Öronmärkta katter - var registreras de?

Alexandra_W

Trådstartare
Dum fråga, men jag glömde fråga vet :o

Men när du ID-märker katt, vem har hand om registret över de katterna? Dvs om man hittar en bortsprungen katt och den är öronmärkt, var vänder man sig för att få reda på vem som är ägaren? (Och var vänder man sig för att t ex adressändra om man har en öronmärkt katt?)

Det följde inte med någon info alls från vet (och jag glömde fråga) utan hennes nummer står i vaccinationsintyget, och om tatueringen i örat blev oläslig när den läkt så gjorde de om den. Det var all info.

Det är SKK alltså Sveriges Kennel Klubb. Det finns info på deras hemsida om vad man ska göra vid olika situationer.
www.SKK.SE

Jag pratade med SKK förra veckan, och då sa de ingenting att att det ska flyttas.... Som det är nu är det SKK som sköter det åt jordbruksverket.

På jordbruksverkets hemsida stod det inget om att man kan registrera katter hos dem, gäller inte det bara det obligatoriska hundägarregistret? Uppgifterna för att få tag på fösvunna djur kommer väl ligga kvar hos SKK som jag förstod det :confused:

Enligt SKK ska Jorbruksverket ta över administrationen av registret vilekt gör att SKK inte kommer ha med registret att göra alls.

Såhär: "Skk kommer därför fortsätta registrera hundägare på samma sätt som tidigare"

och såhär: "Liksom tidigare kommer landets samtliga polisstationer ha tillgång till SKKs register över hund och kattägare."

... står på SKKs hemsida. Jag tolkar det som att SKK har kvar sitt "bortsprungnadjurregister" och jordbruksverket tar över den obligatoriska deen av registreringen, den som bara gäller hundar :confused:

På jordbruksverketes hemsida nämns inte ett ord om regitrerade katter....

Har "hört" att SVERAK vill ta över kattsidan av registret. Kanske blir det så så småningom.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag letar efter en katt på Djur-ID, alltså SKKs ägarregister över hundar och katter. Har även provat Sverak, utan framgång. Jag har...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Marty
·
L
Övr. Katt jag har en 8 år gammal perser(världens snällaste). men det är tyvärr bara problem med honom. han kom till mig för 4 år sen. jag har...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: banjijamp
·
Övr. Katt Hej! I går eftermiddag när jag var på väg hem så märkte jag att jag var förföljd.. Gick längs med vägen i skogen och en vit-röd liten...
Svar
5
· Visningar
876
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka