E
ehtrod
Sv: Örter till fånghäst
Det är intiflammatorisk - utdrivar giftar från kroppen!
Det är intiflammatorisk - utdrivar giftar från kroppen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Ang. örter till fånghest, ska jeg ta det från en annan synsvinkel, därför att jag inte vet nånting om dom här blandingarna...
OM hästen har fått fång, då är örter superbra at ge (antiflammatoriska), t.eks. nässlor, maskros, kamille, timjan. I en avgiftningsperiod (en vecka ung.) kan man ge dessa örter så mycket som hästen orkar at äta, sidan om hö och halm (gräs får den så klart INTE få alls!!!)
Nässlorna slår man ner eller plockar och låter dom ligga till dagen efter, då är dom klara att äta, utan att hästen "brännar" sig på dom. Dom andra kan ges helt friska!
Och kom ihåg, anlita en vet. om hästen mår dårligt, få hovarna verkade RÄTT så INGA belastningar finns i hovväggarna och promenera mycket med din häst (det skulle den ha gjort själv i naturen) Så ingen boxhvila, utan mycket rörelse i t.ex. paddock eller grushage!
Det finns en bok om örter till hästar, men kommar inte ihåg vad den heter - nån som vet??
Som sagt, min shettis har inte uppvisat några fångsymptom i år! Han äter bara "naturligt" foder såsom lusern, betfor o så får även han jäst för att tarmfloran ska kunna "rulla på" utan krångel dvs. tarmstörningar.
Han verkas av vanlig hovslagaren, o går i lösdrift dygnet runt året om för han trivs bäst med det. Har haft honom på boxen, men han blev helgalen, o ville bara ut så då sparkade han väggarna helatiden.
Ville inte att han skulle skada sig då han några ggr (enligt markägaren) hängt sig över boxdörren trots att boxdörren är större än han själv. Så då blev det utegång för honom o så blir det.
Han rör på sig i princip helatiden, ligga o mysa lite, sen så brukar jag ta ut honom på promenader för det ska visst vara bra för blodcirkulationen i hovarna. Vet inte hur man ska förklara det, men jag tror nog du fattar.
Han kan inte äta stärkelserikt foder. Det ska vara noll stärkelse i foder, därför får han lusern. Och så får även han mineralslicksbaljan, som han delar på med mina märrar - dom går i beteshagen utom shettisen -
Nej nässlor är Inte antiinflammatoriska. Dock är dom blodrenande och mkt rika på vitamin C. Men att ge så mkt som en hel hink har inget som helst syfte ut terapeutisk synpunkt....
Boken du syftar på är säker Hästägarens Örtabok av Hilary Page Self.
nu tror jag att du tillskriver nässlorna en egenskap som de inte riktigt kan uppnå...
Dessutom, som HH skriver, så kan de snarare späda på fången med sitt stärkelseinnehåll än att göra nytta antiinflammatoriskt.
Antiinflammatoriskt gör nytta för att lindra de redan uppkomna symptomen, men det är själva orsaken man måsta angripa för att bli av med eländet. Dvs man ska ta bort det foder som orsakar tarmflorerubbningen och stabilisera tarmfloran så att det inte blir mer toxiner...
Boken du syftar på är säker Hästägarens Örtabok av Hilary Page Self.
En häst som har betes/foderutlöst fång har en rubbad tarmflora. Det som känns självklart att först och främst utesluta ur kosten till en sådan häst är fodermedel som i sig kan försämra tarmfloran. Ffa stärkelse.. Därför förefaller det märkligt, för att inte säga direkt korkat, att saluföra en vara som riktad till fånghästar när spannmålsprodukter är huvudingrediens, även om en del av spannmålen tycks vara i kli form där en del av stärkelsen tagits bort. Det finns ju så många andra fodermedel.
Jag tror inte din häst skulle bli sjuk av små mängder safe and sound men det verkar som en onödig produkt.
Det är väl bra och säker mat din häst får. Fiber, fett, tillräckligt med protein och minimum/ingen stärkelse är bra mat för hm.
Ehtrod – vad skulle tanken med att ge en stor hink stärkelserika nässlor dagligen vid akut fång vara?
HH
Nej, jag vet att nässlor är starkelsesrikt, men rensande för tarmflora och blod;-)
Våran equiterapeut tipsar om Boswellia till akut fång.
Nej, jag vet att nässlor är starkelsesrikt, men rensande för tarmflora och blod;-) Men... betfor är inte bra for hovarna... sockar behöver ingen häst, och specielt ingen som har problem med hovarna - eller fång... ta bort det - lucerernen är bra, men inte för mycket, har mycket protein i sig... rörelse - lösdrift - din lille kille måste vara en nöjd häst Lyska till denna säsonen