Oroväckande läsning om loppfrön

Sv: Oroväckande läsning om loppfrön

vad oroar du dig för?
blindtarmen är inte den primära tarmen som orsakar sandkolik, vilket även framgår av studien.
Studien påpekar ju inte att det är farligt med loppfrön utan främst att det är en dålig lösning på att dölja ett grundproblem.

Förutom själva resultatet av studien så kan man ju tänka och resonera kring det etiska att göra sådana försök: öppna tolv ponnyvalacker och placera sand i deras blindtarm, och elva dagar senare avliva dessa och mäta kvarvarande sand.

Ändamålet helgar medlen? Alltid? Aldrig? Eller ibland?
Värt att tänka på, så man vet var man själv står i frågor som dessa.

Jag har ju levt i trygg förvissning att om hästen får i sig sand så kommer det ut om man ger loppfrön.

Att de planterat sanden i blindtarmen, betyder det att annan sand som kommer in den naturliga vägen har lättare att följa med loppefröna ut, eller inte alls?

På klinik ges kolikhästar loppefrön. Helt tokigt då?

Jag tror inte man skall fundera så mkt på en studie på 12 hästar och en rapport av denna gjord av en hippolog student. Eftersom sandkolik i majoriteten av fallen berör grovtarmen, inte blindtarmen, ser jag studien som helt orelevant. Blindtarmen är en tarm där det tar stopp. Grovtarmen tar inte stopp åt ena hållet.

Förutom själva resultatet av studien så kan man ju tänka och resonera kring det etiska att göra sådana försök: öppna tolv ponnyvalacker och placera sand i deras blindtarm, och elva dagar senare avliva dessa och mäta kvarvarande sand.

Ändamålet helgar medlen? Alltid? Aldrig? Eller ibland?
Värt att tänka på, så man vet var man själv står i frågor som dessa.

Får man verkligen lov att göra vilka djurexperiment som helst? Dessutom känns hela studien bristfällig så alla dessa hästar dog i onödan. Får hoppas att hästarna skulle slaktas ändå.

Får man verkligen lov att göra vilka djurexperiment som helst? Dessutom känns hela studien bristfällig så alla dessa hästar dog i onödan. Får hoppas att hästarna skulle slaktas ändå.
Djurförsök är hårt reglerade och man tillåter verkligen inte "vad som helst".
Men jag vet (sedan min praktiktid, 5 månader på Ultuna) att ganska många försök görs på hästar som ÄNDÅ ska avlivas av någon anledning. Och då är det ju ett bra sätt att använda dessa hästar till försöksändamål.

I Sverige har vi väldigt hårda regler för djurförsök. Man väger nytta med lidande. Om djuren riskerar att lida av ett djurförsök ska det finnas väldigt bra skäl och det ska finnas en stor samhällsnytta med försöket för att det ska få genomföras. I Sverige får vi, som du kanske vet, inte använda djurförsök för att testa kosmetika och liknande.

*kl*

Får verkligen hoppas att dessa ändå skulle gå till slakt. Känns ju inte som om några loppfrön skulle vara en "bra" anledning till att ta livet av några djur.

kl
Jag har sandjord och kollar hästarna om dom har sand med jämna mellanrum med tekniken att lösa upp träck i en hanske med vatten och när dom har sand ger jag loppefrö till dom, hitintills har det fungerat klockrent, hästarnas träck blir rent från sand. Jag är mycket tveksam till resultaten i tråden då djursjukhusen behandlat med loppefrö och får dom sandfria med bevis i röntgenresultat.(inte mina hästar men många andras)
Jag hoppas verkligen jag har rätt annars är mina hästar snart döda i sandkolik och ingen kan ha häst på sandjord:crazy:

Känns lite betryggande.

Har själv gjort handsktestet men i en 3 L fryspåse i stället. Tyvärr kan jag inte känna skillnad på sand och loppefrön ;).

Ska låta han gå utan loppfrön ett tag nu när det ändån är snö i hagen och testa igen. Hur lång tid kan det ta innan alla loppefrön är ute?

Vilken finsk studie är det som Hippologstudenten refererar till?

Låter mer som den här studien:
Failure of psyllium mucilloid to hasten evaluation of sand from the equine large intestine.
Vet Surg 1998 Nov-Dec;27(6):547-54
Hammock PD, Freeman DE, Baker GJ
Department of Veterinary Clinical Medicine, University of Illinois, College of Veterinary Medicine, Urbana 61802, USA.
OBJECTIVE: To examine the efficacy of psyllium mucilloid in evacuating sand from the equine large intestine. ANIMALS: 12 clinically healthy pony geldings. PROCEDURE: Twelve ponies were assigned to 2 groups of six each. One group was treated with psyllium and the second was a control group. All ponies had an exploratory celiotomy and 10 g/kg body weight of sand was placed into the cecum. Ponies were fed a grain mixture alone at 1 g/kg (controls), a grain mixture plus psyllium pellets, each at 1 g/kg body weight (3 ponies), or fed a grain mixture and given psyllium powder by nasogastric tube at 1 g/kg body weight divided into two daily doses in 3 L of water (3 ponies). Radiographs were taken on days 1 (3 per group), 5 (all ponies), and 11 (3 per group) to monitor sand transit through the large intestine. Ponies were euthanatized 11 days after surgery. Sand was collected from the contents of the cecum, ventral colon, dorsal colon, and small colon. Dry weight of the recovered sand was compared between the two treatment groups as a percentage of the dry weight of sand placed in the cecum. RESULTS: No significant differences were detected in the mean percentage of sand recovered between the two treatment groups (P < .05), with 39.2% recovered in ponies treated with psyllium and 27.4% recovered in control ponies. CLINICAL RELEVANCE: Psyllium mucilloid had no apparent effect on sand evacuation from the equine large intestine. When intake of sand is prevented, the equine large intestine can reduce and possibly eliminate its sand burden.

Senast ändrad:

du ser om det är sand, den är ljus och ligger i botten av påsen, lyft så du ser underifrån, om du skakar rinner sanden ner i påsen till botten direkt, medan träcken virvlar runt. det tar 48h(tror jag) för träck att passera så kolla efter en veckas loppefröanvändande med minst 2-4dl om dan till stor häst, jag använder 2dl till shettisar.

Senast ändrad:

Men jag ser ingenting. Påsen blir helt ogenomskinlig av bajset.

Jag tog 3 träckbollar till 3 liter vatten. Gjorde jag fel?

för mycket vatten kan jag tänka snabbt, låter du det sjunka till botten då? ca 1-2 minuter innan du tittar, sanden måste få tid på sig och träcken är upplöst? när allt sjunkit syns sanden som ljus sand i botten på påsen, annars tror jag inte dom har sand. Du kan för säkerhets skull ge loppefrö varannan månad då

Hrm....

Jag skakade runt och masserade påsen ordentligt sen fick den stå minst en kvart innan jag inspekterade. Ska testa igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka