örter eller "medicin"

linzan

Trådstartare
örter eller \"medicin\"

Har en häst med nån slags hormonrubbning, har kollat livmoder och så men inga cystor eller liknande!
Veterinären sa att det finns typ som p-sprutor att ge dom, och dessa skulle vara helt ofarliga och kosta ca 250 kr per gång och vara i 2-3 månader!
Men sen så vet jag ju att det finns örter man kan ge dom, typ munkpeppar men det blir dyrare!
Vilket tror ni är effektivast?

Re: örter eller \"medicin\"

Prova munkpeppar först!
Mitt sto fick sprutas (munkpeppar bet inte på stackarn :(), men hon hade ju också cystor och annat äckligt :crazy:.

Prova Munkpeppar...inte säker det fungerar...men har hjälpt massa sk hormon.hingstar-valacker samt ston...

Ren munkpeppar eller Regulate(blandning) skulle jag prova med först, det gör ju att det balanserar upp hormonerna och har du tur så behöver du bara ge en omgång och sen försvinner obalanserna...istället för att ge sprutor som håller i några månader.

Jag har ett sto som har varit riktigt jobbig med brunsten, hon vart stressad och hade ojämna brunstar.
Nu har hon börjat brunsta mkt jämnare och inte lika mkt.
jag har provar munkpeppar och ett homeopatmedel som hette Mx-kur, båda var i princip overksamma. Kan tillägga att hon även är kollad av vet.
Jag märkte att hennes brunst vart bättre sen kiropraktro-besöket och att vi började släcka våran nattlampa på kvällarna. vad det är osm har bidragit till att brunsten är bättre ät jag inte 100 på men det var varken munkpepparn eller mx-kur i alla fall :)

Okej, p-sprutan som hon skulle få är ju betydligt billigare än örterna så jag får se hur jag gör!
Sprutorna är ju inte farliga på nåt vis så det skadar ju inte att testa!

Jag vet inte hur det är med munkpeppar, men p-sprutor innebär tävlingsförbud. (På dopinglistan)

Varför inte göra som vet säger????? Har förmodligen mer utbildning och kunskap än de som vill sälja dyra örter...hmmm

Hmm, ja nu har ju inte vet alltid rätt även om det alltid är första instans man skall välja vid problem.

Men har man inget behov eller intresse i att tävla, så funkar P-sprutor annars är de som sagt ett dopingmedel.

I de fall man väljer örter, verkar de som om de flesta vill ta munkpeppar direkt. Men handlar det om hormonella obalanser och problem, är det nog örtblandningen även den med munkpeppar som funkar bäst. Det handlar mest om att välja rätt, annars blir det kostsamt. Jag menar, man köper ju inte hostmedicin vid nageltrång åt sig själv.

Jaa, men kan ju alltid diskutera vad man tror på. Känner bara att våra hästar tyvärr mer och mer hamnar i händerna på lycksökare som säljer på oss vad som helst. Jag känner mej trygg när jag åker till klinik med nån av våra hästar iaf. Och är det något som jag undrar över kan man ju föra en dialog med vet. Skulle aldrig köpa örter via internet till nåt av mina barn om de var sjuka. Då uppsöker jag sjukvården. Men det är ju min åsikt.

om det är något likt p-spruta som människor får så får du inte massera området där hästen får sprutan. dvs inte borsta el rykta så mkt på det område där det sprutas in för då förkortas tiden som det verkar på.

Vid sjukdom eller annat skall alltid vetrinär användas som första instans, så enkelt var det med det. Men även här kan det köra sig, och man hittar inte problemet, och kan såldes inte hjälpa hästen.

Örter är något som användts sen urminnestider, naturbeten har dessa örter och att hitta ett sådant bete är guld värt. Vad man kan se är att hästarna går och väljer ut örter som dom har behov av, att fodra med örter när dessa fattas i naturen har hjälpt många hästar med problem som inte kunnat avhjälpas på annat håll.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 141
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?