Nafayette

Trådstartare
Finns massor med varianter av det.
Men ni som är experter:
Vilken är bäst och smidigast?

Gammelkatten är väl inte den mest exemplariska patienten men jag kan regöra med tops litegrann.

Och nej, jag gräver inte med topsen så djupt utan bara där jag ser.


Tack för förslag :)

AM
 
Sv: Öronrens

Epi-Otic löser upp bra och brukar inte svida så värst om det är sårigt. Är även OK att använda på katt.
Häll ner i örat, massera och torka bort det som kommer upp med bomull. Då behöver du inte pilla med topsen.
 
Sv: Öronrens

Var in tidigare idag och på apoteket. Fanns tre sorter och kom hem med VetriDerm.

Lyckades hälla i öronen men någon senare avtorkning kunde jag glömma. Kattan blev förbannad och jag skulle givetvis ha fyllt på plåsterförrådet åt mig.

Om ett par dagar skall jag påbörja en kur med Surolan.
10 dagar 2 gånger per dag. Jisses.

Blir inte det enklaste projektet nej.

Finns det inte brems till katt? :D

Tack för ditt svar i alla fall :)

AM
 
Sv: Öronrens

Jag tömmer det aldrig i örat. Det måste kännas väldigt obehagligt. Jag tar rengöringsmedlet på små bomullstussar och torkar bort smutsen.
 
Sv: Öronrens

Fast meningen med de flesta öronrens idag är just att de ska ner i hörselgången för att kunna göra rent ordentligt där. Att bara ha det på bomullstussar och torka rent gör att det kan finnas smuts kvar eftersom du inte når så långt ner.
 
Sv: Öronrens

kl

Vill tillägga att all behandling är i samråd med veterinär.

Så ni inte tror att jag bara mixtrar för att det är roligt :D

AM
 
Sv: Öronrens

Vilken vegetabilisk olja som helst på en bomullstuss. Funkar alldeles utmärkt.
 
Sv: Öronrens

Våran gamle main coon hade mycket problem med skabb i öronen och jag insåg ganska snabbt att han inte reagerade hälften så mycket om jag värmde flaskan ordentligt innan jag använde det på honom. Det kan man ju tänka sig själv vad obehagligt det måste vara att få något kallt i örat. Är det däremot kroppsvarmt så är det inte alls lika otäckt.

Sambon höll, jag hällde i, gnuggade örat lite snabbt, vände bort ansiktet och släppte honom. Han var skitsur och förbannad och skakade på huvudet så att skabbsnusk flög :crazy:

Efter några timmar och med lite fjäsk med burkmat fick man sedan torka ur örat med tops eller lite bomull och då kunde man också droppa i ev. medicin, även den värmd såklart.
 
Sv: Öronrens

Tack för infot.

Givetvis så har du ju helt rätt!!
Det var ju det som jag gjorde fel med.
Värmde inte flaskan. :o
Hade inte en tanke på det..

Och nu vet jag att jag även måste vända bort huvudet ;)

Nessy har inte skabb utan spår av svamp och det har även hittats lite vita blodkroppar.

Hon kliar öronen och är ganska geggig djupt ner där man inte får peta.

Som tur är så är hon inte långsint utan kommer spinnandes 10 minuter senare.

Hon ska ha rens en gång till sedan skall medicinen sättas in.

AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp