Öronrädd häst

Peppern

Trådstartare
Jag har då ett 4årigt gammalt varmblod. Valack. Han är väldigt rädd om sina öron och liten del av nacke och huvud. Tränsning är helt lönlöst att försöka med så då får jag hjälp av mamma som är längre då jag är ganska kort (1.60 Max) och han höjer huvudet högt. Grimma får jag på om jag knäpper upp nackstycket och tar på "nosgrimman" först och sedan över med nackstycket.

Sedan bara en sådan sak som att klappa honom i pannan eller vid nacken är svårt. Han höjer huvudet och visar ögonvitorna. Samma sak med mamma trots att han litar bra på oss och följer oss helt lös ute m.m. Har haft han i ett par veckor nu på foder då, men vi vill ev. Köpa honom sedan då han är helt underbar annars.

Vad kan ha hänt med honom och vad kan man göra för att få honom att verkligen lita på att vi inte ska skada m.m honom??

med vänliga hälsningar Peppern

Sv: Öronrädd häst

Titta ordentligt i öronen. Kanske har han skabb eller svamp eller något annat som gör ont i öronen. Det är inte alls ovanligt och med den här hösten som har varit så är svamp väldigt troligt. Kan ni inte titta själva så får ni be veterinären komma ut och hjälpa er och ge honom lugnande så att hen kan titta för är det svamp eller något annat så måste ni behandla detta med receptbelagda medel. Om det är svamp eller någon annan sjukdom i öronen så kommer problemet försvinna av sig självt när smärtan och obehaget är borta.

Okej tack för svaret, ska försöka kolla men undra igentligen om det inte kan ha varit sedan han fick på travet, då flera av förra ägaren av hästen hade fler hästar och några hade det hänt saker med också...

Om det nu inte är något medicinskt problem med hästen kan du börja med att klappa och klia häst så långt upp på halsen/huvud som du får innan han börjar reagera. Fortsätt klia honom, smek honom, prata med honom osv. Rör dig någon millimeter uppåt och pilla där. Nöj dig med det och gå inte för snabbt framåt då kan det nog bli värre istället. Om du vill kan du även testa lite godis när han håller sig lugn trots att du rör dig lite, lite mot öronen. Bara ta det lugnt och låt hästen bestämma takten så borde det inte vara några problem :)

Friendly game !

Börja med att klappa på magen och klappa sedan närmare halsen. Så fort hästen visar att det blir obehagligt klappar du en bit i från osv. :)

Ge mkt beröm o godis vid minsta positiva reaktion o träna gärna att sätta på mössa= godis.

du har nog rätt i att den stoppats i tussar i öronen mm- som man gör inom travet.

smek honom mkt o då från sidan.

Min tjej började reagera vid tränsning o annat nära vänsterörat. Märkte sen svampliknande som antagligen svidit när man kommit åt och vikt örat "bakåt" ex när grimman skulle på. Det satte si i huvudet och hon reagerade då när man höjde vänsterarmen speciellt. Men med lite beröm o "träning" går det bra nu sålänge man undviker att vika vänsterörat. Så kolla om du kan se något i öronen. Sån där slickgodis oå burk kan underlätta om ni har svårt att komma åt vid örat.

Folk här kommer med ganska bra tips, dock är det inte hela sanningen.
Det du måste göra, om det inte är en medicinsk åkomma, är använda dig av pressure and release, dvs klappa med lugna rörelser några sekunder (pressure) ganska långt från öronen och sen låta honom få "release" genom att backa undan. Så håller du på och arbetar dig högre och högre upp tills han accepterar att du tar överallt i ansiktet på honom.
Kom ihåg bara att du måste ge "release" INNAN han hinner reagera, eftersom du annars måste börja om på nytt.

Pressure and release, pressure and release, pressure and release.
Kom ihåg att den långsamma vägen är den snabbaste! Lycka till :)

vanligt på travet är att man använder bomull i öronen för att döva dom lite från ljud och få dom lugnare. Vissa blir väldigt rädda om öronen om man någon gång råkat lugga dom, eller gjort illa dom. Har man sedan hållt fast dom eller tvingat dom någon gång efter så kan de komma ihåg det väldigt länge och vara rädda för obehag.

Min får jag tex knappt ta på öronen efter att jag haft i bomull samt försökt undersöka i öronen, hon hade svamp/vårtor eller liknande i öronen så det ömmade. Får knappt fortfarande ta på öronen nu några år efter. Fortfarande problem vid tränsning om man ska vika örat under nackstycket.

Bästa sättet är att lugnt stå och klappa och stryka och försöka att inte göra det till en obehaglig grej eller att hålla fast huvudet...
Vi tränsning så kan man koppla lös bettet och först lägga över nackstycket och sedan ta på bettet och koppla fast i sidostyckena igen. Går det inte att lägga på nackstycket löst så gå så långt att du tar bort pannbandet och trär på det precis som du gör med grimman nu.

Kan vara mycket frustrerande men när hästen är rädd så blir det bara värre att försöka hålla fast den när den drar upp huvudet. Är det däremot en tjurig liten en som lärt sig komma undan och INTE är rädd så kan man blir tvungen att hålla fast...(ses oftast på ridskoleponnyer när små ryttare ska tränsa) Men en fyraåring från travet och dessutom rädd om huvudet är RÄDD. Inte tjurig. Så du ska inte tvinga den så den skräms ännu mer.

Kolla om han har öronplack! Det hade mitt 4-åriga sto när jag köpte henne.
Veterinären gav mig rådet att INTE försöka behandla det, eftersom det oftast bara blir värre då. Så jag lät det vara och ett halvår senare var det helt borta.

Jag hittade en gammal tråd om öronplack: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1119304

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 309
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 543
Senast: Ginne
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Torill
·
Hästhantering Är medryttare på ett 5-årigt sto. Damen i fråga är så snäll och vänlig och vill alltid göra rätt. Framför allt är hon väldigt rädd om...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 925
Senast: AliceZeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar