Öroninflamation, ögoninflamation

Fiffi1

Trådstartare
Öroninflamation eller infektion i örat - någon som har erfarenhet?
Igår märkte jag att vår valp hade lite mer klegg i örat än vanligt, han var lite varm i örat och när jag varit där och torka, petat kliade han sig. Läste hundbok om att de kan bli irriterad när de badat, han har varit ner med huvudet i en hink full med vatten och jag har inte torkat ur öronen.
Lika har han lite mer klegg i ögonen än normalt och det är tredje dagen i dag.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Fiffi1 skrev:
Öroninflamation eller infektion i örat - någon som har erfarenhet?
Igår märkte jag att vår valp hade lite mer klegg i örat än vanligt, han var lite varm i örat och när jag varit där och torka, petat kliade han sig. Läste hundbok om att de kan bli irriterad när de badat, han har varit ner med huvudet i en hink full med vatten och jag har inte torkat ur öronen.
Lika har han lite mer klegg i ögonen än normalt och det är tredje dagen i dag.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Vad är det för ras?? Vissa raser har ju lite ögonsjukdomar och sånt så veterinärerna brukar vilja att man kommer på en gång om det vara från ögonen. Sedan kan du tvätta ur öronen med öronskölj. Du får aldrig peta in någon i öronen som kan förstöra hundens hörselgångar utan det finns öronrens för sådant.
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Det är schäfer men öronen har inte rest sig riktigt än.
Veterinären ville att jag skulle komma men det är inte förrän efter 18.
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Är det som något slags eksem el är det mer vax? Kliar det och är irriterat? Kan vara mycket.. Har ni katt också är det lätt hänt att den för över saker till hunden! Men eftersom att det rinner ur ögonen också så kan det kanske vara att den är allergisk mot något? Har h*n feber? Min hund har pollenallergi varje vår och blir då lite rinnig i ögonen och allmännt snuvig.. Lycka till hos veterinärn iaf!
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Han har ju nyss fått det och det är typ mer flytande vax, har inte hunnit blivit irriterad. Vi har tre katter...
Trodde först öronskabb men katterna har hållit sig undan sen han kom hem (utekatter) och jag har inte sett i katternas öron om de har öronskabb. Ögonen var lite röda igår på det vita.
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Låt mig gissa vad du fick med dig hem från vetrinären - Fucidin o öronrens.
Jätteviktigt att man fullföljer kuren och sen håller efter m öronrens och torkar torrt efter dopp.
 
Sv: Öroninflamation, ögoninflamation

Alldeles riktigt:)
Jag fick Epi-Otic (öronrens) och Fucidin till öronen. Fucithalmic ögondroppar.

Tydligen var det väldigt vanlig med öroninflamation för valpar av denna ras, öronen hänger än. Ögoninflamationen berodde på att huden runt ögonen växte fortare än det andra och då kunde de komma in mycket smuts.
Skulle köra kuren med ögonen tills det blev bra, sedan två dagar till. Skulle köpa receptfria ögondroppar (började på N) att ha hemma vid nästa ögoninflamation så kanske man slapp använda antibiotika alla ggr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 414
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp