Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag förstått så hade 8 hästar testats positivt, 4 st av dem kvalade till individuella finalen och stängdes av därifrån...
Rejäla straff tycker jag att de ska ha, OAVSETT hur hästarna fått i sig substansen (är det inte så att ryttaren alltid är ansvarig för att hästen inte startar med otillåtna substanser, då kvittar det ju HUR hästen fått i sig ämnet). Avstängning i minst ett år t.ex (det kommer ju svida rejält i proffsens plånböcker att inte kunna hoppa in några prispengar, samt svikande sponsorer )
Det är väldigt enkelt. Bara att ta samma väg som trav o galoppsporten . Då får man också finna sig i att bli kollad i LD och oanmälda besök i ridstallarna. För det finns nog en hel del dopade hästar i låga klasser som använder alla möjliga o omöjliga salvor och annat krafsjag blir så himla trött, hur ska vi göra?
Dessa som testade positivt åkte fast genom STICKprovs kontroller alltså finns det mängder med andra hästar som inte är testade, och jag är tyvärr väldigt säker på att det varit många fler som åkt dit om du testat alla. Detta är ett preparat som tidigare inte kunnat spåras och det är väldigt frekvent använt tyvärr (jag vet tyvärr bla att det använts tom på unghästar i championaten här hemma).
Snacket går tyvärr i kulisserna om en del sådana här preparat som är säkra att använda (verkar nästan anses som lagliga iom att de inte syns på dopingprov, tills nu då). Jag antar i alla fall att det är samma medel då det är precis den beskrivningen jag fått höra om detta som används här.
Nej framför fler dopingprover, problemet är väl att det blir dyrt att göra många annars tycker jag att det skulle vara obligatoriskt i sådana här mästerskap att alla hästar testades och för att vara riktigt effektivt skulle det göras direkt efter sista starten hästen gör av den enkla anledningen att tar man proven tidigare är det svårare att fånga sådana här preparat iom att det är något som hästens ben smörjs in med när den startar.
Även andra "viktiga" klasser skulle ha bättre kontroller tex våra egna unghästchampionat som ändå påverkar hästarnas värden en hel del och kan locka folk till att göra dumma saker. Testa tex alla som skall gå final eller i alla fall alla som blev placerade.
Är så jäkla trött på alla som skall fuska och påverka prestationen på alla sätt det går. Se bara hur det tom kryper ner på unghästtesterna att man inte ens kan få ha bakbensskydd på en 4 åring som hoppar för att vissa håller på och mixtrar med skydden, första steget tas alltså redan på den nivån för vissa, skrämmande....