Öronskabb

Sv: Öronskabb

Enligt en studie jag sett max 12 dagar i miljön vid ca 12 grader celsius, kortare överlevnadstid i rumstemperatur.

Ok, så man behöver inte sanera hela lgh då vid skabb-behandling..?

Om saker som katten angripen av skabb varit vid (tex kattbur) ska användas av icke angripen katt, hur sanerar man på bäst sätt då?

Nejdå, du behöver inte sanera hela lägenheten :) . Det viktiga är att behandla katten och alla katter den har kontakt med, viktigaste smittvägen är kontakt mellan djur. De har hela livscykeln på värddjuret. De enstaka skabbdjur som finns i pälsen kan ramla av och överleva i miljön en tid enligt ovan. Vanlig 60 graders tvätt och städning/rengöring med vanliga rengöringsmedel räcker för att avdöda dessa.

Om transportburen är tvättbar är varmt vatten och mekanisk rengöring med rengöringsmedel tillräckligt.

Är det korgmaterial, så gör rent den så gott det går och låt den stå i rumstemperatur 12 dagar så är den smittfri från öronskabb. Man kan även använda antiparasitära medel som tex tiguspray.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
562
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt