Orsak till hälta - era tankar?

T

tantgredelin

Behöver hjälp av er erfarna Bukefalister! Har en diffus hälta på en unghäst.
4-åring väldigt lite riden (bara precis inriden). Har gått på bete och vilat i 1,5-2 mån. Ingen reaktion på böjprov och ingen reaktion på rakt spår. Känns & syns inget vid ridning, vare sig på rakt eller böjt spår MEN uppvisar en liten rektion på ett framben vid longering i det aktuella varvet. Ingen värme eller svullnad, något gallig båda bak. Samma status före och efter vilan.

1. Vad säger ni, vad kan detta tyda på? Idéer?
2. Vad göra? Har uppenbarligen inte fungerat med vila, återstår att åka till klinik eller att (med risk för att reta upp en och annan) sätta igång för att se hur det utvecklas och givetvis stämma av kontinueligt och ej rida på böjt spår utan bara ut. Synpunkter?

Sv: Orsak till hälta - era tankar?

Vem har böjt den?
Vet?
Då borde den ha rekommenderat ev. utredning, kanske röntgen.

Konstanta gallor på en så ung häst kan bero på lösa benbitar.

Det finns väl ingen anledning att prova ytterligare när man känner på sig ngt. Det brukar snarare vara en anledning till ångest i efterhand:grin:

Hellre klok än efterklok:cool:

Skulle absolut satsa på röntgen, precis som axel är min erfarenhet att det kan vara lösa benbitar som ger hälta och gallor.

Hästen veterinärbesiktades för en tid sedan, då gjordes böjprov och longeringsprov. Hästen var vid tidpunkten oskodd och longeringsprovet gjordes på en äng som var lite småstenig. Veterinären såg och kommenterade att hästen reagerade / markerade lite (i vissa steg) vid longeringsprov men trodde att detta berodde på stenigt underlag och oskodd häst. Fanns ingen orsak att tro något annat med tanke på att den var helt ok på böjprov på hård lite stenig grusväg samt ren och fin i benen förutom lite gallig bak. (Sen är det såklart lätt att vara efterklok....) Hästen gick sedan på bete, vid longering i paddock efter ca 2 mån upptäcktes att den faktiskt fortfarande markerade lite otydligt - diffust i vissa steg i just detta varv. Då var den skodd fram och markeringen torde därmed inte bero på vare sig det eller underlag.

Lös benbit har jag också funderat över, har dock ingen erfarenhet själv av detta. Brukar hästen bli gallig i det ben/de ben där den/de lösa benbitarna sitter eller även i andra ben? Vad brukar mer vara karaktäristika?

Fler tänkbara orsaker utöver lös benbit?

Senast ändrad av en moderator:

Gallan brukar sitta i den led där benbiten finns. Om det är mindre mjuka gallor på båda bak och den gått på bete KAN det bero på det, då försvinner gallorna när den stallas in.

Men å andra sidan kan problem i ett bakben leda till kompensation och hälta fram. Så grundproblemet kan sitta bak. Om det är en hälta/markering måste du ju ta reda på orsaken hur som helst innan du rider hästen, så det är nog inte så mycket att välja på? Det är omöjligt att på ett internetforum säga vad det beror på, det kan vara en mängd orsaker till diffus hälta fram.

Tack för ditt svar! Gallorna är "jämna" båda bak, veterinären nämnde något om protein / pga foder har jag för mig. Jag fattar oxå att ett internetforum inte kommer ge mig svaret, jag sökte bara mer information om TÄNKBARA sjukdomar för att kunna läsa på mer ;-)

Så min fråga kvarstår, fler idéer på vad det skulle kunna vara?

Senast ändrad av en moderator:

En veterinärbesiktning med longering på en stenig äng låter inte vidare seriöst.....! När jag klinikbestiktade min häst förra året så gällde longering både ute och inne!!!! Bortsett från det så kan ju en hälta bero på i stort sett vad som helst! Att gissa på det här forumet ger ju ingen lösning på ditt problem. Åk till en klinik och utred om du känner dig tveksam. Bättre att ta tag i problemet nu när det kanske går att få bukt med det än att stå där om ett år med en eländig hälta.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 060
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 758
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025