Öronen luktar illa

B&B

Trådstartare
Ja å de är fulla med brunt torrt skit. De tycker om att få det urpillat med tops och sen tvättat med desivon. Men de får ont efter i någon dag. Men så stora klumpar som det är kan jag inte låta det sitta kvar för då får de också ont. Någon som vet vad man kan använda som tar bort snusket? :confused:

Sv: Öronen luktar illa

Vetrenären har något på flaska (kommer inte ihåg vad det heter)
som man ska droppa i öronen. Det funkar bra. Har för mig att det har blivit receptbelagt´. Så ring och prata med din vetr.
Hoppas att dina kissar blir bättre.

OK tack. De ska kastreras snart så kan fråga vet då.

Det låter som de kan ha fått öronskabb? Om det är så mycket att de får ont så verkar det vara mer än vanlig öronvax. Fråga veterinären!

Prova att göra rent med öronrens avsedd för katt i stället för desivon - man ska inte använda klorhexidin i öron, kan vara skadligt! Öronrengöring kan du köpa i närmaste yooaffär eller hos veterinären.

B&B skrev:
Ja å de är fulla med brunt torrt skit. De tycker om att få det urpillat med tops och sen tvättat med desivon. Men de får ont efter i någon dag. Men så stora klumpar som det är kan jag inte låta det sitta kvar för då får de också ont. Någon som vet vad man kan använda som tar bort snusket? :confused:

Ja, det låter öronskabb. Kliar de sig?

Öronskabb. Det vanligaste medlet som används heter Frontline och finns receptfritt på apoteket. Dock bör man försöka få rent så gott det går innan man medicinerar.

Säger bara som zesel: ingen desivon i öronen. Men det är ju bra att du ska till vet snart. Men förmodligen är det skabb det handlar om.
Lycka till och krya på de små liven!

Mja de kliar sig inte överdrivet mycket. De katter jag sett tidigare med skabb kliar sig mycket mer och öronen brukar se ut som flygplansvingar. Men kanske är det alldeles i början. Testar medlet och så får veterinären kolla sen när vi kommer dit. tack för svaren alla, och jag låter desivonflaskan stå nu!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 959
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Vi fick låta katten somna in för c:a 2 veckor sedan pga sjukdom och ålder, han blev nästan 17 år. Saknaden är stor men den riktigt tunga...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppfödning Portugal
  • Distansritt
  • Nordsvensk Brukshäst
Tillbaka