S

soma

Idag rensade jag Wiltons öron från hår. Såg att jag varit lite slarvig sista tiden och det kom med mycket smuts och mycket hår (skäms :o). I ena örat fick jag bort allt hår jag ville. I det andra örat är det en liten tofs kvar (ca 20 strån) som jag inte får röra för då skriker han. Tar jag ett hårstrå så ruskar han på huvudet. Vad gör jag/vad skulle du ha gjort?

*Avvaktar och ser om det går lättare att ta håren en annan dag
*ingenting men klipper håren så de inte sticker ut
*åker till vetrinär så de får ta bort håren och titta varför det gör ont
*annat (säg vad :angel:)

Sv: Öronhår

Om det var väldigt länge sedan du ryckte hår ur öronen så ska du nog inte ta allt på en gång. Det kan bli små sår i öronen och man tar allt hår direkt. Ta lite i taget med några dagars mellanrum.

Tack... det var ett bra tips! :bow:
Jag har absolut inte tagit allt i öronen. Bara det som såg ut att "täppa för". Nu är det hår kvar, men man ser ned i örat...
Blir ju lite orolig när det uppenbart gör ont, men det är ju ingen dålig lukt eller tillstymmelse till gegg och han har ju inte heller kliat eller så. Avvaktar ett par dagar innan jag provar om håren är lika ömma. Är det vet som gäller om de är det?

/soma (som känner sig som världens taskigaste :crazy:)

Eller så upptäckte hunden att han slapp ifrån det jobbiga öronhårsdragandet om han sa ifrån. :angel:

Som sagt tidigare så har det blivit mkt hår så ta lite i taget, med några dagar mellan gångerna.

Tar man bort mkt hår på en gång så reagerar hörselgången på förändringen med att producera extra mkt "vax". Så håll koll lite extra nu efter plockningen så han inte får problem och gör gärna rent öronen med tex epi-otic.

Kan man ju tro... :devil: Men nej, han är ju dvärgschnauzer och jag trimmar mest själv så jag kan hans "trix" för att slippa undan (nyser för att få resa sig, försöker sätta tassarna på mina axlar och pussas för att jag ska glömmar bort att vi trimmar osv :love: och det här var något helt annat... Helt klart obehagligt på riktigt. Men han är rätt smart! :D

Ååå.. pussas och kramas för att slippa undan känner jag igen!
Använder du sånt där öronpuder när du rycker?

Wilton blir SÅ kelig när han vill komma undan. Lägger huvudet mot min axel och trycker sig nära för att man inte ska komma åt. Svårt att hålla minen och fortsätta! :love:

Jag använder inget pulver. Det går bra ändå. Pulvret hjälper ju inte mot smärtan utan det blir bara lättare att "få tag" om håren och att de släpper lättare. Men det brukar inte vara något problem. Håren lossnar ändå och det verkar i vanliga fall inte göra speciellt ont. Men nu var det ju ett tag sen och rätt mycket att rycka, kanske därför det är mer obehaglig än vanligt? Man kan ju använda potatismjöl också... kanske ska göra det och testa skillnaden. Borde ha en förpackning i skafferiet...

Jag tror du ska testa det, min trimmare sa att det är snällare för hunden. (om det stämmer vet jag ifs inte men det kanske kan vara värt ett försök)
Det är svårt att motstå DS-fjäsket :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 382
Senast: Hellhound
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 269
Senast: Ise
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka