanser i vanligt pelleterat kraftfoder. Finns ju trotts allt ett par ryttare som har åkt dit pga det. Har för mig att det hade varit typ kaffebönor som hade malts på samma ställe som fodret senare krossades på och då hade det funnits reser av koffein(?) i fodret och flera åkte dit för det.
Med dagens metoder så kan man spåra otroligt små mängder av dopingklassade substanser och jag tycker faktiskt att det känns ganska tramsigt att man kan fälla någon för att ha så små mängder i kroppen så att det inte kan ha någon som helst verkan.
Men självklart måste vi få stopp på avsiktig och verkande doping samt olika typer av yttre våld som hästar utsätts för, för att öka prestationen( barrering, spikskydd, glassplitter mm. mm.).

Just det här ämnet som hittades är ju något som tidigare inte synts på dopingprov, men också något som hästen inte ska kunna få i sig via foder. Och som jag förstår det så verkar det ju helt uppenbart kunna ha en prestationshöjande effekt iom att det både är smärtlindrande och ökar känsligheten, två saker som helt klart ger en fördel i den här sporten. Man får ju givetvis hoppas att det är oavsiktligt, men eftersom så många testats positivt för samma subbstans och det tidigare varit svårt att hitta i dopingproverna gör ju att man börjar undra....
Alla som åker fast i dopingprov bortförklarar ju sig och spelar ovetande både skyldiga och oskyldiga...
I mitt tycke när det nu är så tuffa prover VARFÖR!! ska man då kleta på hästarna en massa konstigt moijjs!!???
Är inte det bara idiotiska risktagningar..??

Namnen kan väl droppas också. De är trots allt officiella personer.

Tony André Hansen, Norge
Bernando Alves, Brasilien
Denis Lynch, Irland
Christian Ahlmann, Tyskland

Jag blir trött, besviken och ledsen. Dock, B-proverna är inte analyserade än. Det dröjer ett par dagar.
I väntan på de svaren avvaktar jag nog.

kl

jag tycker det här låter väldigt väldigt konstigt... här har vi fyra hästar, från olika länder, och alla har tillfälligtvis testat positivt på en såpass udda substans?? what are the odds??
nu har ju lynch sagt att han användt equiblock, som innehåller capsaicin, men dom säger dom inte har en aning.

tony andre sa att hans häst hade haft skav på ryggen och att någon haft salva på honom, men en sårsalva kan ju inte innehålla chili. :crazy:

nej jag tycker det hela låter mystisk.

Lynch visade ju tom burken med salvan. Texten på den löd: "Innehåller capsaicin, testar inte positivt"...

Hansens hästs test hade väl gett utslag på urinet, inte blodet, vilket tydligen är tvärtom mot hur det borde varit om det var salvan som var boven i dramat (enligt vad jag läste i vår morgontidning...)

Senast ändrad:

Dessa som testade positivt åkte fast genom STICKprovs kontroller alltså finns det mängder med andra hästar som inte är testade, och jag är tyvärr väldigt säker på att det varit många fler som åkt dit om du testat alla. Detta är ett preparat som tidigare inte kunnat spåras och det är väldigt frekvent använt tyvärr (jag vet tyvärr bla att det använts tom på unghästar i championaten här hemma).
Snacket går tyvärr i kulisserna om en del sådana här preparat som är säkra att använda (verkar nästan anses som lagliga iom att de inte syns på dopingprov, tills nu då). Jag antar i alla fall att det är samma medel då det är precis den beskrivningen jag fått höra om detta som används här.
Nej framför fler dopingprover, problemet är väl att det blir dyrt att göra många annars tycker jag att det skulle vara obligatoriskt i sådana här mästerskap att alla hästar testades och för att vara riktigt effektivt skulle det göras direkt efter sista starten hästen gör av den enkla anledningen att tar man proven tidigare är det svårare att fånga sådana här preparat iom att det är något som hästens ben smörjs in med när den startar.
Även andra "viktiga" klasser skulle ha bättre kontroller tex våra egna unghästchampionat som ändå påverkar hästarnas värden en hel del och kan locka folk till att göra dumma saker. Testa tex alla som skall gå final eller i alla fall alla som blev placerade.
Är så jäkla trött på alla som skall fuska och påverka prestationen på alla sätt det går. Se bara hur det tom kryper ner på unghästtesterna att man inte ens kan få ha bakbensskydd på en 4 åring som hoppar för att vissa håller på och mixtrar med skydden, första steget tas alltså redan på den nivån för vissa, skrämmande....

Dessa som testade positivt åkte fast genom STICKprovs kontroller alltså finns det mängder med andra hästar som inte är testade, och jag är tyvärr väldigt säker på att det varit många fler som åkt dit om du testat alla. Detta är ett preparat som tidigare inte kunnat spåras och det är väldigt frekvent använt tyvärr (jag vet tyvärr bla att det använts tom på unghästar i championaten här hemma).
Snacket går tyvärr i kulisserna om en del sådana här preparat som är säkra att använda (verkar nästan anses som lagliga iom att de inte syns på dopingprov, tills nu då). Jag antar i alla fall att det är samma medel då det är precis den beskrivningen jag fått höra om detta som används här.
Nej framför fler dopingprover, problemet är väl att det blir dyrt att göra många annars tycker jag att det skulle vara obligatoriskt i sådana här mästerskap att alla hästar testades och för att vara riktigt effektivt skulle det göras direkt efter sista starten hästen gör av den enkla anledningen att tar man proven tidigare är det svårare att fånga sådana här preparat iom att det är något som hästens ben smörjs in med när den startar.
Även andra "viktiga" klasser skulle ha bättre kontroller tex våra egna unghästchampionat som ändå påverkar hästarnas värden en hel del och kan locka folk till att göra dumma saker. Testa tex alla som skall gå final eller i alla fall alla som blev placerade.
Är så jäkla trött på alla som skall fuska och påverka prestationen på alla sätt det går. Se bara hur det tom kryper ner på unghästtesterna att man inte ens kan få ha bakbensskydd på en 4 åring som hoppar för att vissa håller på och mixtrar med skydden, första steget tas alltså redan på den nivån för vissa, skrämmande....

Kan inte göra annat än att instämma i att det är förjäkligt rent ut sagt om det är som du beskriver.
Det är också precis lika illa som barrering isåfall om det är så att den ökade känsligheten förstärker smärtan för hästarna..
Pinsamt dåligt av de som använder och en stor skafläck för hästsporten..
Stäng av dem stenhårt..det ska svida så in i.. kan ju börja med att de inte får rida över nästa mästerskap heller.. ngn sopm skrev och ett mkt gott råd!!
Att hänvisa till att hästarna far illa verkar de ändå skite fullständigt i eftersom de använder dessa preparat..

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hemmapubliken får se världsettan Henrik von Eckermann och övriga svenska ryttarstjärnor. De internationella hoppningarna i Strawberry...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hemmapubliken får se världsettan Henrik von Eckermann och övriga svenska ryttarstjärnor. De internationella hoppningarna i Strawberry...
Svar
0
· Visningar
53
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart hur hoppningens OS-medaljer i Paris fördelas! OS-guld går till Tysklands Christian Kukuk. Hans första individuella OS...
Svar
0
· Visningar
202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka