Örter till fånghäst

Sv: Örter till fånghäst

Det är intiflammatorisk - utdrivar giftar från kroppen!

Har två fånghästar här som har ätit detta varje sommar nu under 5 års tid, innan var det omöjligt att ha dem ute under sommaren i närheten av gräs. Så vad dina vänner upplever är vad jag för erfarenhet, de två tidigare somraran innan de fick laminator var ett enda stort kaos av vet besök och smärtstillande medel samt boxförvaring.:cry:

nu tror jag att du tillskriver nässlorna en egenskap som de inte riktigt kan uppnå...
Dessutom, som HH skriver, så kan de snarare späda på fången med sitt stärkelseinnehåll än att göra nytta antiinflammatoriskt.

Antiinflammatoriskt gör nytta för att lindra de redan uppkomna symptomen, men det är själva orsaken man måsta angripa för att bli av med eländet. Dvs man ska ta bort det foder som orsakar tarmflorerubbningen och stabilisera tarmfloran så att det inte blir mer toxiner...

Hej!

Ang. örter till fånghest, ska jeg ta det från en annan synsvinkel, därför att jag inte vet nånting om dom här blandingarna...

OM hästen har fått fång, då är örter superbra at ge (antiflammatoriska), t.eks. nässlor, maskros, kamille, timjan. I en avgiftningsperiod (en vecka ung.) kan man ge dessa örter så mycket som hästen orkar at äta, sidan om hö och halm (gräs får den så klart INTE få alls!!!)
Nässlorna slår man ner eller plockar och låter dom ligga till dagen efter, då är dom klara att äta, utan att hästen "brännar" sig på dom. Dom andra kan ges helt friska!
Och kom ihåg, anlita en vet. om hästen mår dårligt, få hovarna verkade RÄTT så INGA belastningar finns i hovväggarna och promenera mycket med din häst (det skulle den ha gjort själv i naturen) Så ingen boxhvila, utan mycket rörelse i t.ex. paddock eller grushage! :)
Det finns en bok om örter till hästar, men kommar inte ihåg vad den heter - nån som vet??

Som sagt, min shettis har inte uppvisat några fångsymptom i år! Han äter bara "naturligt" foder såsom lusern, betfor o så får även han jäst för att tarmfloran ska kunna "rulla på" utan krångel dvs. tarmstörningar.
Han verkas av vanlig hovslagaren, o går i lösdrift dygnet runt året om för han trivs bäst med det. Har haft honom på boxen, men han blev helgalen, o ville bara ut så då sparkade han väggarna helatiden.
Ville inte att han skulle skada sig då han några ggr (enligt markägaren) hängt sig över boxdörren trots att boxdörren är större än han själv. Så då blev det utegång för honom o så blir det.
Han rör på sig i princip helatiden, ligga o mysa lite, sen så brukar jag ta ut honom på promenader för det ska visst vara bra för blodcirkulationen i hovarna. Vet inte hur man ska förklara det, men jag tror nog du fattar.

Han kan inte äta stärkelserikt foder. Det ska vara noll stärkelse i foder, därför får han lusern. Och så får även han mineralslicksbaljan, som han delar på med mina märrar - dom går i beteshagen utom shettisen -

Nej nässlor är Inte antiinflammatoriska. Dock är dom blodrenande och mkt rika på vitamin C. Men att ge så mkt som en hel hink har inget som helst syfte ut terapeutisk synpunkt....

Boken du syftar på är säker Hästägarens Örtabok av Hilary Page Self.

Som sagt, min shettis har inte uppvisat några fångsymptom i år! Han äter bara "naturligt" foder såsom lusern, betfor o så får även han jäst för att tarmfloran ska kunna "rulla på" utan krångel dvs. tarmstörningar.
Han verkas av vanlig hovslagaren, o går i lösdrift dygnet runt året om för han trivs bäst med det. Har haft honom på boxen, men han blev helgalen, o ville bara ut så då sparkade han väggarna helatiden.
Ville inte att han skulle skada sig då han några ggr (enligt markägaren) hängt sig över boxdörren trots att boxdörren är större än han själv. Så då blev det utegång för honom o så blir det.
Han rör på sig i princip helatiden, ligga o mysa lite, sen så brukar jag ta ut honom på promenader för det ska visst vara bra för blodcirkulationen i hovarna. Vet inte hur man ska förklara det, men jag tror nog du fattar.

Han kan inte äta stärkelserikt foder. Det ska vara noll stärkelse i foder, därför får han lusern. Och så får även han mineralslicksbaljan, som han delar på med mina märrar - dom går i beteshagen utom shettisen -

Nej, jag vet att nässlor är starkelsesrikt, men rensande för tarmflora och blod;-) Men... betfor är inte bra for hovarna... sockar behöver ingen häst, och specielt ingen som har problem med hovarna - eller fång... ta bort det - lucerernen är bra, men inte för mycket, har mycket protein i sig... rörelse - lösdrift - din lille kille måste vara en nöjd häst:bow: Lyska till denna säsonen

Nej nässlor är Inte antiinflammatoriska. Dock är dom blodrenande och mkt rika på vitamin C. Men att ge så mkt som en hel hink har inget som helst syfte ut terapeutisk synpunkt....

Boken du syftar på är säker Hästägarens Örtabok av Hilary Page Self.

Nej ok, det var kanske lite fel, men jo, det fungar faktiskt - har bra erfarenhet på det sättet - haft shettis förut, och så fort han visade minste symptom tog jag bort honom från betet och gav nässlor och andra örtar jag hittade runt hagarna - och mycket rörelse, det fungade!! Han fick aldrig fång!:)

nu tror jag att du tillskriver nässlorna en egenskap som de inte riktigt kan uppnå...
Dessutom, som HH skriver, så kan de snarare späda på fången med sitt stärkelseinnehåll än att göra nytta antiinflammatoriskt.

Antiinflammatoriskt gör nytta för att lindra de redan uppkomna symptomen, men det är själva orsaken man måsta angripa för att bli av med eländet. Dvs man ska ta bort det foder som orsakar tarmflorerubbningen och stabilisera tarmfloran så att det inte blir mer toxiner...

Ja visst, bort från gräs eller vad som årsaker fången direkt!!!

Hej följer tråden....Är det någon skillnad på att ge luzern pellets eller hack till fång ponnys?

En häst som har betes/foderutlöst fång har en rubbad tarmflora. Det som känns självklart att först och främst utesluta ur kosten till en sådan häst är fodermedel som i sig kan försämra tarmfloran. Ffa stärkelse.. Därför förefaller det märkligt, för att inte säga direkt korkat, att saluföra en vara som riktad till fånghästar när spannmålsprodukter är huvudingrediens, även om en del av spannmålen tycks vara i kli form där en del av stärkelsen tagits bort. Det finns ju så många andra fodermedel.

Jag tror inte din häst skulle bli sjuk av små mängder safe and sound men det verkar som en onödig produkt.
Det är väl bra och säker mat din häst får. Fiber, fett, tillräckligt med protein och minimum/ingen stärkelse är bra mat för hm.

Ehtrod – vad skulle tanken med att ge en stor hink stärkelserika nässlor dagligen vid akut fång vara?

HH

Kolla mitt tidigare svar:smirk:

Tack...vill dock kolla ....det spelar alltså ingen roll om jag väler hack eller pellets? vet du om pelletsen bör blötas? tacksam för svar

Jag är inte helt insatt i detta men har lärt mig en del den senaste tiden. Här finns andra som kan mkt mer men i väntan på dem. Det finns lusern med och utan melass. En del fånghästar bör inte äta melass. De utan är liter svårare att hitta i affärerna. Jag har hittat danska pellets utan melass som jag ger till min ponny. Jag har förstått det som att de bör blötläggas. Det finns andra trådar som handlar om detta om du använder sökfunktionen. De pellletsen som jag har behöver bara ligga i blöt ett par minuter sedan är de nästa upplösta. Pellets eller hackat strå tror inte jag spelar så stor roll.

Skulle jag också vilja vet, men kan säga så här. Mitt sto hade erlichia en sommar, den sommaren åt hon ohyggliga mängder nässlor. Såvitt jag känner till är nässlor C-vitamin berikade, en häst med infektion får ofta låga värden av C-vitamin i kroppen så förmodligen var det därför hon käkade hejdlöst av dessa. Sen dess har hon inte tittat åt en nässla.

Våran equiterapeut tipsar om Boswellia till akut fång.

Inget ont om nässlor. Förutom att vara en delikatess med smör, buljong och grädde innehåller de en massa nyttigheter (bl a antihistamin lustigt nog, det är väl för att den ska stå ut med sig själv).

Men jag har en svår ”psykisk allergi” mot när man använder ordet rensande eller utrensande. Ingen har någonsin lyckats förklara vad det skulle innebära. Därav frågan. HH

Våran equiterapeut tipsar om Boswellia till akut fång.

Det var däremot inte så tokigt förslag. Boswellia har dokumenterat hämmande effekt på ett lipoxygenas vilket leder till att det bildas mindre av en serie inflammationsämmnen. HH

Nej, jag vet att nässlor är starkelsesrikt, men rensande för tarmflora och blod;-) Men... betfor är inte bra for hovarna... sockar behöver ingen häst, och specielt ingen som har problem med hovarna - eller fång... ta bort det - lucerernen är bra, men inte för mycket, har mycket protein i sig... rörelse - lösdrift - din lille kille måste vara en nöjd häst:bow: Lyska till denna säsonen

Men...? Är inte betfor bra för hovarna? Har aldrig hört talas om det:confused: Min shettis funkar bra på betforn, faktiskt! Dels för att kunna blanda med foderjästen (då) och sen så får även han Tokosel, jag vill helst blanda det i uppblötta betforn. Och varför är det inte så bra med för mycket protein? Lusern är ju snällare mot magen, o han får inte så jättemycket, men eftersom han går i lilla hagen under sommaren där det inte är mycket gräs då får han givetvis 3kglusern så att han kan äta av det när han vill dygnet runt. Hans "lilla" mage mår ju bra av att ha det på "fri tillgång". Han tar inte nån skada av att äta betforn, det är mycket fibrer i o bra med vätskan.

Han behöver protein, fett o fibrer som nån här sa. Tror det var HelenaHandberg som skrev det.
Får inte han protein, då blir han tokFET! Lagomt med protein, fett o fibrer. Så håller han i bra hull vilket han gör nu oxå.
Innan det var han väldigt fet, o jag har lyckats få han att gå ner mycket i vikt så inte han får problem i lederna o så kan ju han få fång. Han fick fång förra året. I år har han inte uppvisat några symptom på fången, alls. Trots det kan han äta lite gräs när det är blött o att gräset är långt, men han går inte på betet, som sagt.
Lösdrift är det bästa för honom, det har jag vetat länge om. :)

men hur är det egt med boswellia - den sägs ju ha ungefär samma egenskapar som djävulsklo. och djävulsklo ska man vara försiktigt med att ge vid fång, pga den kan skapa problem i magen..

jag föredrar älgörten istället då den är lite mildare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka