örter för sår!?

R

Ruggifer

Det finns en häst i stallet som har fått ett fult sår, finns det nån ört eller nån spec. salva som hjälper att hela såret snabbare och bättre?

Ringblomma Har en bra läkande effekt på sår, men salva är inte att föredra om såret inte har torkat. Jag skulle isåfall prova med Calendula Succus som är en vätska man använder till tvätt.

När såret har torkat upp och dragit ihop sig, kan man använda salva med ringblomma i.

Man kan ge vallört i fodret ,men även där gäller att såret har torkat. Superbra om hästen svullnat i benet tex.

vill gärna veta mer om det, finns det nån hemsida där man kan läsa lite om det och vars får man tag på det?

Har gjort ringbloms salva för mkt länge sedan på min förra skola. Är det någon som vet hur man gör? Jag minns inte hur man gör.. :smirk: Kommer ihåg att man tog bladen och satte i en burk med någonting flytande....? :) :angel:

det flytande var kanske olja? och då gjorde du kasnke en kall oljeinfusion (elelr vad det hette)

man kan ju försöka få tag på ister och göra en salva.

men jag vet inte vart man får tag på ister... kasnke på slakterri men det finns inget sånt här.

Vet du hur länge dom ska stå i burken och hur mkt blad och olja man ska ha i? :idea:
En kompis till mig hade det som läpp salva när hon hade spruckna läppar så det verkar ju kunna användas till flera saker :).

jag gjorde själv en oljefusion med johannesört. den skulle stå i 2 veckor. men jag kan ta och slå upp i boken och skriva ner lite om du vill?

men min fråga är, kan man verkligen få tag på ister på ett slakteri??? om inte vart får man tag på det då?

gå till vanlig blomser affär, köp en aloe vera. bryt av ett blad o smeta "saften" i bladet direkt på såret. på hälsokost finns även drickbar aloe som man kan blanda i tex betforen.... lycka till

har du gjort det på nån av dina hästar? går det bra på andra djur ex. kosser, hundar, katter?

men min fråga är, kan man verkligen få tag på ister på ett slakteri??? om inte vart får man tag på det då?

[/quote]

Jag rekommenderar dig att gå till apoteket och köpa lanolin, ullfett. (Lanolin ska förvaras i kylskåp för att inte härskna.) Det och bivax fungerar bra som bas i salvor. Smällt bivax/lanolin i vattenbad och rör under tiden som du blandar med den örtolja du vill använda. Stelnar när det blir kallt. Ju mer bivax desto fastare salva.

Ett enkelt och bra sårläkande medel är att göra avkok på rölleka, låt svalna och tvätta sårytan. Röllekan börjar blomma nu. Plocka vid torrväderlek och torka för att ha till hands året om.

mvh
Ann

echinacea: både invärtes och utvärtes för att förhindra allmän sårläkning, är också bakteriedödande. utvärtes som kompress. rötterna används

johannesört: utvärtes för att påskynda sårläkning. några droppar tinktur av johannesört i varmt vatten är mkt bra vid sårtvätt. anväder delar ovan jord.

Kardborre (stor): av rötterna kan man göra ett grötomslag för att befrämja sårläkning

Lakrits: nordamerikanska indianer använde lakritsblad för att påskynda sårläkning hos deras hästar, men det är oftast rotens om används . OBS!! ej för dräktiga ston!!

Ringblomma: Tinktur eller extrakt av ringblomma används i salvor och hudkrämer för behandling av skärsår, utgjutningar, brännskador och ytliga sår. använder kronblad och blomhuvuden.

Rölleka: påskynda sårläkning och läkning av brustna blodkärl (typ näsblod). en sårkompress kan göras genom att hälla i kopp kokande vatten över 3 tsk rölleka. låt dra i 15 min. doppa kompresen ivätskan och fixera den. den får inte vara för het

trollhassel: kan tillsättas i tvättvattnet när du gör rent ett skadat ben eller trötta, ömma muskler. använd också till sår, svullnader och inflammerade sår. använd en dekokt av trollhassel

Vallört: rot och blad, färska elelr torkade ges i fodret. Växten innehåller allantoin som stimuelrar cellproduktion och därmed sårläkning, både invärtes och utvärtes. utvärtes: grötomslag med vallört finns att köpa färdiga. om du vill göra själv, koka en näve hackad vallörtsblad, invirad i en bomulls-(hand)-duk . låt svalna, vrid ur överkottvattnet, gärna över foderhink, och applicera omlaget på skadan. vid känslig hud ska det inte sitta kvar mer än 8-10 timmar. var försoktig med djupa sår, vallört är för effektivt att ny vävnad kan bildas innan det läkt längst in.
man kan krossa färska blad och lägga direkt på svullnaden. håll bladen på plats med våta , kalla omslag och lindor.

Vitlök: vitlökssaft kan användas dirket på skärsår, bett, insektsstick, ringorm, ohyra och fästingar.

detta har jag hittat i "hsätägarens östabok" av hilary page self

TACK!! :bow: :bow:
inte visste jag att det fanns en bra bas till salva på apoteket. lotion finns det ju med inte en hård salva.

annars får jag flörta med biodlaren som jag känner.

ojdå, visste inte att vitlök kunde hjälpa mot sår :) har du fått tag på hästägarens örtbok i en vanlig bok handel?

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka