Öronhuva på dressyrhäst

remmis

Trådstartare
Hur ser reglerna ut igentligen?
Får man ha det?
Kan man söka dispans?
Hur går man till väga?

Hjälp mig... min häst är mkt överkänslig för knott och efter gårdagen så insåg jag att jag inte kan rida/tävla ute....

Sv: Öronhuva på dressyrhäst

På tävlingar med mycket insekter kan överdomaren ge dispens för att få använda flughuva, men då gäller dispensen alla deltagande hästar.
Man kan altså inte få särskilld dispens.

tack.
då det var hästar som hade det igår på tävlingen jag var på och jag önskade att jag också hade haft en.

Jag stod igår på tävlingen och funderade högt över detta med flughuva. Tydligen stod överdomaren bakom mig, för hon kom fram och sade att precis som Polipop skrivit, så kan man ge dispens för det. Men det gäller bara per tävling, ny dispens måste alltså sökas till nästa tävling.

Hade varit piffigt om man då gick ut och sa att detta var ok. Det flesta hade ingen aning...

så irriterad som min snälla häst va...
senare såg jag att det fanns folk som hade huva på sina hästar där igår...

Det står i TR2-Dressyrreglementet, mom 222.

Smart kan ju vara att införskaffa en snygg luva att ha med och hoppas på att de ger ut dispens om det är mycket djur, vilket de borde göra. Jag har iaf planerat att köpa en, velar bara över passande färg...

Min kompis hade huva (alltså inte bara öronhuva, utan för ögonen) på flera tävlingar förut, men hon fick fråga för varje tävling så att säga, inget uttalat dispans för alla deltagare alltså, utan för just hennes ponny, då han är extremt känslig.

så irriterad som min snälla häst va...
senare såg jag att det fanns folk som hade huva på sina hästar där igår...

GAAH...var det verkligen så?? :eek: :mad:

Hade jag vetat hade jag också ordnat en luva, min snälla häst var också ganska irriterad av insekterna :(

Jojo, men jag menar att om man ger en generell dispens kan man väl meddela detta...

Jag behövde inte flugluva, men det kan ju funnits andra som inte ens kom sig för att fråga.

tycker åxå att de hade varit på sin plats att offentligöra att man fick ha det igår.
eftersom det är så pass nytt med regeln osv. så var det säkert flera inkl. jag som blivit glada.

nu är en "snygg" (tycker huvor är generellt fula hopp-tillbehör) inhandlad.
blev en beige och ganska diskret Eskadron huva. hästen är ju gulfux.

bilder kanske kommer... om jag orkar:D

KL
Köpte en lamicellhuva till min pålle, men hur brukar passformen vara på huvorna egentligen? öronen går hela vägen ut i tygöronen, den känns lite tajt

jag har varit på internationell fälttävlan och där satt det en lapp från ground jury (motsv ÖD), om att flughuva var tillåtet, tillsammans med startlistor, resultat etc utanför sekretariatet

det borde ju vilken svensk klubb som helst också kunna ordna :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset