Örter som verkar slemlösande?

V

veronican

Någon som är känner till om det finns örter som kan hjälpa om hästen har lite slem i luftvägarna? Eller fått en lättare förkylning?

Jag misstänker att min häst åkt på något eftersom hon låter rosslig när hon andas in djupt, liksom lite slem, men låter inte som det är jättedjupt ner.
I våras/vintras hade hon en dunderförkylning som höll i sig till och från 3 månader och åt sammanlagt 3 doser slemlösande utskrivet av veterinären. Sedan dess har hon varit lite känslig i luftvägarna och jag gissar att väderomslaget och de fuktiga nätterna trasslat till det för henne, ev gett henne en mindre förkylning. Hon hostar väldigt lite och ingen feber, men är som sagt rosslig när hon andas. Hon har också varit lite seg och oengagerad en vecka, har känts i ridningen att nåt inte står rätt till. Men hon har också satt en hel del vinterpäls, så svårt att säga vad hängigheten egentligen beror på.

Hur som helst, finns det nåt "naturligt" eller hrm ej receptbelagt :angel: man kan ge hästen som hjälper?
Är hon inte bättre om en vecka får jag naturligtvis ringa veterinären, men det är inte alls så farligt.
Tips är varmt välkomna!!! :bow:
/hönsmammamatte

Rölleka! Växer massor, så du kan plocka själv.

Echinacea är bra, du kan köpa samma som till människor. Honung lenar, vitlök stärker immunsystemet. Lakritsrot kan hjälpa.

Om du går in på www.hippok9.nu så tror jag det finns en översikt där över vad dom olika örterna är bra för. :)

carrageen är slemlösande o funkar jättebra!
har själv en unghäst som fick en släng av en förkylning i våras på lösdriften.
några veckor med carrageen gjorde susen :)

När vår valack var rosslig köpte vi en säck slemlösande örtblandning på hippok9. Många örter, t.ex. mynta, är bra i lagom dos och vid tillfällig användning. Dricker vi människor te av mynta dagligen under en längre tid så skadas bl.a. levern. Samma med många andra sorters örter - de är bra i rätt dos och vid användning en kortare tid. Kan vara vanskligt att dosera själv även om det för all del inte är nåt giftigt.

Blandningen vi köpte tyckte jag hade bra verkan. Vi körde även i vitlöksolja, varmt vatten och lite flytande honung som skulle höja immunförsvar, dämpa hosta och lindra. Säcken örtblandning räckte en dryg månad har jag för mig och vitlöken höll vi på med lite längre, tills flaskan var slut. Detta efter en kur vanlig medicin mot hosta. Och han blev mycket bättre och hostan och rosslet kom aldrig igen!

Secreta Pro har jag blivit rekommenderad till min pålla som har liknande besvär som din. Har börjat ge det from i onsdags då dom kom hem från betet. Så om det har verkan vet jag ej ännu, men hoppas på det.
HÄR kan du läsa mer om det och beställa. Kolla på luftvägsproblem till vänster i spalten. :)

När min häst var lite hängig ett tag, så gav jag en kur med Echinacea. Det fungerade mycket bra och han blev sitt vanliga pigga jag! :)

Mvh Huntress

En kompis till mig fick "domen" astma på sin häst. Veterinären liknade det vid astma som människor får. Tålde inte damm m.m.
Hon blev ordinerad att ge sin häst alger som ska vara bra för just luftvägarna.
Det kanske kan vara värt att kolla upp.
Tror att det var ishavs-alger hon köpte i pulverform.

Ungefär som hundkex, fast "hårdare"! De doftar starkt och färgen varierar mellan vit och rosa.

rolleka.gif

Går någon av dessa örter ni alla rekommenderat :bow: att köpa i en "vanlig" affär, t.ex. teaffärer som har kryddor och örter, eller hästsportaffär? Eller måste man beställa via nätet? Vill ju åka och köpa idag...

Och hur vet man hur mycket man ska ge, om man nu köper en enskild krydda och ingen färdig blandning?

:bow: :bow:

Fick ett tips härom dagen när jag handlade örtmedicin till mina hästar.

Köp pepparmyntsolja och blanda med ex. olivolja och smörj in hästens näsborrar med detta, både innan och efter ridning. Det ska tydligen bara forsa ut slem ur dom om man gör på detta viset. Har ännu inte hunnit prova det, men hon som sålde örterna sa att detta var ett superbra sätt att rensa luftvägarna. Ska kolla upp hur mycket man skulle blanda av varje olja. (Myntan står liksom i stallet för tillfället.)

Rosenlund specialörter, finns i 2 varianter mot luftvägsproblem. Jag tycker att de har verkat bra på min häst som hade återkommande problem under ca 9 mån med åtskilliga vetrinärbesök och medicinering. Hon blev bra efter 2 kurer Rosenlund - så jag kan rekommendera dem. Sök på nätet för att hitta återförsäljare i din trakt.

Annas Hästshop har vissa örter hemma då och då.
Ring dit och kolla först så du inte kör i onödan!

Mvh Tillis

Jag måste säga att det här blev en kanon-tråd!! :idea: :bow: :bow:
Det är himla intressant med örter, tack för alla länkar till sidor som ni skickat, har sparat dem som Favoriter! :D

Idag fick jag äntligen tid att åka och handla örter, ringde till lokala te-affären här i stan och frågade vad de hade.
Åkte dit och köpte 3 hekto mynta och 5 stycken lakritsrot-"pinnar" och passade på att köpa 3 hekto gurkmeja som jag tänkt länge, bättre köpa lite först och testa tänkte jag.

JÖSSES vad starkt pepparmyntan luktade! :eek: Fast gott!
Men jag var ganska fundersam till om hästen min verkligen skulle äta det, hon kan vara jättepetig med nya smaker och när jag började ge vitlöksflarn ville hon inte äta maten alls förrän jag köpte vitlökspulver.. :smirk:

MEN, allt gick ner! :eek: :love:
Visst, hon kastade sig väl inte över nån av örterna (iblandade i lite betfor) men hon åt upp. Provade en bit laktritsrot och den tuggade hon minsann i sig :eek: men när bit 2 erbjöds sa hon nej tack som om hon inte tyckte hon behövde mer :D
Myntan och gurkmejan gick som sagt också ner.

Så nu äter min dam (till vissa ponnymammors förbryllande)
så mycket som;
vitlök, mynta, lakritsrot, salt, gurkmeja, B-vitamin (satt så satans mkt päls :() E-vitamin (veterinärens råd pga stela muskler pga erlichias förr), mineraler och olja :o :angel:
Stackars lilla överpjoskade häst! :D :cool:

En fråga:
Hur doserar man mynta? Rekommenderad daglig giva?
Det väger ju inte så mycket.
Lakritsroten då? Iofs verkar fröken själv bestämma hur mkt lakritsrot hon tycker sig behöva, men kan vara bra med ett riktvärde.

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 381
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 659
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 733
Senast: Ninnurur
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat